Εντοπίστηκε 5ος πλανήτης σε ένα πλανητικό σύστημα παρόμοιο με το δικό μας

Πηγή: Reuters, 7 Νοεμβρίου 2007

Αστρονόμοι της NASA ανακάλυψαν έναν πέμπτο πλανήτη (ονομάστηκε 55 Cancri f) σε ένα αστρικό δυαδικό σύστημα στον αστερισμό του Καρκίνου, ενισχύοντας έτσι τις ενδείξεις ότι ο Γαλαξίας μας είναι γεμάτος από πλανητικά συστήματα παρόμοια με το δικό μας.

Ο πλανήτης αυτός περιφέρεται γύρω από το άστρο 55 Cancri που είναι κίτρινος νάνος σαν τον ήλιο μας, ενώ το δυαδικό σύστημα αποτελείται από έναν κίτρινο νάνο παρόμοιο με τον Ήλιο μας - το άστρο 55 Cancri A - και έναν κόκκινο νάνο - το άστρο 55 Cancri Β.

Ας σημειωθεί ότι ο 5ος πλανήτης βρέθηκε μετά από 19 χρόνια παρατήρησής του και είναι η πρώτη φορά που παρατηρείται κάτι τέτοιο σε σύστημα εκτός του Ήλιου και σε άστρο παρόμοιο με τον Ήλιο.

Έτσι, αυτό το πλανητικό σύστημα αποτελείται από έναν γίγαντα πλανήτη στης 6 AU και τέσσερις μικρότερους εσωτερικούς πλανήτες σε απόσταση μικρότερη των 0.8 AU.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι με συνεχείς παρατηρήσεις τελικά θα εντοπίσουν κι έναν βραχώδη πλανήτη παρόμοιο με την Γη, τα επόμενα χρόνια.

Ο νέος πλανήτης βρίσκεται εντός της λεγόμενης κατοικήσιμης ζώνης, δηλαδή βρίσκεται σε τέτοια απόσταση από το μητρικό του άστρο ώστε να μπορεί θεωρητικά να προσφέρει υγρό νερό και ήπιες θερμοκρασίες, όπως η Γη. Ο πλανήτης είναι ωστόσο αδύνατο να φιλοξενεί ζωή, καθώς αποτελείται από αέριο, έχει μάζα 45 φορές μεγαλύτερη της Γης και μοιάζει περισσότερο με τον Κρόνο.

Παρόλα αυτά, οι επιστήμονες δεν αποκλείουν να υπάρχει ζωή σε κάποιο μεγάλο, βραχώδη φεγγάρι του πλανήτη, το οποίο δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό με τη σημερινή τεχνολογία.

Οι τέσσερις πρώτοι πλανήτης του άστρου 55 Cancri ανακαλύφθηκαν το διάστημα 1996-2004. Ο πλησιέστερος στο άστρο θυμίζει τον Ποσειδώνα, ενώ ο εξώτερος μοιάζει με τον Δία. Η απόσταση που βρίσκεται το πλανητικό σύστημα είναι μόλις 40 έτη φωτός από εμάς.

Ο τελευταίος πλανήτης, που βρίσκεται σε τροχιά παρόμοια με της Αφροδίτης και χρειάζεται 260 ημέρες για να ολοκληρώσει μια περιφορά γύρω από το 55 Cancri, εντοπίστηκε από τους ασθενείς κλυδωνισμούς που προκαλεί το βαρυτικό του πεδίο στην κίνηση του μητρικού του άστρου.

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, οι αστρονόμοι έχουν ανακαλύψει γύρω στους 264 τέτοιους εξωπλανήτες.

Αφθονία των πλανητών στο μέγεθος της Γης βλέπει ένα μοντέλο της NASA