Εντυπωσιακή εικόνα μιας έκρηξης σουπερνόβα που έγινε πριν 1000 χρόνια

Πηγή: Mail Online, 1 Ιουλίου 2008

Μια λεπτή κορδέλα από αέρια που πλέει παράξενα στο Γαλαξία μας. Είναι μια συμπύκνωση των καυσαερίων που εκπέμπει ένα εξωγήινο διαστημόπλοιο; Ένας πίδακας από μια μαύρη τρύπα; Όχι, στην πραγματικότητα αυτή η εικόνα, που τράβηξε το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble, είναι ένα πολύ λεπτό τμήμα στα κατάλοιπα μιας σουπερνόβα, που δημιουργήθηκε μετά από μια αστρική έκρηξη πάνω από 1000 χρόνια πριν.

Η έκρηξη ήταν, σύμφωνα με τους επιστήμονες, μια από τις μεγαλύτερες που έχουν καταγραφεί και μάλιστα ήταν ορατή ακόμη και με γυμνό μάτι. Το συγκεκριμένο απομεινάρι αποτελεί τμήμα του κρουστικού κύματος που προκλήθηκε από την έκρηξη και η εικόνα του Ηubble είναι στην ουσία μια σύνθεση που προέρχεται από το ορατό φως το οποίο εκπέμπουν τα άτομα υδρογόνου μέσα στην κορδέλα. Τα απομεινάρια του σουπερνόβα φαίνονται αμυδρά στο ορατό φως, ωστόσο οι αστρονόμοι επέτυχαν να παραγάγουν εντυπωσιακές εικόνες στην περιοχή ακτίνων Χ του φάσματος της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας.

Την 1η Μαΐου του 1006 μ.Χ, παρατηρητές από όλο τον κόσμο επιβεβαίωσαν και κατέγραψαν την άφιξη του φωτός από ένα σημείο του ουρανού, που σήμερα ονομάζουμε SN 1006 - μια έκρηξη σουπερνόβας που προκλήθηκε από τους σπασμούς του θανάτου ενός λευκού νάνου σχεδόν 7.000 έτη φωτός μακριά μας.

Το φως αυτής της σουπερνόβας ξεπέρασε ακόμα και την Αφροδίτη κι έγινε έτσι το δεύτερο πιο λαμπρό αντικείμενο στον ουρανό της νύχτας μετά το φεγγάρι. Ήταν ορατό ακόμα και κατά τη διάρκεια της ημέρας για εβδομάδες, και παρέμεινε ορατό δια γυμνού οφθαλμού για τουλάχιστον δυόμισι χρόνια, πριν χαθεί σταδιακά.

Οι επιστήμονες για πρώτη φορά εντόπισαν το ορατό φως από το απομεινάρι της σουπερνόβα το 1976. Υπολόγισαν δε ότι το κύμα κλονισμού από την έκρηξη είχε επεκταθεί με ένα ρυθμό σχεδόν 32 εκατομμύρια χιλιόμετρα την ώρα.

Τώρα έχει μια διάμετρο περίπου 60 έτη φωτός και αναπτύσσεται στο διάστημα με περίπου 10 εκατομμύρια χιλιόμετρα την ώρα.

Αυτό close-up Hubble εικόνας μέτρα πεντε εκατομμύρια έτη φωτός σε ολόκληρη και όπου δείχνει το διευρυνόμενο κύμα από την έκρηξη σουπερνόβα είναι πλέον σαρωτικές σε πολύ αδύναμη για το φυσικό αέριο που περιβάλλει.

Μακριά από γαλαξίες μπορεί να θεωρηθεί dotting την εικόνα σε πορτοκαλί χρώμα, ενώ οι περισσότερες από τις άσπρες κουκκίδες είναι αστέρια που μας Γαλαξίας.

Η παρακάτω εικόνα είναι μια σύνθεση των παρατηρήσεων του Hubble στο ορατό φως των ατόμων του υδρογόνου, όπως λήφθηκε από παρατηρήσεις με την Προηγμένη Κάμερα για Έρευνες, τον Φεβρουάριο του 2006, και την Πλανητική Κάμερα 2 Ευρέως Πεδίου  στο μπλε, κίτρινο, πράσινο, και σχεδόν υπέρυθρο φως που έλαβε τον Απρίλιο του 2008. Το απομεινάρι της σουπερνόβα είναι ορατό μόνο με ένα ειδικό φίλτρο στο φως του υδρογόνου, που έδωσε μια κόκκινη απόχρωση στην εικόνα του.

Ένα λεπτό τμήμα - σαν αραχνοΰφαντη κορδέλα - από αέριο στα κατάλοιπα της υπερκαινοφανούς έκρηξης που έγινε πριν 1000 χρόνια. Το μήκος της 'κορδέλας' αυτής είναι περίπου 5 εκατομμύρια έτη φωτός. Οι λευκές κουκίδες είναι αστέρια στο Γαλαξία μας ενώ τα πορτοκαλί σημάδια είναι μακρινοί γαλαξίες