Το σύμπαν μπορεί να είναι γεμάτο με παγωμένους πλανήτες

Πηγή: Cosmos, 14 Νοεμβρίου 2008

Νέες παρατηρήσεις από το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Spitzer δείχνουν ότι οι παγωμένοι πλανήτες είναι συνηθισμένοι γύρω από νεαρά, φωτεινά άστρα.

Ερευνητές δήλωσαν ότι βρήκαν στοιχεία για παγωμένους πλανήτες - που το μέγεθος τους κυμαίνεται από τον Πλούτωνα έως τον Ποσειδώνα - γύρω στο ήμισυ του συνόλου των άστρων τύπου Α σε ένα κοντινό σμήνος άστρων που ονομάζεται NGC 2232.

Τα αστέρια τύπου Α έχουν διπλάσια μάζα και θερμοκρασία από τον Ήλιο μας.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα του Διαστημικού Τηλεσκοπίου Spitzer της NASA και του δορυφόρου ROSAT ακτίνων-X για να παρατηρήσουν άστρα τύπου Α και Β, που βρίσκονται 25 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά στον αστερισμό Μονόκερως, μια ομάδα άστρων μεταξύ του αστερισμού του Ωρίωνα και των Διδύμων.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές στο Astrophysical Journal βρήκαν ένα αστέρι που περιβάλλεται από ένα θερμό δίσκο σκόνης, που θα μπορούσε να σχηματίσει βραχώδεις πλανήτες, καθώς και 12 αστέρια που είχαν ψυχρούς δίσκους με σκόνη, που όπως πιστεύουν φτιάχτηκαν από τα συντρίμμια συγκρούσεων που σχηματίζουν παγωμένους πλανήτες.

"Οι πλανήτες μεγαλώνουν με τη μάζα μικρών αντικειμένων μεγέθους λίγων χιλιομέτρων που συγκρούονται με τους πλανήτες. Σε όλες τις συγκρούσεις παράγονται αυτά τα μπάζα", λέει ο επικεφαλής συντάκτης της δημοσίευσης αστροφυσικός Thayne Currie από το Κέντρο για την Αστροφυσική στο Harvard.

Πλανήτες σε ανάπτυξη

Αυτά τα συντρίμμια εκπέμπουν ενέργεια που αποκτήθηκε απορροφώντας ακτινοβολία από το μητρικό αστέρι. Τα μήκη κύματος των εκπομπών δείχνουν τη θερμοκρασία της σκόνης και το πόσο μακριά είναι αυτή από το αστέρι.

Με τη βοήθεια αυτών των δεδομένων και τη χρήση μοντέλων για το πώς παίρνουν μορφή οι πλανήτες, οι ερευνητές ερμήνευσαν τα δεδομένα τους για να δουν τι είδους πλανητικές συγκρούσεις θα μπορούσαν να παράγουν τα παρατηρούμενα συντρίμμια.

Τα αποτελέσματα πρόβλεψαν πως μικρά αστέρια, περίπου 25 εκατομμυρίων ετών, και ελαφρώς με μεγαλύτερη μάζα από τον ήλιο μας, θα μπορούσαν πιθανώς να έχουν γεννήσει δεκάδες πλανήτες μεγέθους 1000 χιλιομέτρων.

"Ουσιαστικά, έχουμε πολύ ισχυρές αποδείξεις ότι οι παγωμένοι πλανήτες με μέγεθος διαμέτρου 1000 χιλιομέτρων ή και μεγαλύτεροι είναι εκεί πάνω, αλλά δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά πόσο μεγάλοι είναι", λέει ο Currie.

Σήμα πλανητικού σχηματισμού

Ωστόσο, ο Αυστραλός Chris Tinney αστροφυσικός του Πανεπιστημίου Σίδνεϊ, πιστεύει ότι το συμπέρασμα των ερευνητών δεν ισχύει απολύτως.

"Έχω την αίσθηση ότι υπερβάλουν λέγοντας ότι τα αστέρια τύπου Α παράγουν παγωμένους πλανήτες", δήλωσε ο Tinney. "Έχουν αποδείξει πως τα αστέρια τύπου Α κάνουν εκπομπές στα 24 μικρόμετρα - που δεν σημαίνει κατ 'ανάγκη ότι παράγουν παγωμένους πλανήτες. Πολλά πράγματα στο διάστημα έχουν παγωμένη σκόνη, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι παράγονται εκεί παγωμένοι πλανήτες."

Ο Currie υποστήριξε, ωστόσο, ότι η μέθοδος τους είναι συνηθισμένη.

Πρόσθεσε ότι "η αφθονία του υδάτινου πάγου στις εκπομπές είναι πολύ υψηλή σε σύγκριση με τα στερεά που συμπυκνώνονται σε υψηλότερες θερμοκρασίες. Έτσι, τα συντρίμμια που είναι υπεύθυνα για την ακτινοβολία που βλέπουμε πρέπει να είναι παγωμένα. Επειδή τα συντρίμμια είναι κομμάτια από μεγαλύτερα αντικείμενα σπάζουν σε μικρότερα τμήματα κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων που σχηματίζεται ο πλανήτης, γι αυτό και η εκπομπή ακτινοβολίας από τα θραύσματα είναι μια ένδειξη σχηματισμού ενός παγωμένου πλανήτη. "