Γιατί οι ερυθροί νάνοι θα μπορούσαν να αποκαλύψουν τους πρώτους πλανήτες σαν τη Γη

Πηγή: Δίκτυο, 10 Ιουλίου 2008

Οι ερυθροί νάνοι είναι σχετικά συνήθισμένα, ψυχρά αστέρια που έχουν το μισό και λιγότερο από το μέγεθος του Ήλιου. Λόγω του μεγέθους τους, θα πρέπει να είναι εύκολος ο εντοπισμός πλανητών σε τροχιά όταν περνούν μπροστά από τα μητρικά τους άστρα.

Για παράδειγμα, ένας πλανήτης σε διπλάσιο μέγεθος από τη Γη, που είναι σε τροχιά γύρω από ένα αστέρι στην κατοικήσιμη ζώνη και σε απόσταση έως και 8 αστρονομικές μονάδες, θα πρέπει να μειώνουν τη φωτεινότητα του άστρου τους έως και 5%, καθώς θα περνά μπροστά του. Το νούμερο αυτό είναι πολύ προσιτά σε πολλά επίγεια παρατηρητήρια.

Γι αυτό και μια ομάδα στο Κέντρο Αστροφυσικής στο Harvard έχει ξεκινήσει μια συστηματική έρευνα για τους 2000 γειτονικούς ερυθρούς νάνους.

Το σχέδιο τους είναι να χρησιμοποιήσουν 8 διαφορετικά ρομποτικά τηλεσκόπια στη Νότια Αριζόνα για την αναζήτηση όλων των ερυθρών νάνων, για σημάδια κατοικήσιμων πλανητών γύρω τους. Σε κάθε ένα πλανήτη που θα βρίσκεται στη συνέχεια θα γίνεται μια συστηματική μελέτη.

Έτσι, μολονότι ορισμένα δορυφορικά τηλεσκόπια θα δρομολογηθούν τα επόμενα χρόνια για να ψάξουν για πλανήτες που μοιάζουν με τη Γη γύρω από άλλα άστρα, θα είναι μια καλή ευκαιρία ώστε η πρώτη ανακάλυψη να γίνει πολύ πιο φθηνά με τη χρήση επίγειων τηλεσκοπίων.

Αναφορά: The MEarth Project: Ψάχνοντας για διελεύσεις για σούπερ-γαίες πλανήτες στην κατοικήσιμη ζώνη, γύρω από γειτονικά αστέρια M-νάνους. (arxiv.org/abs/0807.1316)