Βρέθηκαν αστρικά φυτώρια στον γαλαξία NGC 253 και μια ραδιοπηγή 'δίδυμη' με την Τοξότης Α* του Γαλαξία μας

Πηγή: ScienceDaily, 20 Ιανουαρίου 2009

Ο γαλαξίας NGC 253 είναι ένας από τους λαμπρούς και γεμάτο σκόνη σπειροειδείς γαλαξίες στον ουρανό, αλλά έχουμε ακόμα πολλά να μάθουμε γι 'αυτόν. Ισπανοί αστρονόμοι με τη βοήθεια ενός οργάνου στο εγγύς υπέρυθρο (NACO) του Πολύ Μεγάλου Τηλεσκόπιου (VLT), λένε ότι το κέντρο του NGC 253 φιλοξενεί μια παρόμοια έκδοση του Τοξότη Α*, μια λαμπρή ραδιοπηγή που βρίσκεται στο κέντρο του Γαλαξία μας, και που ξέρουμε πως φιλοξενεί μια τεράστια μαύρη τρύπα.

"Έχουμε έτσι ανακαλύψει ένα δίδυμο του δικού μας γαλαξιακού κέντρου", λέει ο αστρονόμος Almudena Prieto επικεφαλής αυτής της έρευνας που ανακάλυψε επίσης και μια ομάδα φυτωρίων νέων άστρων γεμάτο σκόνη εκεί πάνω.

Ο γαλαξίας NGC 253 βρίσκεται μόλις 13 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά από εμάς και είναι ένας από τους πιο λαμπρούς σπειροειδείς γαλαξίες στον ουρανό, καθώς και ένας από τους πιο γεμάτους με σκόνη. Το όργανο NACO στο εγγύς υπέρυθρο αποκάλυψε χαρακτηριστικά μέσα στον γαλαξία μήκους μόνο 11 ετών φωτός.

"Οι παρατηρήσεις αυτές μας έδωσαν εικόνες στην καλύτερη ανάλυση για πρώτη φορά", λέει ο αστρονόμος Juan Antonio Fernández-Ontiveros.

Επειδή οι παρατηρήσεις στα ραδιοφωνικά μήκη κύματος δεν επηρεάζονται από τις αναταράξεις της ατμόσφαιρας και επειδή τα ραδιοκύματα έχουν πολύ μεγαλύτερο μήκος κύματος από το ορατό φως, είναι σχετικά εύκολο να έχουμε πολύ μεγάλη χωρική διακριτική ικανότητα σε ραδιοφωνικές συχνότητες, με τον συνδυασμό άλλων ραδιοτηλεσκοπίων που χρησιμοποιούν συμβολομετρία. Αυτός είναι ο λόγος που, μέχρι πρόσφατα, οι ραδιοφωνικοί χάρτες των γαλαξιών δείχνουν πολύ περισσότερες λεπτομέρειες από τους αντίστοιχους στο εγγύς υπέρυθρο ή στα οπτικά μήκη κύματος.

Οι αστρονόμοι μάλιστα εντόπισαν και 37 διακριτές λαμπρές μικρές περιοχές, τριπλάσιες σε σχέση με τα προηγούμενα αποτελέσματα, που βρίσκονται στο κέντρο αυτού του γαλαξία, που είναι μόνο το 1% του συνολικού μεγέθους του γαλαξία. Οι εικόνες του NACO συνδυάστηκαν με δεδομένα από άλλά όργανα του VLT, καθώς και με εικόνες από το Hubble, από ραδιοπαρατηρήσεις του Very Large Array και το συμβολόμετρο Very Large Baseline. Ο συνδυασμός αυτών των παρατηρήσεων, που έγιναν σε διάφορα μήκη κύματος μας έδειξαν αναλυτικά  τη φύση των εν λόγω περιοχών.

Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι αυτές οι περιοχές περιέχουν δραστήρια φυτώρια πολλών άστρων, εξ αιτίας της μεγάλης ποσότητας σκόνης που υπάρχει στον γαλαξία. Κάθε τέτοια περιοχή θα μπορούσε να περιέχει εκατό χιλιάδες νεαρά μεγάλης μάζας αστέρια.