Ερευνητές βρήκαν έναν τρόπο να βελτιωθεί η απόδοση στις
ηλιακές κυψέλες με βάση το πυρίτιο, να είναι αρκετά ευέλικτες ώστε να
κάμπτονται γύρω από ένα μολύβι, και αρκετά διαφανείς για να
χρησιμοποιούνται στα κτίρια ή στα παράθυρα αυτοκινήτων.
Η ανακάλυψη αυτή, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature,
προσφέρει ένα νέο τρόπο επεξεργασίας του συμβατικού πυριτίου, τεμαχίζοντας
ευαίσθητους δίσκους πυριτίου (wafers) σε υπέρλεπτα μικρά κομμάτια και με
προσεκτικό τρόπο να τα μεταφέρουν σε μια ευέλικτη επιφάνεια ώστε και το
σχήμα τους να μπορεί να προσαρμοστεί ανάλογα με την εφαρμογή που θα έχουν,
ενώ ταυτόχρονα είναι μεγάλης αποδοτικότητας.
"Μπορούμε να τα κάνουμε τόσο λεπτά ώστε να τα βάζουμε σε πλαστικά
που να τυλίγονται. Μπορείτε να το κάνετε γκρι, με τη
μορφή ενός φιλμ που θα μπορούσε να προστεθεί σε ένα αρχιτεκτονικό γυαλί",
λέει ο ο John Rogers του Πανεπιστημίου του Illinois,
ο οποίος ήταν επικεφαλής της έρευνας.
"Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στα μέτωπα των κτιρίων για να
εκμεταλλευθεί την ηλιακή
ενέργεια," συνεχίζει ο Rogers.
Οι ηλιακές κυψέλες, που μετατρέπουν την ηλιακή ενέργεια σε
ηλεκτρική, είναι σήμερα σε υψηλή ζήτηση, λόγω των πολύ υψηλών τιμών του πετρελαίου και
των ανησυχιών για την αλλαγή του κλίματος.
Πολλές εταιρείες, μεταξύ άλλων της ιαπωνικής Sharp και της γερμανικής Q-Cells
φτιάχνουν ηλιακές
κυψέλες σαν λεπτά υμένια, αλλά συνήθως είναι λιγότερο αποτελεσματικές στη μετατροπή της
ηλιακής σε ηλεκτρική ενέργεια από όσο οι συμβατικές κυψέλες.
Ο
Rogers εξηγεί ότι χρησιμοποιεί την τεχνολογία του συμβατικού ενιαίου κρυστάλλου
πυριτίου. "Είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό. Όμως, στη
σημερινή του μορφή, είναι άκαμπτο και εύθραυστο".
Η ομάδα του
Rogers χρησιμοποιεί μια ειδική μέθοδο εγχάραξης, όπου κόβει σε λεπτές
φέτες την επιφάνεια του δίσκων πυριτίου. Οι φέτες αυτές είναι
10 έως 100 φορές λεπτότερες από ότι οι παλιοί δίσκοι πυριτίου, το μέγεθος
τους μπορεί να
προσαρμοστεί ανάλογα με την εφαρμογή του.
Το τελικό βήμα είναι να συνδεθούν ηλεκτρικά αυτές οι κυψέλες για να πάρουμε
ηλεκτρική τάση απ' αυτές.
Η προσθήκη της ευελιξίας στο υλικό από το οποίο θα φτιαχτούν οι κυψέλες,
το κάνει πολύ πιο
εύκολο να μεταφερθεί. Ο Rogers οραματίζεται να "τυλίγονται σαν ένα
χαλί και να ριχτούν σε φορτηγό."
Η τεχνολογία ήδη έχει λάβει άδεια χρήσης ενώ η εταιρεία Semprius Inc στο Durham
της Βόρειας Καρολίνας θέλει να την χρησιμοποιήσει.
|