Νανοσωματίδια μαγνητίζουν τα καρκινικά κύτταρα

Πηγή: NewScientist, 16 Ιουλίου 2007

Αν μετατρέψουμε τα καρκινικά κύτταρα σε μίνι μαγνήτες με τη βοήθεια νανοσωματιδίων θα μπορούσαμε να κάνουμε τις βιοψίες τόσο ευαίσθητες και αποδοτικές, που  δεν θα υπήρχε καμία ανάγκη να επαναληφθούν αυτές οι δύσκολες δοκιμασίες στους αρρώστους.

Τα αποτελέσματα μιας βιοψίας μπορούν να είναι διφορούμενα: μερικές φορές μπορούν να είναι αρνητικά απλά επειδή υπάρχουν πολύ λίγα κακοήθη κύτταρα στο δείγμα που ανιχνεύθηκε - κι όχι επειδή όλα τα ίχνη της ασθένειας έχουν εξαφανιστεί. Τώρα όμως ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Νέου Μεξικού και την επιχείρηση Senior Scientific, έχουν βρει μια λύση που εκμεταλλεύεται τη δύναμη της μαγνητικής έλξης.

Η σκέψη των ειδικών είναι να χρησιμοποιηθούν νανοσωματίδια από μαγνητικό οξείδιο του σιδήρου  που να περιβάλλονται από ένα βιοσυμβατό υλικό. Αυτά εν συνεχεία μπορούν να καλυφθούν με αντισώματα, που να δεσμεύουν τις χημικές ουσίες που βρίσκονται μόνο στα καρκινικά κύτταρα. Όταν εγχέονται στο σώμα, χιλιάδες από αυτά τα σωματίδια κολλούν στα καρκινικά κύτταρα, που τα μετατρέπουν σε μικροσκοπικούς μαγνήτες. Τα κύτταρα μπορούν έπειτα να κινηθούν προς  μαγνήτες, που βρίσκονται στην άκρη μιας βελόνας της βιοψίας.

Ένα μαθηματικό μοντέλο του συστήματος επιβεβαίωσε ότι ένας σημαντικός αριθμός καρκινικών κυττάρων, γεμάτα με νανοσωματίδια, θα μπορούσαν να προσελκυστούν σε μια βελόνα μέσα σε δύο ή τρία λεπτά. Στο εργαστήριο, οι ερευνητές έδειξαν ότι μια μαγνητισμένη βελόνα θα μπορούσε να προσελκύσει κύτταρα λευχαιμίας περιβαλλόμενα από νανοσωματίδια τα οποία εγχύθηκαν στο αίμα ή σε άλλα συνθετικά υλικά ειδικά σχεδιασμένα να μιμηθούν τα ρευστά του σώματος.

Τα νανοσωματίδια έχουν χρησιμοποιηθεί προηγουμένως για να καταστρέψουν ασθενή κύτταρα, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που έχουν αποσπάσει κύτταρα από τον οργανισμό.

Η τεχνική θα μπορούσε να ωφελήσει τους αρρώστους με λευχαιμία, που πρέπει να υποβληθούν σε κανονικές βιοψίες του μυελού των οστών για να ελέγξουν για σημάδια της παρατεταμένης αυτής ασθένειας.

"Αρκετά συχνά, παραδείγματος χάριν, οι γιατροί πρέπει να κάνουν αρκετές βιοψίες στα μικρά παιδιά, για να πάρουν αρκετό μυελό των οστών", λέει ο Ed Flynn, πρόεδρος της Senior Scientific. Επίσης, μπορεί να είναι δυνατό να ανιχνευθούν καρκινικά κύτταρα από το στήθος, τον προστάτη, και τις ωοθήκες που έχουν διαδοθεί  σε άλλα μέρη του σώματος, σε πάρα πολύ μικροσκοπικές ποσότητες στο δείγμα με μια συνηθισμένη βελόνα. Οι ερευνητές επιδιώκουν τώρα την έγκριση του κράτους για να εξετάσουν τη μέθοδο αυτή σε ανθρώπινους εθελοντές.

Ο Bruce Morland, παιδιατρικός ογκολόγος στο Νοσοκομείο Παίδων του Μπέρμιγχαμ λέει ότι αυτή η ιδέα θα έπρεπε να συγκριθεί με τεχνικές που πρόσφατα έχουν κάνει ευκολότερη την ανίχνευση μικροσκοπικών ποσοτήτων κυττάρων λευχαιμίας στις βιοψίες.

"Μπαίνω στον πειρασμό να σκεφτώ ότι αυτή η τεχνική δεν θα είναι πιο ευαίσθητη", τονίζει. "Μπορεί να χρησιμοποιηθεί, εντούτοις, για να ανιχνεύσει χαμηλά επίπεδα καρκίνου που έχουν διαδωθεί "σιωπηλά" στο μυελό των οστών, προσθέτει.