Φυσικοί υποστηρίζουν ότι έκαναν την πρώτη πραγματική επίδειξη της ψυχρής σύντηξης

Πηγή:PhysOrg, 27 Μαΐου 2008

Ερευνητές στο πανεπιστήμιο της Οζάκα παρουσίασαν την πρώτη επίδειξη της ψυχρής σύντηξης μετά από μια ανεπιτυχή προσπάθεια που είχαν κάνει οι ίδιοι το 1989.

Σε πολλούς ανθρώπους, η ψυχρή σύντηξη ακούγεται πάρα πολύ καλή για να είναι αληθινή. Η ιδέα έχει ως εξής: ότι αν κάνουμε πυρηνική σύντηξη στη θερμοκρασία δωματίου, οι ερευνητές θα μπορούν να έχουν σχεδόν μια απεριόριστη πηγή ισχύος, που θα χρησιμοποιεί το νερό ως καύσιμο υλικό και να μην υπάρχουν σχεδόν καθόλου απόβλητα. Ουσιαστικά, η ψυχρή σύντηξη θα έκανε το πετρέλαιο ξεπερασμένο.
Εντούτοις, πολλοί εμπειρογνώμονες συζητούν εάν πρέπει τα χρήματα να ξοδευτούν στην έρευνα της ψυχρής σύντηξης ή να εφαρμοστούν σε ρεαλιστικότερες λύσεις εναλλακτικής ενέργειας. Για δεκαετίες, ερευνητές σε όλο τον κόσμο έχουν προσπαθήσει απλά να δείξουν ότι η ψυχρή σύντηξη είναι πράγματι δυνατή, αλλά ακόμα να κάνουν το πρώτο σημαντικό βήμα.

Τώρα, ο καθηγητής της φυσικής Yoshiaki Arata του πανεπιστημίου της Οζάκα υποστηρίζει ότι έχει κάνει την πρώτη επιτυχή επίδειξη της ψυχρής σύντηξης. Στις 22 Μαΐου, ο Arata και ο συνάδελφός του Yue-Chang Zhang του πανεπιστημίου της Σαγκάης παρουσίασαν μια επίδειξη ψυχρής σύντηξης σε 60 θεατές, συμπεριλαμβανομένων κι άλλων φυσικών, καθώς επίσης και δημοσιογράφων από έξι σημαντικές εφημερίδες και δύο τηλεοράσεις. Εάν η επίδειξη των Arata και Zhang είναι πραγματική, τότε θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα μέλλον με νέα, καθαρή, και φτηνή ενέργεια.

Στο πείραμά τους, οι φυσικοί ανάγκασαν να μπει αέριο δευτερίου μέσα σε μια κυψέλη, που περιέχει ένα μίγμα οξειδίου του παλλάδιου και ζιρκονίου, που απορρόφησε το δευτέριο για να παραγάγει ένα πυκνό δευτέριο (οι ερευνητές το ονόμασαν pynco δευτέριο). Σε αυτή την πυκνή κατάσταση, οι πυρήνες του δευτερίου από διαφορετικά άτομα ήταν τόσο κοντά που συντήχθηκαν για να παραγάγουν πυρήνες ηλίου.

Αποδείξεις για το περιστατικό αυτής της σύντηξης προήλθαν από τη μέτρηση της θερμοκρασίας μέσα στην κυψέλη. Όταν ο Arata ενέχυσε αρχικά το αέριο δευτερίου, η θερμοκρασία αυξήθηκε σε περίπου 70 βαθμούς Κελσίου, που ο Arata εξήγησε ότι οφείλονταν στις πυρηνικές και χημικές αντιδράσεις. Όταν σταμάτησε το αέριο, η θερμοκρασία μέσα στην κυψέλη παρέμεινε θερμότερη από το τοίχωμα της κυψέλης για 50 ώρες, και ο Arata το εξηγεί ότι ήταν μια επίδραση της πυρηνικής σύντηξης.

Ενώ η επίδειξη του Arata φάνηκε ελπιδοφόρος στο ακροατήριό του, η πραγματική δοκιμή θα είναι να γίνει σε οποιοδήποτε χρόνο και τόπο. Πολλοί επιστήμονες υπενθυμίζουν τώρα την κακόφημη επίδειξη του 1989 από τους Martin Fleischmann (πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον) και Stanley Pons (πανεπιστήμιο Γιούτας), που υποστήριξαν ότι δημιούργησαν μια ελεγχόμενη πυρηνική σύντηξη σε ένα γιάλινο βάζο στη θερμοκρασία του δωματίου. Εντούτοις, κανένας - συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου του Fleischmann και του Pons - δεν μπορούσε να αναπαραγάγει το πείραμα, οδηγώντας πολλούς ανθρώπους να θεωρήσουν την ψυχρή σύντηξη μια ψευδοεπιστήμη.

Αλλά ένας μάρτυρας στην πρόσφατη επίδειξη, ο φυσικός Akito Takahashi του πανεπιστημίου της Οζάκα, νομίζει ότι το πείραμα πρέπει να είναι σε θέση να επαναληφθεί.

"Οι Arata και Zhang έδειξαν με πολύ επιτυχία την παραγωγή μιας συνεχούς ενέργειας [ θερμότητα ], από ZrO2-nano-Pd κάτω από ιοντισμένο αέριο δευτερίου και την παραγωγή ηλίου-4," λέει ο Takahashi. "Τα ζωντανά στοιχεία της επίδειξης έμοιαζαν ακριβώς με τα στοιχεία που ανέφεραν στην δημοσιευμένη έκθεση τους τον Φεβρουάριο και Μάρτιο του 2008 ]. Αυτή η επίδειξη έδειξε ότι η μέθοδος αυτή είναι ιδιαίτερα αναπαραγώγιμη."

Επιπλέον, οι ερευνητές θα πρέπει να επαναλάβουν το πείραμα με μεγαλύτερα ποσά μίγματος οξειδίων του παλλαδίου και ζιρκονίου προκειμένου να παραχθούν μεγαλύτερες ποσότητες ενέργειας.

Έρευνα για τον ισχυρισμό της ψυχρής σύντηξης
Επιτραπέζια πυρηνική σύντηξη
Δύσπιστοι παραμένουν οι επιστήμονες στην ψυχρή σύντηξη
Οι ΗΠΑ θα δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στη ψυχρή σύντηξη, μετά από 15 χρόνια
Σύντηξη με φυσαλίδες
Παρατηρήθηκε πράγματι μια πυρηνική σύντηξη σ' ένα θάλαμο φυσαλίδων;
Το πείραμα της σύντηξης απογοήτευσε