Βαρυτική έλξη θα μπορούσε να εκτρέψει ένα απειλητικό για τη Γη αστεροειδή

Πηγή: ANI, 29 Ιουλίου 2008

Μία νέα μελέτη έδειξε ότι μια "βαρυτική έλξη" θα μπορούσε να εκτρέψει ένα απειλητικό για τη Γη αστεροειδή, αν αυτή θα αναπτυσσόταν όταν ο αστεροειδής θα ήταν σε μακριά από την δυνητική σύγκρουση.

Σύμφωνα με μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Αεριοπρόωσης της NASA, δείχνει ότι μια ασθενής βαρυτική έλξη από ένα κοντινό διαστημόπλοιο θα μπορούσε να εκτρέψει ένα υποθετικό αστεροειδή μήκους 140 μ., αρκετά μεγάλο για να προκαλέσει περιφερειακές καταστροφές αν έπληττε τη Γη.

Ο αστεροειδής 951 Gaspra

"Πριν από αυτή τη μελέτη, η τεχνική της παραμόρφωσης λόγω βαρυτικής έλξης είχε αποδειχθεί μόνο με ένα εννοιολογικό τρόπο", λέει ο Clark Chapman του Ερευνητικό Κέντρο στο Boulder του Κολοράδο.

"Αν και υπήρχαν λίγες, εάν υπάρχουν, ουσιαστικές κριτικές των ιδεών αυτών, κάποιοι από εμάς είχαν την αίσθηση ότι οι ιδέες αυτές είχαν θεωρηθεί ως γραφικές, κι όχι έτοιμες για χρήση. Η μελέτη του JPL  ανέπτυξε μια μηχανική σε στέρεα θεμέλια, για την οποία εμείς ποτέ δεν αμφιβάλαμε, αλλά τώρα το βλέπουν όλοι", πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον Rusty Schweickart, πρώην αστροναύτης του Απόλλων και πρόεδρος του Ιδρύματος B612, ακριβώς πόση ώθηση είναι απαραίτητη για να εκτρέψει έναν αστεροειδή εξαρτάται από το πόσο καιρό ξεκινάει προτού γίνει η δυνητική πρόσκρουση, και τι είδους τροχιά το αντικείμενο πρόκειται να ακολουθήσει στο μεσοδιάστημα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο αστεροειδής θα περάσει μέσα από μια στενή "τρύπα" μέσα στο διάστημα, πριν από την επιστροφή του σε μια τροχιά για να χτυπήσει τη Γη. Αν χάσει αυτή τη στενή "τρύπα", που  μπορεί να είναι μερικές μόνο εκατοντάδες μέτρα, θα φύγει τελείως από τη Γη.

Κι αυτό θα μπορεί να κάνει η βαρυτική έλξη.

Ο Schweickart τονίζει ότι η βαρυτική έλξη μπορεί να κάνει πολύ μικρές, ακριβείς αλλαγές στην τροχιά, και αυτό είναι ότι χρειάζεστε για να αποφευχθεί η διέλευση από την "τρυπα".

Ο πολύ γνωστός αστεροειδής Apophis θα μπορούσε να περάσει από μια τέτοια τρύπα στο χώρο το 2029, πράγμα που θα οδηγούσε σε κρούση με τη Γη μόλις επτά χρόνια αργότερα.

Στην μελέτη του JPL, ο φανταστικός αστεροειδής αρχικά ανακαλύφθηκε ότι έχει μια πορεία για άμεση σύγκρουση, οπότε μια βαρυτική έλξη θα ήταν υπερβολικά ασθενής για να τον κάνει να αποκλίνει μόνο. Αντίθετα, η ομάδα προτίθεται να προβεί σε μια-δυο διατρήσεις.

Αρχικά, ένα διαστημόπλοιο θα πρέπει να πέσει κατευθείαν σε αυτόν, παρόμοια με την αποστολή Deep Impact που επηρέασε έναν κομήτη το 2005.

Στη συνέχεια, ένα δεύτερο διαστημικό όχημα, θα εφαρμόσει την βαρυτική έλξη.

Το όχημα θα ζυγίζει γύρω στον ένα τόνο και θα είναι περίπου 150 μέτρα μακριά από τον αστεροειδή, έτσι θα του ασκήσει μια απαλή βαρυτική δύναμη, για την αλλαγή της ταχύτητας του αστεροειδή μόνο κατά 0,22 μικρά ανά δευτερόλεπτο κάθε μέρα. Αλλά σε ένα αρκετά μακρύ χρονικό διάστημα, θα μπορούσε να τον αναγκάσει να ξεφύγει από την "τρύπα".

Μηχανικοί με προσομοιώσεις θα βρουν με πιο τρόπο θα εκτρέψουν αστεροειδείς που είναι σε τροχιά σύγκρουσης με τη Γη