Επιστήμονες βρίσκουν ένα θερμό σημείο στον ψυχρό πόλο του Κρόνου

Πηγή: Reuters, 3 Ιανουαρίου 2008

Ο ψυχρός βόρειος πόλος του Κρόνου περιέχει ένα θερμό σημείο από συμπιεσμένο αέρα, μια εκπληκτική ανακάλυψη που θα μπορούσε να ρίξει φως σε άλλους πλανήτες μέσα στο ηλιακό μας σύστημα αλλά και πέρα από αυτό, λένε ερευνητές.

Οι επιστήμονες ήξεραν ήδη για ένα θερμό σημείο στον ηλιόλουστο νότιο πόλο του Κρόνου αλλά τα στοιχεία από το διαστημικό σκάφος Cassini τώρα δείχνουν ότι ο χειμερινός πόλος που λούζεται στο σκοτάδι έχει επίσης ένα θερμό σημείο, λέει ο Nick Teanby, ένας πλανητικός επιστήμονας, ο οποίος δούλεψε πάνω στο θέμα.

"
Με αυτήν την αποστολή Cassini μπορούμε επίσης να δούμε και τον χειμερινό πόλο, που δεν είμαστε ικανοί να δούμε από τη Γη λόγω της κλίσης του πλανήτη," τονίζει ο Teanby του πανεπιστημίου της Οξφόρδης. "Δεν περιμέναμε ποτέ να έχουμε ένα θερμό σημείο στο Βορρά."

Ο Κρόνος όπως τον είδε η διαστημοσυσκευή Cassini-Hudgens

Το θερμό σημείο είναι ουσιαστικά μια μικρή, στενή περιοχή θερμότερη από το αέριο που την περιβάλλει, αναφέρει η διεθνής ομάδα στο περιοδικό Science

Οι ερευνητές λένε ότι το νότιο θερμό σημείο πιθανά διαμορφώθηκε από τις θερμές ακτίνες του ήλιου αλλά λένε ότι ο συμπιεσμένος αέρας που κατεβαίνει από την ατμόσφαιρα εξηγεί καλύτερα το πρόσφατο - θερμό σημείο στο βόρειο πόλο.

"Η μάζα του αέρα θερμαίνεται καθώς αυτή συμπιέζεται -- όπως συμβαίνει και με τον αέρα σε μια τρόμπα ποδηλάτου."

Οι ερευνητές μέτρησαν τις διαφορετικές θερμοκρασίες χρησιμοποιώντας το Υπέρυθρο Φασματόμετρο του διαστημικού σκάφους Cassini, που μετρά την ένταση της ακτινοβολίας που εκπέμπεται από την ατμόσφαιρα του Κρόνου.

Το Cassini προωθήθηκε το 1997 για να εξετάσει τον Κρόνο.

Οι αναδημιουργημένες εικόνες επισήμαναν αμέσως το θερμό σημείο σαν κουκίδα στο κέντρο της δίνης του βόρειου πόλου του πλανήτη, μια στροβιλιζόμενη κίνηση αέρα υψηλής ταχύτητας,  που ταξιδεύει γύρω από τον πόλο.

Τα συμπεράσματα αυτά μπορούν επίσης να βοηθήσουν τους επιστήμονες να καταλάβουν καλύτερα κι άλλους πλανήτες αερίου στο γήινο ηλιακό σύστημα όπως ο Δίας.

Βοηθούν, επίσης, να πέσει φως στον ολοένα και μεγαλύτερο αριθμό νέων εξωηλιακών πλανητών που είναι σε τροχιά γύρω από άλλα αστέρια. Μέχρι τώρα, υπάρχουν περισσότεροι από 260 γνωστοί εξωπλανήτες.