Βήμα για τη δημιουργία τεχνητής ζωής

Πηγή: The Guardian, 6 Σεπτεμβρίου 2007

Ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία ζωής στο εργαστήριο πραγματοποίησαν ιταλοί επιστήμονες. Ειδικότερα ο Giovanni Murtas και οι συνεργάτες του στο ερευνητικό κέντρο Enrico Fermi της Ρώμης δημιούργησαν δομές ικανές να συνθέσουν πρωτεΐνες. Οι δομές αυτές δεν αποτελούνται παρά από έναν μεμβρανικό σάκο, στον οποίο περιέχονται 36 μόνο ένζυμα και ριβοσώματα, οργανίδια τα οποία είναι απαραίτητα για τη μετάφραση των οδηγιών που περιέχονται στο DNA σε πρωτεΐνες.

Είναι προφανές ότι οι παραπάνω δομές δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν ζωντανές. Με δεδομένο όμως ότι η πρωτεϊνοσύνθεση αποτελεί μία από τις βασικότερες λειτουργίες του ζωντανού κυττάρου, η εργασία των ιταλών επιστημόνων εκτιμάται ως ένα σημαντικό βήμα προς τη δημιουργία τεχνητής ζωής.

Οι ιταλοί επιστήμονες δεν είναι οι μόνοι που επικέντρωσαν τις προσπάθειές τους σε αυτόν τον στόχο: βασικός ανταγωνιστής τους είναι ο Craig Venter, ο επιστήμονας - επιχειρηματίας που έγινε αφορμή για να ολοκληρωθεί ταχύτατα το πρόγραμμα αποκωδικοποίησα του ανθρώπινου γονιδιώματοε. Αντίθετα όμως με τον Craig Venter, ο οποίος πήρε τον απλούστερο ζωντανό οργανισμό, ένα είδος μυκοβακτηρίου, και, αφού του αφαίρεσε όσα γονίδια δεν φαίνονταν να επιδρούν στην επιβίωση του, κατέληξε στη δημιουργία μιας νέας μορφής ζωής, οι ιταλοί επιστήμονες προσπαθούν να φτάσουν στη δημιουργία ζωής από το μηδέν.

Η παρουσία του Craig Venter είναι αποκαλυπτική του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος: ο ανταγωνισμός είναι σκληρός για το ποιος θα πρωτοδημιουργήσει οργανισμούς ικανούς να παραγάγουν καύσιμα ή φάρμακα και οι οποίοι θα αποτελέσουν χρυσωρυχεία για τους δημιουργούς τους.

Hοme