Ο Άρης πρέπει να έχει νερό και ηφαίστεια που κοιμούνται

Πηγή: Discovery News, 29 Οκτωβρίου 2007

Οι υποθέσεις που κάνουμε τι άραγε να βρίσκεται κάτω από το αρειανό έδαφος ήταν η βάση της επιστημονικής φαντασίας. Αλλά τώρα, δύο πρόσφατες μελέτες μπορούν να μας βοηθήσουν ώστε να διακρίνουμε το γεγονός από τη φαντασία.

Τα πιο πρόσφατα συμπεράσματα που βγαίνουν από τα στοιχεία είναι ότι ο κόκκινος γείτονάς μας περιέχει προς το παρόν άφθονο νερό, καθώς επίσης και 'κοιμισμένα' ηφαίστεια.

Η πρώτη ανακάλυψη ήρθε μόλις οι τροχοί του ρόβερ Spirit ανάδεψαν μια παράξενη, άσπρη ουσία από τη σκόνη του πλανήτη.

Ο Ian Campbell, φυσικός στο πανεπιστήμιο Guelph, λέει ότι υπάρχουν γερές αποδείξεις ότι υπάρχει νερό σε αυτά τα εδαφολογικά δείγματα, και ότι αυτή η ανακάλυψη συμφωνεί με τα προηγούμενα δορυφορικά στοιχεία.

"Όλα αυτά τα γεωλογικά στοιχεία λένε, ότι πραγματικά πρέπει να υπάρχει κάποια ποσότητα νερού εδώ",  ανέφερε ο Campbell.

Το Spirit βρήκε την αλμυρή αυτή ουσία στην περιοχήColumbia Hills του πλανήτη, κοντά στον ισημερινό του.

Η επιστημονική ομάδα βάσισε τα συμπεράσματά τους στην ανάλυση με ακτίνες X που το ρόβερ διαβίβασε πίσω στη Γη. Ο Campbell και οι συνάδελφοί του θεωρούν ότι τα δείγματα περιέχουν μέχρι και 16%  νερό, και ότι είναι πιθανά υπόλοιπα των ωκεανών ή των λιμνών που εξατμίστηκαν.

"Βλέπουμε έμμεσα στοιχεία του νερού, νερό που δεσμεύτηκε χημικά σε μια άσπρη, αλμυρή ουσία που φαίνεται να βρίσκεται κάτω από την άμμο της επιφάνειας."

Ο John Rummel, ανώτερος επιστήμονας στο τμήμα αστροβιολογίας της NASA, είπε η εξερεύνηση του Άρη στρέφεται πρώτιστα "εκεί όπου υπάρχει σήμερα νερό και εκεί όπου μπορεί να δούμε ότι υπήρχε αρκετό νερό στο μακρινό παρελθόν."

"Μόνο αν λύσουμε τον γρίφο του νερού μπορεί να στραφούμε προς την αναζήτηση της ζωής στον Άρη, του παρελθόντος ή του σήμερα, και να καταλάβουμε πώς εξελίσσεται η βιωσιμότητα στον Άρη."

Η μελέτη είναι αυτήν την περίοδο υπό μελέτη στο περιοδικό Geophysical Research.

Ο Άρης μπορεί επίσης να φιλοξενεί ηφαίστεια

Εκτός από την ανακάλυψη στοιχείων για την παρουσία νερού, ο Κόκκινος Πλανήτης μπορεί επίσης να φιλοξενεί τρία 'κοιμισμένα' ηφαίστεια - ηφαίστεια που πιστεύαμε πριν ότι δεν ήταν 'κοιμισμένα', αλλά απολύτως σβησμένα.

Ο τρόπος που αυτά τα ηφαίστεια σχηματίστηκαν είναι επίσης έκπληξη: "Στη Γη, τα νησιά της Χαβάης φτιάχτηκαν από τα ηφαίστεια που εξερράγησαν, όταν ο γήινος φλοιός βρέθηκε πάνω από ένα καυτό σημείο - ένα λοφίο μάγματος που ανέβηκε ψηλά στην επιφάνεια", ανέφερε ο πλανητικός επιστήμονας του πανεπιστημίου της Αριζόνα Jacob Bleacher. "Η έρευνά μας βλέπει ότι κάτι αντίθετο συμβαίνει μάλλον στον Άρη, ένα λοφίο μάγματος να κινείται κάτω από το στάσιμο φλοιό."

Το Οpportunity όπως είναι γνωστό συνεχίζει τις τελευταίες εβδομάδες την εξερεύνηση του Κρατήρα Victoria, από όπου και έστειλε αυτήν την εικόνα του Cape Verde.

Η φωτογραφία έχει ληφθεί στις 20 Οκτωβρίου 2007, και η θολή εικόνα οφείλεται στην σκόνη. Βέβαια ξεχωρίζει ο βράχος όπου φαίνεται να έχει την ίδια σύνθεση που έχει παρατηρηθεί και αλλού στον Άρη, όμως φαίνεται να έχουν υποστεί κάποιες διαφορετικές διεργασίες εκεί. Είναι πιθανόν να οφείλονται σε μια πρόσκρουση που δημιούργησε αυτόν τον κρατήρα, αλλά και την αλληλεπίδραση του υλικού με την ατμόσφαιρα πριν εκατομμύρια χρόνια.

Επίσης, σε τροχιά γύρω από τον Άρη βρίσκεται το Mars Express της ESA που στέλνει στοιχεία για άγνωστης ακόμα προέλευσης υλικά, που βρίσκονται κοντά στον Ισημερινό του Άρη (στην περιοχή Medusae Fossae Formation), και σε βάθος έως ένα μίλι κάτω από την επιφάνεια. Ίσως η σύνθεση των υλικών αυτών να είναι υδάτινος πάγος, ηφαιστειακή στάχτη ή κάτι άλλο.

Ας υπενθιμίσουμε τέλος ότι κοντά στον Άρη είναι το διαστημικό όχημα Phoenix, που θα συνεχίσει την πορεία του ως την 25η Μαρτίου του 2008 που αναμένεται να προσεδαφιστεί στον Άρη.

Το Spirit προωθήθηκε στο διάστημα τον Ιούνιο του 2003 και προσγειώθηκε στην Αρειανή επιφάνεια τον Ιανουάριο του 2004. Ένα δεύτερο ρόβερ, το Opportunity, έφτασε στην αντίθετη πλευρά του πλανήτη λίγες μέρες αργότερα.

Και στα δύο είχε δοθεί από τους επιστήμονες μια διάρκεια ζωής 90 ημερών.

Πάνω από 3 1/2 έτη αργότερα, τα δύο ρομπότ των 180 kg περιπλανώνται ακόμα στον κόκκινο πλανήτη. Έχουν διαβιβάσει σχεδόν 200.000 εικόνες της Αρειανής έκτασης και μικροσκοπικές εικόνες των βράχων και της επιφάνειας του εδάφους πίσω στη Γη.

Τι είναι αυτό που δημιουργεί το μαγνητικό πεδίο στον Άρη;
Ανιχνεύτηκαν σπηλιές στον Άρη