Η υπεριώδης ακτινοβολία ενεργοποιεί αντισώματα εναντίον του καρκίνου

Πηγή: Reuters, 29 Οκτωβρίου 2007

Η χρήση της υπεριώδους ακτινοβολίας μπορεί μια μέρα να προσφέρει ένα "διπλό θανάσιμο κτύπημα" για να σκοτώνει τα καρκινικά κύτταρα. Γιατί η ακτινοβολία θα ενεργοποιεί αντισώματα που ήδη οι επιστήμονες θα έχουν εγχύσει εντός των όγκων, με αποτέλεσμα να αποβληθούν οι όγκοι από το σώμα. ους, ισχυρίζονται ερευνητές που ήδη έκαναν πειράματα με ποντίκια.

Σε δύο μελέτες με ποντίκια, μια βρετανική ομάδα έκρυψαν αντισώματα -- τις πρωτεΐνες του ανοσοποιητικού συστήματος που κολλούν σε μικρόβια και καρκινικά κύτταρα για να τα αποβάλλουν  -- με ένα οργανικό έλαιο που τα εμπόδιζε να δράσουν μέχρι να φωτιστούν με το υπεριώδες φως.

Οι ερευνητές συνήθως κατασκευάζουν πρωτεΐνες του ανοσοποιητικού συστήματος, τα λεγόμενα μονοκλονικά αντισώματα. Αυτά κατευθύνονται αυτομάτως μέσα στις πρωτεΐνες που γνωρίζουμε πως κινούνται μέσα στα κύτταρα των όγκων.

Όταν το φως απελευθέρωσε το οργανικό επίστρωμα γύρω από τα αντισώματα, τα τελευταία 'ξεκλειδώθηκαν' και σπεύδουν να προσδεθούν στα δολοφονικά Τ-κύτταρα (πρώτη γραμμή άμυνας του οργανισμού), με σκοπό να επιτεθούν στον όγκο, λέει ο Colin Self, ένας ερευνητής στο πανεπιστήμιο του Νιουκάστλ, επικεφαλής των ερευνών.

Η τεχνική αυτή μπορεί να βοηθήσει ώστε να αποτραπεί η καταστροφή των υγιών ιστών, επειδή τα καλυμμένα αντισώματα 'κοιμούνται' μέσα στο σώμα εκτός κι αν ξεκλειδωθούν με την υπεριώδη ακτινοβολία, λέει ο ερευνητής.

"Ο οργανισμός δυστυχώς δεν μπορεί να απαντήσει στην επίθεση των καρκινικών όγκων και να τους σκοτώσει," εξηγεί. "Αυτός είναι ένας τρόπος να ξυπνήσει το ανοσοποιητικό σύστημα. Τα αντισώματα θα έχουν μια τοπική επίδρασή αλλά ελπίζουμε να καταφέρουμε να ξυπνήσουμε και ολόκληρο το ανοσοποιητικό σύστημα."

Μέχρι τώρα υπάρχουν περίπου 20 εγκεκριμένα φάρμακα βασισμένα σε μονοκλονικά αντισώματα που χρησιμοποιούνται για να αντισταθούν στον καρκίνο και άλλες ασθένειες. Βέβαια όλα αυτά τα αντισώματα σκοτώνουν εκτός από τα καρκινικά και τα υγιή κύτταρα, που βρίσκονται κοντά στα καρκινικά κύτταρα.

Η τεχνική αυτή θα μπορούσε να λειτουργήσει με οποιεσδήποτε από αυτές τις παραπάνω θεραπείες για να αντισταθεί σε μια μεγάλη σειρά καρκίνων, εφ' όσον είναι σε θέση να βρουν οι γιατροί έναν τρόπο να εκπέμψουν υπεριώδη ακτινοβολία μέσα σε έναν όγκο, συνεχίζει ο Self.

Ενώ οι μελέτες παρουσιάζουν ότι είναι εντυπωσιακά τα αποτελέσματα, η τεχνική θέλει πολλά χρόνια για να χρησιμοποιηθεί σε ανθρώπους, γιατί θα αντιμετωπίσει σκληρές κλινικές δοκιμές πριν από οποιαδήποτε έγκριση.

Το επόμενο βήμα είναι να αρχίσουν κλινικές δοκιμές σε ασθενείς με καρκίνο του δέρματος που ο Self ελπίζει να αρχίσουν αρχές του 2008 υπό τον όρο ότι θα μπορούσε να βρει χρηματοδότηση για την έρευνα.

Νέο όπλο κατά του καρκίνου: πυρηνικές νανοκάψουλες