Μια νέα μελέτη ανατρέπει το χρόνο εμφάνισης του οξυγόνου στη Γη

Πηγή: AP, 28 Σεπτεμβρίου 2007

Αμερικανοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι βρήκαν με ακρίβεια τη χρονολογία εμφάνισης του οξυγόνου πάνω στη Γη. Οι επιστήμονες δύο ερευνητικών ομάδων μελέτησαν τον πυρήνα ενός πετρώματος που βρίσκεται στη Δυτική Αυστραλία και έπειτα από αναλύσεις που πραγματοποίησαν αποφάνθηκαν ότι το οξυγόνο έκανε την εμφάνιση του στον πλανήτη μας πριν από περίπου 2,5 δισ. χρόνια.

Το οξυγόνο λοιπόν, που είναι κλειδί για τη ζωή πάνω στη γη σήμερα, άρχισε να εμφανίζεται στον πλανήτη εκατομμύρια έτη νωρίτερα από ότι οι επιστήμονες νόμιζαν μέχρι τώρα, σύμφωνα με τη νέα έρευνα.

Η ανάλυση στον πυρήνα του βράχου από την Αυστραλία δείχνει την παρουσία τουλάχιστον κάποιας ποσότητας οξυγόνου 50 έως 100 εκατομμύρια έτη πριν από τη μεγάλη αλλαγή, όταν άρχισε δηλαδή το στοιχείο της ζωής άρχισε να ανεβαίνει στα σημερινά επίπεδα, σύμφωνα με δύο εργασίες που εμφανίζονται στο περιοδικό Science.

Ακόμη πιο σημαντική είναι η διαπίστωση των ερευνητών για το πότε αυτό το βασικό συστατικό της ζωής έφτασε στα επίπεδα εκείνα τα οποία μπορούσαν να υποστηρίζουν την ανάπτυξη ζωής στον πλανήτη.

Μέχρι τώρα, οι πιο πρώιμες ενδείξεις του οξυγόνου ήταν από μεταξύ 2,3 και 2,4 δισεκατομμύρια έτη πριν, όταν εμφανίστηκε το "Μεγάλο Συμβάν της Οξείδωσης".  Αλλά όπως προέκυψε από τις έρευνες, το οξυγόνο εμφανίστηκε μεν στη Γη πριν από 2,5 δισ. έτη αλλά χρειάστηκε να περάσουν 50-100 εκατ. χρόνια ώστε να φτάσει στα επίπεδα που υπάρχουν ακόμη και σήμερα.

Οι ειδικοί έχουν ονομάσει την περίοδο της αύξησης του οξυγόνου στη Γη «Μεγάλο Συμβάν της Οξείδωσης» αλλά δεν έχουν ακόμη βρει πειστική απάντηση για τις αιτίες οι οποίες οδήγησαν στη δημιουργία του οξυγόνου. Γνωρίζουν μόνο ότι έως τότε η ατμόσφαίρα της Γης απετελείτο κυρίως από μεθάνιο και αμμωνία.

Σήμερα το οξυγόνο αποτελεί το 21% της ατμόσφαιρας. Οι αναλύσει των ερευνητών έγιναν στον πυρήνα ενός πετρώματος που έχει συνολικό μήκος 915 μέτρων.

Η Γη είναι κατά προσέγγιση 4,5 δισεκατομμυρίων ετών. Για περίπου το πρώτο μισό της ύπαρξης του πλανήτη, το περιβάλλον δεν είχε σχεδόν καμιά ποσότητα οξυγόνου, εκτός από αυτό που ήταν συνδεδεμένο στο νερό με το υδρογόνο ή στο πυρίτιο και άλλα στοιχεία στους βράχους.

Μετά, κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης περιόδου, το οξυγόνο άρχισε να αυξάνεται στην ατμόσφαιρα και τους ωκεανούς. Αλλά ήταν ακόμα πολύ λιγότερο από το 1 τοις εκατό της ατμόσφαιρας.

"Φαίνεται ότι καταφέραμε να εντοπίσουμε μια στιγμή του χρόνου λίγο πριν από το Μεγάλο Συμβάν της Οξείδωσης. Μια στιγμή κατά την οποία πραγματοποιούνταν η διεργασία της αύξησης του οξυγόνου στην ατμόσφαιρα του πλανήτη", αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Ariel Anbar, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Αριζόνα και μέλος της μιας εκ των δύο ερευνητικών ομάδων.

"Η μελέτη των μηχανισμών αύξησης του οξυγόνου στην ατμόσφαιρα εμβαθύνει τις γνώσεις μας για την πολύπλοκη σχέση και αλληλεπίδραση μεταξύ της βιολογίας και της γεωχημείας. Τα αποτελέσματα των ερευνών στηρίζουν τη θεωρία που αναφέρει ότι ο πλανήτης μας και η ζωή εξελίχθηκαν ταυτόχρονα", δήλωσε ο Carl Pilcher του Ινστιτούτου Αστροβιολογίας της NASA.

Πανάρχαια και συνεχής η ζωή στους πάγους

Η Ανταρκτική φιλοξενεί χλωρίδα και πανίδα σταθερά και αδιάλειπτα εδώ και δεκάδες εκατομμύρια χρόνια. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε έρευνα που πραγματοποίησαν επιστήμονες της βρετανικής αποστολής στην Ανταρκτική, οι οποίοι αναφέρουν ότι στην παγωμένη ήπειρο ζουν εδώ και εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια σκουλήκια, ζωύφια, έντομα και πτηνά, καθώς και ορισμένα είδη φυτών (λειχήνες κτλ.). Η διαπίστωση των βρετανών ερευνητών ανατρέπει την έως τώρα πεποίθηση ότι οι διάφορες εποχές παγετώνων που ανά τακτά χρονικά διαστήματα έπλητταν την Γη εξαφάνιζαν κάθε ixvos της ζωής στην Ανταρκτική.