Η Ευρώπη θέλει να αναπτύξει σύστημα μεταφοράς πληρωμάτων στο διάστημα

Πηγή: Βήμα, 28 Μαΐου 2008

Το δικό της σύστημα μεταφοράς πληρωμάτων στο διάστημα (CTS) θέλει να αποκτήσει η Ευρώπη.  Τα σχέδια του ευρωπαϊκού διαστημικού λεωφορείου έχουν ήδη παρουσιαστεί στην έκθεση αεροναυπηγικής του Βερολίνου και αναμένεται η απόφαση για την κατασκευή του, που φιλοδοξεί έτσι να γίνει το πρώτο ευρωπαϊκό διαστημόπλοιο που θα μπορεί να μεταφέρει ανθρώπους στο Διάστημα.

Όμως το προτεινόμενο διαστημικό λεωφορείο δεν έχει το ίδιο σχήμα με αυτό της ΝΑSΑ, αλλά μοιάζει περισσότερο με μια μεγάλη διαστημική κάψουλα. Η βασική αποστολή αυτής της διαστημικής κάψουλας θα είναι η μεταφορά αστροναυτών στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.


Η κοινοπραξία εταιρεία ΕΑDS Αstrium λέει ότι με μια διαστημική κάψουλα θα μπορούσε η Ευρώπη να στείλει και να φέρει πίσω αστροναύτες από το διάστημα με ασφάλεια, δίχως να εξαρτιέται από κανέναν άλλο στον κόσμο

Βέβαια η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Διαστήματος έχει ήδη στείλει στο διάστημα δορυφόρους και μη επανδρωμένα εξερευνητικά σκάφη, εν τούτοις ως σήμερα δεν διαθέτει σκάφος μεταφοράς προσωπικού και έτσι οι ευρωπαίοι αστροναύτες φιλοξενούνται είτε στα Soyuz της Ρωσίας είτε στα διαστημικά λεωφορεία της ΝΑSΑ.

Η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιταλία υποδέχθηκαν θετικά το εγχείρημα και σκέπτονται σοβαρά να δώσουν το πράσινο φως για να ξεκινήσει η κατασκευή του. Η κατασκευή ενός ευρωπαϊκού σκάφους με το οποίο θα μπορούν να πραγματοποιούνται επανδρωμένες αποστολές αποτελεί φλέγον ζήτημα από τη στιγμή που, εκτός από τις ΗΠΑ, τόσο η Κίνα όσο και η Ιαπωνία σχεδιάζουν επανδρωμένες αποστολές στη Σελήνη. Το θέμα της κατασκευής ενός ευρωπαϊκού διαστημικού λεωφορείου θα βρίσκεται στην ατζέντα των αρμοδίων υπουργών της ΕΕ που θα πραγματοποιηθεί στη Χάγη τον προσεχή Νοέμβριο.

Ο σχεδιασμός και ο τρόπος λειτουργίας του προτεινόμενου σκάφους βασίζονται στον Ιούλιο Βερν, το ευρωπαϊκό μεταγωγικό όχημα που πριν από περίπου έναν μήνα μετέφερε πέντε τόνους εξοπλισμού στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Το ευρωπαϊκό διαστημικό λεωφορείο είναι στην ουσία μια βελτιωμένη έκδοση του μεταγωγικού σκάφους με τις απαραίτητες τροποποιήσεις στο εσωτερικό του ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει πλήρωμα.

Η εταιρεία, σε μια προσπάθεια να δελεάσει τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ώστε να χρηματοδοτήσουν την κατασκευή του σκάφους, αναφέρει ότι είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε να μπορεί να λειτουργήσει και αυτόνομα, χωρίς την παρουσία πληρώματος. Έτσι θα μπορούν με αυτό να ταξιδέψουν αστροναύτες στον διαστημικό σταθμό, να μεταφέρουν εξοπλισμό, αποτελέσματα πειραμάτων και οτιδήποτε άλλο υλικό και αυτό να επιστρέψει στη Γη μόνο του. Σύμφωνα με τα στελέχη της ΕΑDS, αν αποφασιστεί η κατασκευή του, τότε σε περίπου τέσσερα χρόνια το σκάφος θα είναι έτοιμο να πετάξει στο Διάστημα. Το κόστος υπολογίζεται ότι θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ.

Ο Ιούλιος Βέρν είναι ένα σκάφος που ανήκει στην κατηγορία ΑΤV (Αυτοματοποιημένο Όχημα Μεταφοράς) και ήταν το πρώτο που συνδέθηκε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό τελείως αυτόματα χρησιμοποιώντας ένα οπτικό σύστημα αναγνώρισης που βασίζεται σε λέιζερ. Τα σκάφη ΑΤV είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να μπορούν να μεταφέρουν ως και οκτώ τόνους εξοπλισμού, νερού και οξυγόνου, χωρητικότητα τριπλάσια σε σχέση με τα ρωσικά σκάφη Ρrogress, που χρησιμοποιούνταν ως σήμερα για τον ανεφοδιασμό του τροχιακού συγκροτήματος.

Home