Έρευνα για μηνύματα εξωγήινων με νετρίνα

Πηγή: PhysicsWorld, 21 Μαΐου 2008

Εάν ήσαστε ένας υπερβολικά προηγμένος εξωγήινος πολιτισμός, μάλλον θα θεωρούσατε άχρηστα περίπου τα θορυβώδη ηλεκτρομαγνητικά κύματα, ίσως θα προσπαθούσατε να κάνετε την επαφή σας με άλλες ευφυείς μορφές ζωής αποστέλλοντας τους μηνύματα μέσω των νετρίνων.

Για πρώτη φορά τα νετρίνα ανιχνεύτηκαν το 1953 ενώ διαπερνούν πανεύκολα μέσω της ύλης, γι αυτό και είναι πολύ πιθανό το σήμα σας (με τη βοήθεια των νετρίνων) να περάσει το Γαλαξία χωρίς φόβο να σταματήσει από τα αστέρια και την διαστρική σκόνη. Δεν υπόκεινται επίσης στο "θόρυβο" των οπτικών και ραδιοκυμάτων, που ταξιδεύουν παράλληλα με αυτά μέσα από το διάστημα.

Οι εξωγήινοι που θα έχουν πρόσβαση σε μια τεράστια ισχύ (μια τεχνική παραγωγής νετρίνων απαιτεί το 3% της παραγωγής ενέργειας του ήλιου μας που εξέρχεται στο διάστημα, άλλη μέθοδος είναι μέσα από τις γήινες θερμοπυρηνικές εγκαταστάσεις παραγωγής ενέργειας), θα μπορούσαν να μας στείλουν μηνύματα με νετρίνα διαμορφωμένα παλμικά και κατευθυντικά. Ευτυχώς ήδη κατασκευάζουμε επιμελημένους ανιχνευτές νετρίνων (αυτοί οι ανιχνευτές πρέπει να είναι πολύ μεγάλοι και χτισμένοι βαθιά κάτω στη γη ή στο νερό προστατευμένοι από τις κοσμικές ακτίνες και άλλη ακτινοβολία υποβάθρου).

Οι ΗΠΑ χτίζουν αυτή την εποχή έναν ανιχνευτή νετρίνων, τον IceCube (δεξιά) στην Ανταρκτική για να ανιχνεύσουν νετρίνα που εμφανίζονται στη φύση (κι όχι από ...εξωγήινους) για επιστημονική έρευνα. Εάν επρόκειτο να ανιχνεύσουν νετρίνα ενέργειας 6.3 PeV (1 peta=1015), τότε θα μπορούσαν να ήταν ένα αποκαλυπτικό σημάδι ενός τεχνητά κατασκευασμένου σήματος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει καμία γνωστή φυσική διαδικασία που θα δημιουργούσε νετρίνα αυτού του ενεργειακού επιπέδου. Οι ερευνητές στη Γη εντούτοις έχουν προσδιορίσει δύο τρόπους που θα μπορούσαν τέτοια νετρίνα να δημιουργηθούν στο εργαστήριο. Ίσως να είμαστε σύντομα αρκετά έξυπνοι για να είμαστε σε θέση να λάβουμε νέα από τους πιο προηγμένους πολιτισμούς!

Το Ice Cube θ' αποτελέσει το πρώτο τηλεσκόπιο για κοσμικά νετρίνα