Άρχισε και πάλι δουλειά το Hubble

Πηγή: Hubble Information Centre, 30 Οκτωβρίου 2008

Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble είναι έτοιμο να συνεχίσει τις παρατηρήσεις του. Αφού επανήλθε σε πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία άρχισε με τη βοήθεια της Πλανητικής Κάμερας Ευρέως Πεδίου (WFPC2), να παρατηρεί ένα ζευγάρι γαλαξιών που αλληλεπιδρούν βαρυτικά, το Arp 147. Οι δύο γαλαξίες τυχαίνει να είναι προσανατολισμένοι έτσι ώστε να φαίνεται ο αριθμός 10.

Ο πιο αριστερός γαλαξίας, ή το "Ένα" σε αυτή την εικόνα, είναι σχετικά ανενόχλητος, μακριά από ένα ομαλό δαχτυλίδι που προέρχεται από το φως ενός άστρου. Ο πιο δεξιός γαλαξία, το "μηδέν" του ζεύγους, εμφανίζει ένα χονδρό, μπλε δαχτυλίδι λόγω ενός έντονου σχηματισμού αστέρων

Το Διαστημικό Τηλεσκόπιο Hubble είναι ήδη επιχειρησιακά έτοιμο μετά από ένα μήνα διακοπής της λειτουργίας του, οπότε πήρε ένα στιγμιότυπο του γαλαξιακού ζεύγος Arp 147. Οι επιστήμονες προέβησαν σε δύο απόπειρες επισκευής, και η προσπάθεια της προηγούμενης εβδομάδας προφανώς λειτούργησε.

Η εικόνα απέδειξε ότι η κάμερα λειτουργεί ακριβώς όπως ήταν πριν βγει εκτός λειτουργίας, κι έτσι σκόραρε με αυτό το "τέλειο 10", τόσο για τις επιδόσεις του όσο και για την ομορφιά της εικόνας.

Το μπλε δεξιό δαχτυλίδι δημιουργήθηκε αφού ο αριστερός γαλαξίας πέρασε μέσα από τον δεξιό γαλαξία. Ακριβώς όπως μία πέτρα που πέφτει στη λίμνη δημιουργεί κύματα που κινούνται κυκλικά προς τα έξω, έτσι δημιουργήθηκε κι ένας δακτύλιος με πολύ υψηλή πυκνότητα και με κατεύθυνση προς τα έξω,  στο σημείο της πρόσκρουσης των δύο γαλαξιών.

Μόλις δε αυτός ο δακτύλιος με την πολύ υψηλή πυκνότητα συγκρούστηκε με το εξωτερικό υλικό, που προχωρούσε προς το εσωτερικό λόγω της βαρυτικής έλξης των δύο γαλαξιών, άρχισαν να παράγονται κλωνισμοί και πυκνό αέριο διεγείροντας έτσι το σχηματισμό νέων άστρων.

Ο σκονισμένος κοκκινωπός κόμβος κάτω αριστερά στο μπλε δαχτυλίδι σηματοδοτεί πιθανότατα τη θέση του αρχικού πυρήνα του γαλαξία που κτυπήθηκε.

Αυτή η τελική εικόνα συναρμολογήθηκε από εικόνες που λήφθηκαν από την WFPC2 με τρία ξεχωριστά φίλτρα. Τα χρώματα μπλε, πράσινο και κόκκινο εκπροσωπούν το μπλε, το ορατό φως, και τα υπέρυθρα φίλτρα αντίστοιχα.

Το ζεύγος των γαλαξιών φωτογραφήθηκε στις 27-28 Οκτωβρίου 2008. Το αντικείμενο Arp 147 βρίσκεται στον αστερισμό του Κήτους, περισσότεροι από 400 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά από τη Γη.

Εκτός λειτουργίας παραμένει το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble λόγω διπλής ανωμαλίας