Η NASA επεκτείνει την αποστολή της διαστημοσυσκευής Phoenix καθώς πέφτει χιόνι στον Άρη

Πηγή: Reuters, 29 Σεπτεμβρίου 2008

Η NASA παρέτεινε την αποστολή της διαστημοσυσκευής Phoenix στον Άρη λέγοντας ότι θα την κρατήσουν σε λειτουργία μέχρι να πεθάνει στο κρύο και στο σκοτάδι του αρειανού χειμώνα.

Ήδη χιονίζει σε περιοχές που αντιστοιχούν στο ισοδύναμο του Αρκτικού κύκλου στον Άρη, λένε οι ερευνητές.

Ο εξερευνητής Phoenix, βρήκε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η σκόνη στην επιφάνεια του Άρη μοιάζει με το θαλασσινό νερό στη χημική σύνθεσή του, προσθέτοντας άλλη μια απόδειξη ότι υγρό νερό έρεε στην επιφάνεια του Άρη, και μπορεί κάποτε να βοηθούσε εκεί την ανάπτυξη κάποιας μορφής ζωής.

Η διαστημοσυσκευή Phoenix ήδη έχει λειτουργήσει πολύ περισσότερο από όσο αναμενόταν, όταν έπεφτε στον Άρη τον Μάιο, οι ελεγκτές του λένε ότι θα 'ρουφήξουν' κάθε σταγόνα της ζωής του για να τον κρατήσουν σε λειτουργία.

"Προσπαθούμε να λειτουργήσει κανονικά," λέει ο διευθυντής του προγράμματος Barry Goldstein.

Ενώ προβλεπόταν να κρατήσει μόνο 90 Αρειανές ημέρες, ο προσεδαφιστής έχει ήδη λειτουργήσει πάνω από 120.

Αλλά σύντομα ο ήλιος θα πέσει κάτω από τον ορίζοντα μέχρι τον επόμενο Απρίλιο του 2009. Ήδη η ηλιακή ισχύς είναι μικρότερη, μετά από ένα καλοκαίρι γεμάτο φως που μοιάζει με τους μήνες που απολαμβάνουν το φως της ημέρας οι πόλοι της Γης το καλοκαίρι.

Ο Jim Whiteway στο Πανεπιστήμιο του Γιορκ στο Τορόντο, είπε ότι ο Phoenix έχει δει χιόνι, παγετό και το σχηματισμό νεφών, όταν η ατμόσφαιρα ψύχεται, αν και το χιόνι είναι εξαερωμένο πριν φτάσει στο έδαφος.

"Θα πρέπει όμως να ψάξουμε για ενδείξεις ότι το χιόνι μπορεί να φτάσει ακόμη και στο έδαφος."

Οι επιστήμονες γνώριζαν ότι πιθανόν να χιονίζει στον Άρη αλλά με τον Φοίνικα έχουν μοναδικές μετρήσεις που δείχνουν να συμβαίνει αυτό σε πραγματικό χρόνο.

Ο Phoenix έχει ήδη συγκεντρώσει περισσότερες αποδείξεις για το νερό στην επιφάνεια του ξερού τώρα πλανήτη. Τον Ιούλιο του 2008, η επιστημονική ομάδα του Φοίνιξ ανέφερε τις τελικές αποδείξεις ότι υπάρχει νερό στον Άρη όταν ο Φοίνιξ έξυσε πάγο, και επίσης όταν βρέθηκε υπερχλωρικό - μια χημική ένωση που μερικές φορές χρησιμοποιούνται από τα φυτά και τα μικρόβια.

Επίσης, έστειλε πίσω την πρώτη εικόνα μιας κηλίδας αρειανής σκόνης, με τη βοήθεια ενός μικροσκοπίου ατομικής δύναμης.

Η τελευταία ανάλυση δείχνει στοιχεία μάλλον του ανθρακικού ασβεστίου ή ασβεστόλιθου, δήλωσε ο William Boynton.

Ενώ μια περαιτέρω ανάλυση δείχνει ότι η σκόνη στον Άρη είναι περίπου αλκαλική όπως το θαλασσινό νερό, με pH 8,3. Αυτό δίνει περισσότερες αποδείξεις ότι θα μπορούσε να υπήρχε στον Άρη ζωή.

Ο Peter Smith, κύριος υπεύθυνος για τον Φοίνικα λέει ότι ο Άρης ταλαντεύεται περισσότερο από τη Γη καθώς περιστρέφεται, έτσι ώστε μερικές φορές οι πόλοι να έχουν ευθυγραμμιστεί με τον ήλιο. Τότε βέβαια οι πόλοι θα ήταν θερμότεροι, ίσως και αρκετά ζεστοί για να λιώσει ο πάγος, που ο Phoenix επιβεβαίωσε ότι βρίσκεται ακριβώς κάτω από την σκόνη του κόκκινου πλανήτη.  Μάλλον τότε το νερό που προέκυψε από το λιώσιμο του πάγου να αλληλεπίδρασε με τα ορυκτά.

"Αν επρόκειτο να εξαφανίσουμε αυτό το λεπτό στρώμα του εδάφους θα έμοιαζε περισσότερο με ένα παγοδρόμιο," είπε ο Smith.

"Πρόκειται για μια ζώνη κατοικήσιμη στον Άρη; Νομίζω ότι πλησιάζουμε αυτή την υπόθεση", πρόσθεσε.

Τέλος, πριν η ενέργεια του Φοίνικα εξαντληθεί, οι επιστήμονες, για πρώτη φορά, θα ενεργοποιήσουν το μικρόφωνό του για να ακούσουν ήχους από το περιβάλλον του Άρη.

"Ο Άρης έχει πολλές εκπλήξεις για μας και ακόμα δεν έχουμε τελειώσει την έρευνά μας", λένε οι επιστήμονες της NASA.

Υπάρχει νερό στον Άρη επιβεβαίωσε το Φοίνιξ