Εντοπίστηκε διοξείδιο του άνθρακα σε μακρινό πλανήτη

Πηγή: Space.com 23 Νοεμβρίου 2008

Το διοξείδιο του άνθρακα, ένα δυναμικό αποτύπωμα "της ζωής, έχει ανακαλυφθεί για πρώτη φορά στην ατμόσφαιρα ενός πλανήτη που είναι σε τροχιά γύρω από ένα άλλο αστέρι. Ωστόσο, ο πλανήτης αυτός, που λέγεται HD 189733b, είναι πολύ καυτός για να είναι κατοικήσιμος.

Αλλά η ανακάλυψη, ωστόσο, έχει ενθουσιάσει τους επιστήμονες, επειδή το διοξείδιο του άνθρακα είναι μία από τις τέσσερις χημικές ουσίες που μπορούν να δημιουργήσουν ζωή, έτσι η ανίχνευση της δείχνει ότι οι αστρονόμοι έχουν τη δυνατότητα να βρουν σημάδια της ζωής και σε άλλους κόσμους.

"Είναι η πρώτη ανίχνευση του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα ενός εξωηλιακού πλανήτη, πράγμα που σημαίνει ότι τρεις από τους τέσσερις μεγάλους βιοδείκτες που δείχνουν κατοικήσιμους/κατοικημένους κόσμους έχουν πλέον φανεί: νερό, μεθάνιο και τώρα διοξείδιο του άνθρακα," εξηγεί ο Alan Boss, ειδικός στον σχηματισμό πλανητών στο Ίδρυμα Carnegie που δεν συμμετείχε στο πόρισμα. "Η μόνη ουσία που δεν έχει ακόμη ανιχνευθεί είναι το οξυγόνο/όζον."

Ο Boss τονίζει ότι οι ανιχνεύσεις παρέχουν "απόδειξη της άποψης" για το τι θα αναζητήσουν οι αστρονόμοι ψάχνοντας για κόσμους σαν τη Γη. Η ανίχνευση του διοξειδίου του άνθρακα, λένε οι ερευνητές έγινε με μια χαμηλού βαθμού διαχωριστική ικανότητα, ενώ μια υψηλή ικανότητα θα μπορούσε να δοθεί από τη μελλοντική αποστολή Terrestrial Planet Finder της NASA.

Ο πλανήτης HD 189733b είναι περίπου 65 έτη φωτός μακριά και θέλει μόνο 2.2 ημέρες για να στραφεί γύρω από το άστρο του. Είναι ένας αέριος γίγαντας, γνωστός ως "καυτός Δίας", επειδή οι τροχιές του είναι πολύ κοντά στο μητρικό του αστέρι.

Η ανακάλυψη έγινε από την Giovanna Tinetti από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και τους συναδέλφους της, σύμφωνα με άρθρο τους στο Nature. Οι ερευνητές μέτρησαν το φάσμα του φωτός που αντανακλάται από την ημερήσια πλευρά του πλανήτη, χρησιμοποιώντας ένα ενδιαφέρον τέχνασμα: κατέγραψαν το φως του πλανήτη και του άστρου του συγρόνως, στη συνέχεια τα κατέγραψαν ξανά, όταν ο πλανήτης ήταν κρυμμένος πίσω από το αστέρι. Η διαφορά αυτή αποκάλυψε στους ερευνητές τι φως ερχόταν από τον πλανήτη, που αλλιώς είναι αδύνατο να το δούμε ξεχωριστά γιατί κρύβεται από το φως των αστέρων.

Οι αστρονόμοι δεν είναι σίγουροι γιατί ο HD 189733b έχει διοξείδιο του άνθρακα. Θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι επειδή είναι κοντά στο αστέρι, η έντονη ακτινοβολία διασπά άλλες χημικές ουσίες για να δημιουργήσει το φυσικό αέριο, σύμφωνα με άρθρο στο περιοδικό Science News.

Η ανίχνευση έγινε με την Κάμερα στο Εγγύς Υπέρυθρο και Φασματόμετρο Πολλαπλών Αντικειμένων (NICMOS) στο Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble. Τα αποτελέσματα αναφέρονται λεπτομερώς στο Astrophysical Journal.

Πρώτη οπτική φωτογραφία εξωπλανήτη που στρέφεται γύρω από κοντινό άστρο