Η θεραπευτική αξία των μαγνητών αποδείχθηκε σε μια βιοϊατρική μελέτη εφαρμοσμένης μηχανικής

Πηγή: ScienceDaily, 7 Ιανουαρίου 2008

Μια πρόσφατη μελέτη αποδεικνύει ότι η χρήση ενός διαπεραστικού, τοπικά εντοπισμένου στατικού μαγνητικού πεδίου μέτριας έντασης μπορεί να φέρει σημαντική μείωση στο πρήξιμο όταν εφαρμόζεται αμέσως μετά από έναν φλεγμονώδη τραυματισμό. Οι μαγνήτες έχουν προαχθεί για τις θεραπεύοντας ιδιότητές τους από την αρχαία Ελλάδα. Η μαγνητική θεραπεία μέχρι και σήμερα χρησιμοποιείται ευρέως ως εναλλακτική μέθοδος για θεραπεία ορισμένων νόσων, από την αρθρίτιδα έως την κατάθλιψη, αλλά δεν υπάρχει επιστημονική απόδειξη πως οι μαγνήτες μπορούν να θεραπεύσουν.

Η έλλειψη κανονισμού και η διαδεδομένη δημόσια αποδοχή έχουν μετατρέψει τη μαγνητική θεραπεία σε μια παγκόσμια αγορά 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι αισιόδοξοι καταναλωτές αγοράζουν βραχιόλια, στηρίγματα για τα γόνατα, ένθετα για παπούτσια, στρώματα, και άλλα προϊόντα που ενσωματώνουν μαγνήτες βασισμένα σε ανεκδοτικά αποδεικτικά στοιχεία, ελπίζοντας για μια  θεραπεία μη επεμβατική και χωρίς φάρμακο σε αυτό που τους ενοχλεί.

"Το FDA έχει συγκεκριμένες απαιτήσεις για την ιατρική αποτελεσματικότητα, αλλά γενικά τα στατικά μαγνητικά πεδία αντιμετωπίζονται ως ασφαλή," σημειώνει ο Thomas Skalak, καθηγητής της βιοϊατρικής εφαρμοσμένης μηχανικής στο πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια.

Ο Skalak έχει μελετήσει προσεκτικά τους μαγνήτες για πολλά χρόνια προκειμένου να αναπτυχθούν πραγματικά επιστημονικά δεδομένα για την αποτελεσματικότητα της μαγνητικής θεραπείας.

Το εργαστήριο του Skalak είναι επικεφαλής στον τομέα στην έρευνα της μικροκυκλοφορικότητας - δηλαδή τη μελέτη της ροής του αίματος μέσω των πιο μικροσκοπικών αγγείων του σώματος. Ο ίδιος και οι συνεργάτες του ερεύνησαν την επίδραση της μαγνητικής θεραπείας στη μικροκυκλοφορία. Αρχικά, επιδίωξαν να εξετάσουν ένα σημαντικό ισχυρισμό που αναπτύσσεται από τις επιχειρήσεις που πωλούν τους μαγνήτες: ότι οι μαγνήτες αυξάνουν τη ροή του αίματος.

Οι ερευνητές αρχικά βρήκαν στοιχεία για να υποστηρίξουν αυτό τον ισχυρισμό με έρευνα σε αρουραίους στο εργαστήριο. Στην αρχική μελέτη τους, μαγνήτες έντασης 70 milliTesla (mT) - με 10πλάσια ένταση αυτής που έχουν τα ψυγεία - τοποθετήθηκαν κοντά σε αγγεία του αρουραίου. Λήφθηκαν δε ποσοτικές μετρήσεις της διαμέτρου των αγγείων του αίματος και πριν και μετά την έκθεση στο στατικό μαγνητικό πεδίο - η μαγνητική δύναμη που δημιουργήθηκε από τους μαγνήτες. Ο Skalak και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι η μαγνητική δύναμη είχε μια σημαντική επίδραση: τα αγγεία που είχαν διασταλεί συστάλθηκαν, και τα αγγεία που ήταν σε συστολή διαστάλθηκαν, υπονοώντας έτσι ότι το μαγνητικό πεδίο θα μπορούσε να προκαλέσει μια χαλάρωση των αγγείων στους ιστούς που έχουν περιορισμένο ανεφοδιασμό σε αίμα, αυξάνοντας τελικά τη ροή του αίματος.

Η διαστολή των αγγείων του αίματος είναι συχνά μια σημαντική αιτία για τη διόγκωση στην περιοχή του τραύματος στους μαλακούς ιστούς, όπως είναι οι μύες ή οι σύνδεσμοι. Τα προηγούμενα αποτελέσματα για τη συστολή των αγγείων οδήγησαν το Skalak να εξετάσει καλύτερα εάν οι μαγνήτες, περιορίζοντας τη ροή του αίματος σε τέτοιες περιπτώσεις, θα μείωναν επίσης και το πρήξιμο. Η πιο πρόσφατη έρευνά τους, που δημοσιεύθηκε στο American Journal of Physiology, έδωσε καταφατικά αποτελέσματα.

Σε αυτήν την μελέτη εφαρμόστηκε σε αρουραίους μια θεραπεία με μαγνητικά πεδία στα τραυματισμένα πόδια τους. Τα ερευνητικά αποτελέσματα δείχνουν ότι οι μαγνήτες μπορούν να μειώσουν σημαντικά τη διόγκωση εάν εφαρμόζονται αμέσως μετά από το τραύμα των ιστών.

Δεδομένου ότι οι μώλωπες και οι κοινές παραμορφώσεις είναι οι πιο συνηθισμένοι τραυματισμοί σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτή η ανακάλυψη έχει σημαντικές επιπτώσεις. "Εάν μια κάκωση δεν πρήζεται, τότε θα θεραπευτεί γρήγορα και τα άτομα θα πονούν λιγότερο και θα έχουν μια καλύτερη κινητικότητα," λέει ο Skalak. Αυτό σημαίνει ότι οι μαγνήτες θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν περισσότερο με τον τρόπο που χρησιμοποιούμε τώρα τον πάγο και το δέσιμο για τα καθημερινά για τις παραμορφώσεις, προσκρούσεις, και μώλωπες, αλλά με πιο ευεργετικά αποτελέσματα. Η άμεση διαθεσιμότητα και το χαμηλότερο κόστος αυτής της θεραπείας θα μπορούσαν να φέρουν τεράστια κέρδη στην παραγωγικότητα των εργαζομένων και την ποιότητα της ζωής.

Ο Skalak προβλέπει να χρησιμοποιούνται μαγνήτες ιδιαίτερα στα γυμνάσια, τα κολέγια, και τις επαγγελματικές αθλητικές ομάδες, καθώς επίσης και στα σχολικά νοσοκομεία. Ο ίδιος έχει σχέδια για να συνεχίσει την δοκιμασία της καταλληλότητας των μαγνητών με κλινικές δοκιμές και στους αθλητές.