Νεαρά άστρα δραπετεύουν από το πυκνό διαστρικό αέριο σχηματίζοντας μυστηριώδη κοσμική γλυπτά

Πηγή:NewScientist, 7 Ιανουαρίου 2009

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble παρατήρησε τυχαία 14 νεαρά αστέρια που δραπετεύουν έξω από το πυκνό διαστρικό αέριο σαν 'φυγάδες'. Η ανακάλυψη μπορεί να ρίξει φως σχετικά με το εάν η αναταραχή που δημιουργούν θα μπορούσε να αποτρέψει το περιβάλλον αέριο από το να καταρρεύσει σε νέα αστέρια.

Αστρονόμοι με επικεφαλής τον Raghvendra Sahai της NASA  έψαχναν για ηλικιωμένα, εξογκωμένα αστέρια με την Προηγμένη Κάμερα για Έρευνες του Hubble το 2005 και το 2006. Αλλά όταν οι ερευνητές μελέτησαν τις εικόνες παρατήρησαν 14 μικρά αστέρια που δραπέτευαν από το διαστρικό αέριο, δημιουργώντας μια "κρούση πλώρης" μπροστά τους, που μοιάζει με τα κύματα νερού που δημιουργούνται από την πλώρη ενός σκάφους σε επιτάχυνση. Η "κρούση πλώρης" σχηματίζεται  εκεί που σωματίδια που ρέουν από τα αστέρια - με τη μορφή αστρικών 'ανέμων' - σκίζουν το αέριο που τα περιβάλλει.

Νεαρά άστρα σαν σφαίρες δραπετεύουν από το διαστρικό μέσο

Αστρικοί άνεμοι

Παρόμοιες 'κρούσεις πλώρης' είχαν παρατηρηθεί κατά τη δεκαετία του 1980 από το Αστρονομικό Δορυφόρο Υπερύθρων (IRAS). Όμως εκείνες οι 'κρούσεις πλώρης' ήταν πολύ μεγαλύτερες από αυτές που παρατηρήθηκαν με τον Hubble, γεγονός που υποδηλώνει ότι αυτές είχαν παραχθεί από πιο βαριά αστέρια με πιο ισχυρούς αστρικούς ανέμους.

"Τα αστέρια στη μελέτη μας είναι πιθανό να έχουν μικρό βάρος και/ή μικρότερη ταχύτητα από αυτά που εντοπίστηκαν από το IRAS," λέει ο Sahai. Και προσθέτει ότι τα χαμηλής μάζας αστέρια υπερτερούν αριθμητικά από αυτά με μεγαλύτερη μάζα, γεγονός που υποδηλώνει τα πρόσφατα αστέρια που βρέθηκαν αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των αστρικών 'φυγάδων' του σύμπαντος.

Οι αστρικοί άνεμοι δείχνουν ότι τα άστρα είναι λίγων εκατομμυρίων ετών. Και οι 'κρούσεις πλώρης' τους δείχνουν πως ταξιδεύουν μέσω του περιβάλλοντος διαστρικού αερίου με περισσότερα από 180.000 χιλιόμετρα την ώρα - περίπου πέντε φορές πιο γρήγορα από τα περισσότερα μικρά αστέρια.

Τι τα επιταχύνει άραγε σε τέτοιες ταχύτητες; Μια πιθανότητα είναι ότι τα αστέρια άρχισαν τη ζωή τους κατά ζεύγη, αλλά το ένα απέκτησε υψηλές ταχύτητες όταν το άλλο ήμισυ εξερράγη σε σουπερνόβα.

Εναλλακτικά, τα αστέρια μπορεί να έχουν συναντηθεί με δύο ή άλλα τρία αστέρια και η βαρύτητα των άλλων τα ανάγκασε να δραπετεύσουν. Αν αυτά έχουν ηλικία μόνο ένα εκατομμύριο χρόνια περίπου και κινούνται με περίπου 180.000 χλμ/ώρα, πρέπει να έχουν διανύσει περίπου 160 έτη φωτός από την περιοχή της γενέτειράς τους.

Η ομάδα σχεδιάζει να αναζητήσει περισσότερα τέτοια αστέρια 'φυγάδες' και θα συνεχίσει να ελέγχει τις παλιές παρατηρήσεις του Hubble για να δει αν τέτοιες αναταράξεις στο αέριο νέφος - μέσα στο οποίο ταξιδεύουν τα άστρα φυγάδες - μπορεί να αποτρέψουν την συμπύκνωση του αερίου νέφους προς σχηματισμό νέων άστρων.