Αρχαία θέρμανση του πλανήτη συνδέεται με ηφαιστειακές εκρήξεις που σχημάτισε το Βόρειο Ατλαντικό

Πηγή: Reuters, 27 Απριλίου 2007

Αρχαία ηφαίστεια μπορεί να είχαν προκαλέσει μια δραματική θέρμανση της γήινης ατμόσφαιρας, χωρίζοντας τη Γροιλανδία από την Ευρώπη, αυξάνοντας τις θερμοκρασίες της θάλασσας και εξαφανίζοντας πολλά θαλάσσια είδη, με συνέπεια μια "πλανητική κατάσταση έκτακτης ανάγκης", λένε ευρωπαίοι και αμερικανοί επιστήμονες.

Η ανακάλυψη δείχνει τον αντίκτυπο που είχε η απελευθέρωση μεγάλων ποσών αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα, και μπορεί να ρίξει φως στις πλανητικές αλλαγές που συμβαίνουν τώρα λόγω της παγκόσμιας αύξησης της θερμοκρασίας, αναφέρουν οι επιστήμονες στο περιοδικό Science.

Η λάβα ρέει από τις πλαγιές του ηφαιστείων Mayon της Μανίλα, στις 20 Ιουλίου του 2006.

Οι γιγαντιαίες προϊστορικές εκρήξεις, θεωρούν οι επιστήμονες, ότι μπορεί να ήταν ο καταλύτης που απομάκρυνε τη Γροιλανδία από τη Βορειοδυτική Ευρώπη και έτσι να σχηματιστεί ο Βόρειος Ατλαντικός Ωκεανός.

"Υπάρχουν αποδείξεις στο θαλάσσιο αρχείο αυτής της περιόδου ότι αυξήθηκε η παγκόσμια θερμοκρασία, καθώς και στοιχεία στο γεωλογικό αρχείο για εκρήξεις στην ίδια κατά προσέγγιση εποχή, αλλά μέχρι τώρα δεν υπήρχε καμία άμεση σύνδεση μεταξύ των δύο γεγονότων", λέει ο Robert Duncan του πολιτειακού πανεπιστημίου του Όρεγκον.

Ο Duncan και μια ομάδα διεθνών επιστημόνων τόνισαν ότι τα ηφαίστεια εξερράγησαν στην ακτή της Γροιλανδίας και στα δυτικά Βρετανικά νησιά περίπου πριν 55 εκατομμύρια χρόνια, διασκορπίζοντας διοξείδιο του άνθρακα και μεθάνιο στην ατμόσφαιρα.

Το γεγονός αυτό προκάλεσε μια περίοδο 222.000 ετών θέρμανσης που αύξησε τις θερμοκρασίες της επιφάνειας της θάλασσας κατά 5 βαθμούς Κελσίου στους τροπικούς κύκλους και περισσότερο από 6 βαθμούς Κελσίου στην Αρκτική, αυξάνοντας την οξύτητα των ωκεανών.

Το αποτέλεσμα ήταν να προκύψει μια "πλανητική κατάσταση έκτακτης ανάγκης", όπως την ονόμασαν οι επιστήμονες, εξαφανίζοντας το 30 έως το 50% των πλασμάτων στα μεγάλα θαλάσσια βάθη του πλανήτη.

"Νομίζουμε ότι οι πρώτες ηφαιστειακές εκρήξεις άρχισαν πριν περίπου 61 εκατομμύρια χρόνια και έπειτα κράτησε άλλα 5 εκατομμύρια χρόνια για να αποδυναμωθεί ο μανδύας, η ήπειρος να λεπτύνει και το λειωμένο υλικό να ανέλθει στην επιφάνεια", εξηγεί ο Duncan.

ΓΕΝΝΗΣΗ ΕΝΌΣ ΩΚΕΑΝΟΥ

"Ήταν σαν να πετάχτηκε ψηλά ένα καπάκι. Το πιάτο αποχώρησε και γέννησε το Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό."

Οι επιστήμονες έκαναν τη σύνδεση μεταξύ των ηφαιστείων και της περιόδου θέρμανσης, γνωστή ως θερμικό μέγιστο της Παλαιόκαινης-Ηώκαινης περιόδου, ταιριάζοντας τα στρώματα της τέφρας στην Ανατολική Γροιλανδία με εκείνα στα θαλάσσια ιζήματα στον Ατλαντικό Ωκεανό.

Αυτοί πιστεύουν ότι τα αέρια του θερμοκηπίου από τις ροές της λάβας και η θέρμανση των ιζημάτων πλούσιων σε οργανικές ύλες κατά μήκος της ανατολικής άκρης της Γροιλανδίας προκάλεσε την παγκόσμια θέρμανση και τις αλλαγές στην ωκεάνια χημεία.

Ενώ αυτές οι ηφαιστειακές εκρήξεις που προκάλεσαν τη θέρμανση της ατμόσφαιρας, είναι εξαιρετικά σπάνιες, λένε οι επιστήμονες.

Κάποιες πρόσφατες ηφαιστειακές εκρήξεις, όπως αυτή του Όρους Tambora στην Ινδονησία, αντίθετα έψυξαν τη Γη γιατί ελευθέρωσαν πολλά αερολύματα θειικών αλάτων στην ανώτερη ατμόσφαιρα, τα οποία με τη βοήθεια της ανάκλασης έστειλαν πίσω στο διάστημα το φως του ήλιου, τόνισε ο Δρ Ellie Highwood, της φυσικής του κλίματος στο πανεπιστήμιο Reading στη Μεγάλη Βρετανία.

"Ο τύπος της έκρηξης των ηφαιστείων που περιγράφεται εδώ δεν έχει φανεί κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 1.000 ετών, και επομένως τα ηφαίστεια είναι απίθανο να έχουν συμβάλει σημαντικά στην πρόσφατη αλλαγή του κλίματος", συμπληρώνει ο Highwood.

Εκρήξεις υπερ-ηφαιστείων στην αμερικανική ήπειρο