Διαστημικά κρουστικά κύματα μπορεί να βοηθήσουν στην δημιουργία πλανητών

Πηγή: UPI, 11 Νοεμβρίου 2008

Δεδομένα από το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Spitzer προτείνουν ότι τα κρουστικά κύματα γύρω από σκονισμένα, νεαρά αστέρια μπορεί να δημιουργήσουν ακατέργαστες πρώτες ύλες για νέους πλανήτες.

Επιστήμονες της NASA λένε ότι η απόδειξη γι αυτό το φαινόμενο έρχεται με τη μορφή μικροσκοπικών κρυστάλλων, που ονομάζονται κρυστοβαλίτης και τριδυμίτης και βρίσκονται πάνω σε κομήτες, σε ροές ηφαιστειακής λάβας στη Γη και σε ορισμένους μετεωρίτες που έπεσαν στη Γη.

Οι αστρονόμοι γνώριζαν ήδη ότι κόκκοι κρυσταλλικής σκόνης συγκολλούνται μαζί για να σχηματίσουν μεγαλύτερα σωματίδια, τα οποία αργότερα συσσωρεύονται σαν σβόλοι για το σχηματισμό των πλανητών. Αλλά αυτό που δημιούργησε έκπληξη με την ανακάλυψη είναι ότι αυτοί οι συγκεκριμένοι κρύσταλλοι απαιτούν ξαφνικά θερμικά γεγονότα, όπως κρουστικά κύματα, για να σχηματιστούν.

Η NASA ανακοίνωσε ότι τα ευρήματα προτείνουν ότι τα ίδια είδη κρουστικών κυμάτων που προκαλούν έντονους ήχους από τα αεριωθούμενα, είναι υπεύθυνα και για τη δημιουργία του υλικού των πλανητών σε όλο το σύμπαν.

"Με τη μελέτη αυτών των συστημάτων αστρικών άλλων, μπορούμε να μάθουμε για την ίδια την απαρχή του δικού μας πλανήτη πριν 4,6 δισεκατομμύρια χρόνια", τονίζει ο William Forrest του Πανεπιστημίου του Rochester. "Ο δορυφόρος Spitzer μας έχει προσφέρει μια καλύτερη άποψη για το πώς παράγονται οι πρώτες ακατέργαστες ύλες των πλανητών".

Ο Forrest μαζί με συναδέλφους του από τη NASA και πανεπιστήμια των ΗΠΑ ανακοίνωσαν την έρευνα τους στο Astrophysical Journal.

Ο σχηματισμός των πλανητών