Ένας άγνωστος πλανήτης μεγαλύτερος και από τον Άρη βρίσκεται στα όρια του Ηλιακού Συστήματος υποστηρίζουν αστρονόμοι στην Ιαπωνία

Πηγή: AFP, 28 Φεβρουαρίου 2008

Επιστήμονες στο πανεπιστήμιο Kobe της Ιαπωνίας πιστεύουν ότι ένας άλλος πλανήτης με μέγεθος έως τα δύο τρίτα της Γης είναι σε τροχιά γύρω στα όρια του ηλιακού συστήματος. Τονίζουν δε ότι οι υπολογισμοί που χρησιμοποιούν στις προσομοιώσεις τους οδηγούν να συμπεράνουν ότι είναι θέμα χρόνου μόνο να βρεθεί ο μυστήριος "πλανήτης Χ".

"Λόγω της πολύ ψυχρής θερμοκρασίας, η επιφάνειά του θα καλύπτεται με πάγο, παγωμένη αμμωνία και μεθάνιο," λέει ο επικεφαλής της έρευνας Tadashi Mukai.

Η μελέτη από τον Mukai και τον ερευνητή Patryk Lykawka θα δημοσιευθεί στο Astronomical Journal..

"Είναι μεγάλη η πιθανότητα να υπάρχει ένα ακόμα άγνωστο ουράνιο σώμα στην κατηγορία των πλανητών, με μάζα από 30 έως 70% της γήινης μάζας, στις εξωτερικές παρυφές του ηλιακού συστήματος," λέει ο ίδιος.

"Εάν πραγματοποιηθεί έρευνα σε μια ευρεία κλίμακα, ο πλανήτης αυτός είναι πιθανό να ανακαλυφθεί σε λιγότερο από 10 χρόνια," διευκρίνησε.

Ο πλανήτης Χ -- λέγεται έτσι από τους επιστήμονες δεδομένου ότι είναι ακόμα άγνωστος -- θα είχε μια έντονα ελλειπτική τροχιά ακτίνας 15-26 δισεκατομμυρίων  χιλιομέτρων, ενώ θα ολοκληρώνει την τροχιά του γύρω από τον ήλιο κάθε χίλια χρόνια.

Η μελέτη έρχεται δύο χρόνια αφότου ξαναγράφτηκαν τα σχολικά εγχειρίδια όταν ο Πλούτωνας πετάχτηκε από τον κατάλογο των πλανητών.

Ο Πλούτωνας ανακαλύφθηκε από τον αμερικανό αστρονόμο Clyde Tombaugh το 1930 στην αποκαλούμενη ζώνη Kuiper, μια αλυσίδα από παγωμένα συντρίμμια στο εξωτερικό όριο του ηλιακού συστήματος.

Το 2006, μια σχεδόν δεκαετία μετά από το θάνατο του Tombaugh, η Διεθνής Αστρονομική Ένωση αποφάσισε ότι το ουράνιο αυτό σώμα ήταν ένας νάνος πλανήτης στη ζώνη Kuiper.

Οι αστρονόμοι διευκρίνισαν ότι η στενόμακρη τροχιά του Πλούτωνα που επικαλύπτεται με αυτήν του Ποσειδώνα, τον αποκλείει από το να είναι κανονικός πλανήτης. Και καθόρισαν ότι το ηλιακό σύστημα αποτελείται απλά από το κλασσικό σύνολο Ερμής, Αφροδίτη, Γη, Άρης, Δίας, Κρόνος, Ουρανός και Ποσειδώνας.

Η ομάδα σημείωσε ότι περισσότερα από 1.100 ουράνια αντικείμενα έχουν βρεθεί στον εξωτερικό όριο του ηλιακού συστήματος από τα μέσα της δεκαετίας του '90.

"Αλλά θα ήταν η πρώτη φορά που θα ανακαλυφθεί ένα ουράνιο σώμα αυτού του μεγέθους, που είναι πολύ μεγαλύτερο από τον Πλούτωνα," εξηγεί ο Mukai.

Οι ερευνητές οργανώνουν ένα θεωρητικό μοντέλο εξετάζοντας το πώς η απομακρυσμένη περιοχή του ηλιακού συστήματος θα έχει εξελιχθεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων 4 δισεκατομμυρίων ετών.

"Για να δώσουμε μια εξήγηση για τα ουράνια αντικείμενα που βλέπουμε, σκεφτήκαμε ότι θα ήταν το φυσικότερο να υποτεθεί η ύπαρξη ενός ακόμα άγνωστου πλανήτη," είπε ο Mukai.

"Βασισμένοι στην υπόθεσή μας, υπολογίσαμε πώς μετακινήθηκαν τα συντρίμμια κατά τη διάρκεια των τελευταίων 4 δισεκατομμυρίων ετών.. Το αποτέλεσμα ταίριαξε με την πραγματική μετακίνηση των ουράνιων σωμάτων που μπορούμε να παρατηρήσουμε τώρα, "είπε.

Αυτός ήταν αισιόδοξος για την έρευνα από το πανεπιστήμιο Kobe, το πανεπιστήμιο της Χαβάης και το πανεπιστήμιο της Ταϊβάν. "Αναμένουμε ότι τα τρέχοντα προγράμματα παρατήρησης θα ανακαλύψουν τελικά τον πλανήτη Χ," συμπέρανε ο Mukai.

Ο Πλούτωνας εξορίζεται από το ηλιακό σύστημα καθώς μειώνεται ο αριθμός των πλανητών