Ο αρκτικός ωκεανός ήταν μια λίμνη πριν 17,5 εκατομμύρια χρόνια

Πηγή: Ινδικό Πρακτορείο Ειδήσεων, 21 Ιουνίου 2007

Οι πυρήνες από τα ιζήματα τα οποία ανακτήθηκαν από το θαλάσσιο πυθμένα της Αρκτικής σε μεγάλο βάθος, με ένα επιστημονικό πρόγραμμα διάτρησης του ωκεάνιου πυθμένα (ACEX), έχουν προσφέρει στους επιστήμονες έναν μεγάλο αριθμό πληροφοριών - άγνωστων μέχρι τώρα - για το ψυχρό περιβάλλον.

Τα συμπεράσματα αυτά έχουν αποκαλύψει ότι ο αρκτικός ωκεανός έχει αλλάξει κατά πολύ στο πέρασμα του χρόνου: Στην αρχή ήταν μια λίμνη, μετά πέρασε από μια φάση όπου ήταν μια κακώς οξυγονωμένη θάλασσα, και έφτασε προς έναν πλήρως οξυγονωμένο ωκεανό, πριν 17,5 εκατομμύρια έτη κατά τη διάρκεια του τελευταίου μέρους της πρώιμης Μειόκενης Εποχής.

Οι επιστήμονες έχουν αποδώσει την αλλαγή αυτή στις συνθήκες της Αρκτικής, στην εξέλιξη του Στενού Fram προς ένα ευρύτερο και βαθύτερο πέρασμα, κάτι  που επέτρεψε μια εισροή αλμυρού νερού από το Βόρειο Ατλαντικό στον Αρκτικό Ωκεανό.

Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η σύνδεση σε μεγάλο βάθος μεταξύ του Βόρειου Ατλαντικού και του Αρκτικού Ωκεανού είναι η βασική αιτία της παγκόσμιας κυκλοφορίας των ωκεάνιων υδάτων και της παγκόσμιας αλλαγής του κλίματος.

Το 2004, η ερευνητική ομάδα ACEX αφαίρεσε έναν πυρήνα με ιζήματα από το βάθος των 428 μέτρων, από το λόφο της κορυφογραμμής Lomonosov στον κεντρικό αρκτικό ωκεανό, κοντά στο βόρειο πόλο.

Σύμφωνα με τον ειδικό επιστήμονα της ομάδας Jan Backman, από το πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, αυτά τα ιζήματα δίνουν την πρώτη γεωλογική επικύρωση της παλαιοπεριβαλλοντικής ιστορίας του αρκτικού ωκεανού στον Καινοζωϊκό Αιώνα .

"Εάν μπορούμε να μάθουμε τι έχει συμβεί στο γεωλογικό παρελθόν, τότε μπορούμε να αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε αυτή τη γνώση για να εξετάσουμε και το περιβαλλοντικό μέλλον του πλανήτη", λέει.

Τα συμπεράσματα εμφανίζονται στο περιοδικό Nature.