Εξωγήινα αντικείμενα προκάλεσαν ξαφνικές εξαφανίσεις ειδών πριν 12.900 χρόνια

Πηγή: Πανεπιστήμιο Brown, 25 Σεπτεμβρίου 2007

Στο τέλος της Πλειστόκαινης Εποχής - πριν περίπου 12.900 έτη - δασύτριχα περιπλανώμενα μαμούθ στη Βόρεια Αμερική, μαζί με μερικά άλλα ζώα που σήμερα δεν υπάρχουν, εξαφανίστηκαν.

Μια έγχρωμη εικόνα μιας υαλώδους σφαίρας άνθρακα με τη βοήθεια του ηλεκτρονικού μικροσκοπίου, που περιέχει στοιχεία από το κτύπημα που ήρθε από το διάστημα. Η σφαίρα είναι πλάτους 0.3 χιλιοστά.

Αυτή η πανίδα των άγριων ζώων εξαφανίστηκε από το αρχείο απολιθωμάτων, όμως οι αποδείξεις για τους ανθρώπους παρέμειναν. Η αιτία της μαζικής εξάλειψης καθώς και η ανθρώπινη μετανάστευση αποτελεί ακόμα ένα μυστήριο.

Τώρα όμως μια ομάδα επιστημόνων, συμπεριλαμβανομένου του πανεπιστημιακού πλανητικού γεωλόγου Peter Schultz, προσφέρει τις αποδείξεις ότι ένας αστεροειδής πιθανά κτύπησε τη Γη και προκάλεσε ξαφνικές αλλαγές στο κλίμα που σκότωσαν τα μαμούθ και άλλα μεγαλοπρεπή ζώα της προϊστορίας.

Στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας των Επιστημών, η διεθνής ομάδα περιγράφει τη θεωρία της ότι οι μαζικές εξαφανίσεις στη Βόρεια Αμερική προκλήθηκαν από ένα ή περισσότερα εξωγήινα αντικείμενα - κομήτες ή μετεωρίτες - που εξερράγησαν πάνω από τη Γη ή την χτύπησαν, προκαλώντας έτσι την καταστροφική αλλαγή του κλίματος.

Οι επιστήμονες θεωρούν ότι αποδεικτικά στοιχεία για αυτές τις εξωγήινες επιδράσεις είναι κρυμμένα σε ένα σκοτεινό ρυπογόνο στρώμα, που μερικές φορές λέγεται 'μαύρο χαλί'. Η ομάδα βρήκε ότι σε περισσότερες από 50 περιοχές γύρω από τη Βόρεια Αμερική, αυτή η περίεργη φέτα της γεωλογικής ιστορίας είναι σε βάθος 3 εκατοστά μόνα και γεμάτη με άνθρακα, ο οποίος δανείζει στο στρώμα το σκοτεινό χρώμα του. Αυτό το 'μαύρο χαλί' έχει βρεθεί σε αρχαιολογική ανασκαφή στον Καναδά και την Καλιφόρνια, την Αριζόνα και τη νότια Καρολίνα - ακόμη και σε μια ερευνητική περιοχή στο Βέλγιο.

Ο σχηματισμός αυτού του στρώματος χρονολογείται 12.900 έτη πριν και συμπίπτει με την απότομη ψύξη της Νεώτερης περιόδου Dryas, αποκαλούμενη μερικές φορές και "Μεγάλη Ψύξη". Αυτή η σύμπτωση έβαλε σε σκέψη τους ερευνητές, που καθοδηγήθηκαν από το Richard Firestone του Εθνικού Εργαστηρίου Lawrence του Μπέρκλεϋ, που σκέφτηκε ότι το μαύρο χαλί μπορεί να αφορά τις μαζικές εξαλείψεις της άγριας πανίδας.

Έτσι οι ερευνητές μελέτησαν τα μαύρα δείγματα των ιζημάτων από 10 αρχαιολογικές περιοχές που χρονολογούνται από τους γνωστούς Κλόβις (Clovis), τους αυτόχθονες του Νέου Κόσμου. Οι ερευνητές έκαναν γεωχημική ανάλυση των δειγμάτων για να καθορίσουν τη σύσταση τους, ενώ έκαναν επίσης και χρονολόγηση με άνθρακα για να καθορίσουν την ηλικία των δειγμάτων.

Αμέσως κάτω από το 'μαύρο χαλί', οι ερευνητές βρήκαν υψηλές συγκεντρώσεις μαγνητικών κόκκων που περιέχουν ιρίδιο, ξυλάνθρακα, αιθάλη, σφαιρίδια άνθρακα, διαφανή άνθρακα που περιέχει νανοδιαμάντια και φουλερένια, συσκευασμένα μαζί με εξωγήινο ήλιο - που είναι στοιχεία για έναν εξωγήινο κτύπημα και έντονες πυρκαγιές που ακολούθησαν την πτώση του εξωγήινου αντικειμένου.

Ο Schultz, καθηγητής των γεωλογικών επιστημών στο πανεπιστήμιο Brown και ειδικός στις πτώσεις, ανέφερε ότι τα πιο προκλητικά στοιχεία για ένα εξωγήινο κτύπημα ήταν η ανακάλυψη των νανοδιαμαντιών, μικροσκοπικά κομμάτια διαμαντιού που διαμορφώνονται μόνο μετά από έντονη πίεση, που προέρχεται από έναν κομήτη ή ένα μετεωρίτη που χτυπά τη γη.

"Δεν έχουμε ένα ισχυρό αποδεικτικό στοιχείο για τη θεωρία μας, αλλά βεβαίως έχουμε πολλά μικρότερης εμβέλειας στοιχεία", λέει ο Schultz. "Συνολικά, οι δείκτες που βρίσκονται στα δείγματα προσφέρουν εκπληκτικά στοιχεία, ότι στη Βόρεια Αμερική έγινε ένα σημαντικό γεγονός πτώσης αντικειμένου περίπου 12.900 έτη πριν."

Οι επιστήμονες υποψιάζονται ότι η αιτία για το γεγονός ήταν ένας αστεροειδής  ή κομήτης πλούσιος σε άνθρακα. Τα αντικείμενα αυτά θα είχαν εκραγεί πάνω από τη Βόρεια Αμερική ή θα είχαν χτυπήσει σε αυτή, ή και τα δύο, λειώνοντας συγχρόνως τον πάγο, προκαλώντας ακραίες πυρκαγιές και τυφώνες - που θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στις αλλαγές στο κλίμα που οδήγησε στην ψύξη της νεώτερης περιόδου Dryas.