Εντόπισαν τον μεγαλύτερο μέχρι τώρα εξωπλανήτη

Πηγή: Reuters, 7 Αυγούστου 2007

Διαφορετικές ομάδες αστρονόμων έριξαν φως σε μυστήρια του Σύμπαντος ανακαλύπτοντας τον μεγαλύτερο πλανήτη, εκτός του ηλιακού μας συστήματος, που έχει εντοπισθεί ως σήμερα. 0 εξωπλανήτης αυτός που ονομάζεται TrES-4 βρίσκεται στον αστερισμό του Ηρακλή και είναι κατά 70% μεγαλύτερος από τον Δία, τον μεγαλύτερο πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος.

Ο εξωπλανήτης  TrES-4 ανακαλύφθηκε από επιστήμονες που μελετούν τα άστρα ψάχνοντας για σώματα που περνούν μπροστά τους.

Το νέο αυτό αντικείμενο ωστόσο, το οποίο βρίσκεται σε τροχιά γύρω από το άστρο GSC02620-00648 και σε απόσταση περίπου 1.435 ετών φωτός από τη Γη, και στρέφεται γύρω από το μητρικό του άστρο σε 3,5 ημέρες. Έχει πολύ μικρότερη μάζα από τον Δία αλλά με πολύ μεγαλύτερο όγκο γι αυτό και η πυκνότητα του υπολογίστηκε πως είναι μόνο 0,2 γραμμάρια ανά κυβικό εκατοστό ή την πυκνότητα του πιο ελαφρού ξύλου, λέει ο Georgi Mandushev, αστρονόμος των Παρατηρητήριων Lowell και επικεφαλής συντάκτης της ανακοίνωσης αυτής της ανακάλυψης.

"Και λόγω της σχετικά ασθενούς έλξης του πλανήτη στην ανώτερη ατμόσφαιρά του, ένα μέρος από την ατμόσφαιρα του δραπετεύει πιθανώς προς το διάστημα με μια μορφή σαν την ουρά ενός κομήτη", συνεχίζει ο Mandushev.

Η απόσταση που χωρίζει τον TrES-4 από το άστρο του είναι μόνο 7 εκατομμύρια χιλιόμετρα, γεγονός που καθιστά τον πλανήτη ιδιαιτέρως θερμό, με μια μέση θερμοκρασία 1.327 βαθμών Κελσίου, κάτι που οφείλεται ότι βρίσκεται πολύ κοντά στο άστρο του.

"Μένουμε συνεχώς έκπληκτοι από το πόσο σχετικά μεγάλοι μπορούν να είναι αυτοί οι γιγαντιαίοι πλανήτες", λέει ο μεταπτυχιακός σπουδαστής Francis O'Donovan, στο Τεχνολογικό Ίδρυμα της Καλιφόρνιας, που ενεργοποιεί ένα από τα υπερατλαντικά τηλεσκόπια για την έρευνα εξωπλανητών.

"Αλλά εάν μπορέσουμε να εξηγήσουμε τα μεγέθη αυτών των 'πρησμένων' πλανητών στα σκληρά περιβάλλοντά τους, τότε θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε καλύτερα τους πλανήτες του ηλιακού συστήματος μας καθώς και το σχηματισμό τους."

Δείτς και τα σχετικά άρθρα