Η Γη είναι πιο μικρή από όσο νομίζουμε

Πηγή: Agençe France-Presse, 6 Ιουλίου 2007

Μπορεί να βρισκόμαστε στην εποχή της υψηλής τεχνολογίας, οπότε κάποιος θα έλεγε ότι έχουμε την τεχνογνωσία να μετρήσουμε με ακρίβεια το πλάτος του πλανήτη μας, αλλά οι ερευνητές αποκαλύπτουν τώρα ότι είναι μικρότερο από όσο νομίζουμε.

Ο γαλάζιος πλανήτης: Η Γη όπως φωτογραφήθηκε από τον δορυφόρο Terra της NASA

Γερμανοί επιστήμονες από το πανεπιστήμιο της Βόννης που συμμετείχαν σε ένα διεθνές πρόγραμμα για να μετρηθεί η διάμετρος του πλανήτη μας, βρήκαν μια μείωση 5 χιλιοστών σε σχέση με μετρήσεις που έγιναν πριν πέντε χρόνια.

"Κρίσιμη διαφορά"

Αυτά τα πέντε χιλιοστά μπορεί να φαίνονται ασήμαντα, όμως είναι αρκετά για να επιφέρουν αλλαγές στις τροχιές και στις θέσεις των δορυφόρων. Έτσι, οι επιστήμονες στρογγύλεψαν τη διάμετρο της γης σε 12.756,274 χιλιόμετρα για το ευρύ κοινό.

Ο Axel Nothnagel, που καθοδήγησε τους ερευνητές, είπε ότι η διαφορά είναι κρίσιμη στη μελέτη της αλλαγής του κλίματος.

"Μπορεί να φανεί πολύ μικρή η διαφορά, αλλά είναι βασική στον προσδιορισμό της θέσης των δορυφόρων, που μπορούν να μετρήσουν την άνοδο στη στάθμη της θάλασσας," λέει. "Πρέπει να έχουν ακρίβεια χιλιοστού. Και οι επίγειοι σταθμοί που παρακολουθούν τους δορυφόρους και οι δορυφόροι πρέπει να γνωρίζουν τη θέση τους με ακρίβεια."

Στην έρευνα, η οποία διήρκεσε δύο χρόνια, συμμετείχαν γεωεπιστήμονες από όλο τον κόσμο, ενώ οι μετρήσεις πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση ραδιοσημάτων, τα οποία εκπέμπονται στο Διάστημα από μια περιοχή και στη συνέχεια λαμβάνονται από δέκτες σε άλλα σημεία του πλανήτη.

"Ένα δίκτυο πάνω από 70 ραδιοτηλεσκοπίων λαμβάνει παγκοσμίως αυτά τα ραδιοκύματα. Επειδή οι σταθμοί είναι πολύ μακριά ο ένας από τον άλλον, τα ραδιοσήματα λαμβάνονται με μια μικρή καθυστέρηση", εξηγεί ο Nothnagel. "Από αυτήν την διαφορά μπορούμε να μετρήσουμε την απόσταση μεταξύ των ραδιοτηλεσκοπίων με μια ακρίβεια δύο χιλιοστών ανά 1.000 χλμ."

Με την τεχνική αυτή, που λέγεται Very Long Baseline Interferometry ή VLBI, μπορεί να αποδειχθεί ότι η Ευρώπη και η Βόρεια Αμερική απομακρύνονται με ένα ρυθμό περίπου 18 χιλ. ετησίως.

Τα συμπεράσματα της έρευνας βρίσκονται στο Περιοδικό της Γεωδαισίας (Journal of Geodesy).