Ανακαλύφθηκε ο θερμότερος και ταχύτερος εξωηλιακός πλανήτης

Πηγή: ΕRΤ, 17 Οκτωβρίου 2008

Εντοπίστηκε πιο θερμός εξωηλιακός πλανήτης που έχει ποτέ βρεθεί, με θερμοκρασία 2.200 βαθμών Κελσίου, ο οποίος περιφέρεται γύρω από το άστρό του ταχύτερα και σε μικρότερη απόσταση από κάθε άλλον εξωπλανήτη.

Στο εντεινόμενο "κυνήγι" των αστρονόμων για εξωηλιακούς πλανήτες ένα νέο εύρημα έρχεται να σπάσει όλα τα ρεκόρ. Πρόκειται για τον πλανήτη WASP-12b, που είναι ο πιο καυτός πλανήτης που έχει ποτέ βρεθεί, έχοντας θερμοκρασία 2.200 βαθμών Κελσίου, ενώ επιπλέον περιφέρεται γύρω από το άστρό του ταχύτερα και σε μικρότερη απόσταση από κάθε άλλον εξωπλανήτη.

Ένας εξωηλιακός πλανήτης περνά μπροστά από το μητρικό του άστρο. Καλλιτεχνική εικόνα

Ο WASP-12b είναι ένας αεριώδης πλανήτης, με μάζα περίπου μιάμιση φορά μεγαλύτερη του Δία και σχεδόν διπλάσιο μέγεθος από αυτόν, ενώ βρίσκεται σε απόσταση 870 ετών φωτός από τη Γη. Η θερμοκρασία του είναι υπερβολικά υψηλή για πλανήτη, καθώς αντιστοιχεί στη θερμοκρασία ορισμένων άστρων.

Ο γιγάντιος πλανήτης ολοκληρώνει μια πλήρη τροχιά γύρω από το μητρικό του άστρο σε περίπου μια μέρα, όταν ο ταχύτερος πλανήτης του δικού μας ηλιακού συστήματος, ο Ερμής, χρειάζεται 88 μέρες για μια πλήρη περιφορά. Για να πετύχει αυτή την πολύ υψηλή ταχύτητα περιφοράς, ο εξωπλανήτης βρίσκεται υπερβολικά κοντά στο άστρο του, σε απόσταση μόλις 3,4 εκατ. χλμ., δηλαδή περίπου το 2% της απόστασης Γης-Ήλιου.

Ο πλανήτης ανακαλύφθηκε από τον Don Pollacco, του πανεπιστημίου Κουίν της Β.Ιρλανδίας, που είναι υπεύθυνος του βρετανικού προγράμματος αναζήτησης εξωπλανητών SuperWASP και από τον Λέσλι Χεμπ του πανεπιστημίου του Σαιντ 'Αντριους στη Σκωτία. Ο Don Pollacco δεν απέκλεισε να βρεθούν ακόμα θερμότεροι και ταχύτεροι εξωπλανήτες, καθώς η έρευνα γι’ αυτούς εντείνεται.

Κάθε καινούρια ανακάλυψη, όπως αυτή του WASP-12b, δημιουργεί νέα δεδομένα για το πόσο κοντά μπορεί ένας πλανήτης να περιφέρεται γύρω από το άστρο του χωρίς να καταστραφεί. Μέχρι πρόσφατα οι επιστήμονες δεν περίμεναν να βρουν πλανήτες με διάρκεια περιφοράς μόλις μια μέρα γύρω από το άστρο τους.

Ο WASP-12b είναι ένας από τους περίπου 50 εξωπλανήτες που έχουν ως τώρα ανακαλυφθεί με τη μέθοδο της διέλευσης, δηλαδή η ύπαρξή τους έγινε αντιληπτή μετρώντας τη μείωση της φωτεινότητας του μητρικού τους άστρου, όταν ο πλανήτης παρεμβαλλόταν ανάμεσα σε αυτό και στη Γη, μπλοκάροντας ένα μέρος από την ακτινοβολία του άστρου τους.

Η μέθοδος αυτή είναι δύσκολη για τους αστρονόμους γιατί η πτώση της ακτινοβολίας του άστρου λόγω της παρεμβολής του εξωπλανήτη είναι πολύ μικρή. Από την άλλη, η μέθοδος της διέλευσης επιτρέπει στους αστρονόμους να εκτιμήσουν το μέγεθος, τη μάζα και την πυκνότητα του παρεμβαλλόμενου εξωπλανήτη. Υπολογίζοντας την απόσταση του πλανήτη από το άστρό του, μπορούν επίσης να εκτιμήσουν τη θερμοκρασία του εξωπλανήτη.

Η νέα ανακάλυψη, μεταξύ άλλων, εγείρει το ερώτημα αν πλανήτες σαν τον WASP-12b είναι συχνότεροι στο σύμπαν σε σχέση με πλανήτες σαν τη Γη. Ποιος αποτελεί την ειδική περίπτωση και την εξαίρεση; Οι επιστήμονες δεν έχουν ακόμα την απάντηση.

Το COROT ανακάλυψε τον πρώτο του εξωηλιακό πλανήτη και προκαλεί έκπληξη στους επιστήμονες