Χημικοί ισχυρίζονται  ότι έφτιαξαν για πρώτη φορά ένα τεχνητό μόριο DNA

Πηγή: Reuters, 7 Ιουλίου 2008

Ιάπωνες χημικοί λένε ότι έχουν δημιουργήσει το πρώτο στον κόσμο μόριο DNA το οποίο αποτελείται εξ ολοκλήρου από τεχνητές βάσεις. Όπως αναφέρουν αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε βελτιώσεις της γονιδιακής θεραπείας, σε νανοϋπολογιστές και άλλες υψηλής τεχνολογίας συσκευές.

Οι επιστήμονες προσπαθούσαν επί χρόνια να αναπτύξουν τεχνητές εκδόσεις του DNA, προκειμένου να επωφεληθούν από τις εκπληκτικές δυνατότητες αποθήκευσης πληροφοριών. Ήδη, το DNA έχει χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία απλών ηλεκτρονικών κυκλωμάτων.

Το DNA που χρησιμοποιεί μόλις τέσσερα βασικά δομικά στοιχεία (αδενίνη, θυμίνη, γουανίνη, κυτοσίνη), γνωστά ως βάσεις, για να κωδικοποιήσει τις πρωτεΐνες χρησιμοποιούνται στην κυτταρική λειτουργία και την ανάπτυξη. Άλλοι ερευνητές έχουν δημιουργημένο μόρια DNA με λίγα μόνο τεχνητά τμήματα.

Από την διπλή έλικα του DNA (το μόριο του δεσοξυριβονουκλεϊκού οξέως), που έχει ανακαλυφθεί εδώ και 50 χρόνια περίπου,  έχουμε μάθει πολλά για τον τρόπο που  οργανώνεται. Το DNA με μόλις τέσσερις διαφορετικές βάσεις μπορούν να κωδικοποιήσουν 20 διαφορετικά αμινοξέα, χρησιμοποιώντας μια τριπλέτα βάσεων. Στην πραγματικότητα, το σύστημα με τις 3 συνδεδεμένες βάσεις κάθε φορά (από τις 4 που υπάρχουν) έχει τη δυνατότητα να μπορεί να αποθηκεύει πληροφορίες για περισσότερα από 20 αμινοξέα. Υπάρχουν 64 πιθανοί συνδυασμοί, ώστε πολλά αμινοξέα έχουν πολλαπλές τριπλέτες, μαζί με τρεις τριπλέτες της άκρης, που λένε στον μηχανισμό κατασκευής τους στο κύτταρο ότι η ακολουθία τελείωσε.

Ο Masahiko Inouye, αλλά και οι συναδέλφους του στο Πανεπιστήμιο της Toyama παγίδευσαν μαζί τέσσερις εντελώς νέες, τεχνητές βάσεις, στο εσωτερικό ενός μορίου DNA σε ένα πλαίσιο βασισμένο στη ζάχαρη, δημιουργώντας έτσι ασυνήθιστα σταθερές, διπλής έλικας δομές που μοιάζουν με το φυσικό DNA, όπως λένε.

Όπως και το φυσικό DNA, το νέο αντίγραφο είναι δεξιόστροφο και έχει κάποια ευκολία να σχηματίζει τριπλής έλικας δομές.

"Η μοναδική χημεία αυτών των δομών και η υψηλή σταθερότητα του, προσφέρουν πρωτόγνωρες δυνατότητες για την ανάπτυξη νέων υλικών και βιοτεχνολογικές εφαρμογές," ανέφεραν οι οι ερευνητές σε δήλωση τους. "Το τεχνητό DNA θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε ένα μελλοντικό εξωκυτταρικό γενετικό σύστημα με αποθήκευση πληροφοριών και ισχυρές ικανότητες."