Τα καφέ άστρα νάνοι εκπέμπουν ισχυρούς παλμούς

Πηγή: BBC, 20 Απριλίου 2007

Μια κατηγορία "αποτυχημένων" άστρων, ο καφέ νάνος, εκπέμπουν ακτινοβολία που είναι χιλιάδες φορές φωτεινότερη από οποιαδήποτε απελευθερώνεται από τον ήλιο

Οι καφέ νάνοι συμπεριφέρονται σαν τα εξωτικά κοσμικά αντικείμενα πάλσαρ. Τα πάλσαρ είναι πολύ γρήγορα περιστρεφόμενα άστρα νετρονίων που εκπέμπουν ένα ραδιοπαλμό σε τακτικά χρονικά διαστήματα.

Οι καφέ νάνοι είναι ένας τύπος "αποτυχημένου" άστρου

Όταν οι περιστρεφόμενες ακτίνες φτάνουν ως τη Γη, οι αστρονόμοι ανιχνεύουν το ραδιοπαλμό ο οποίος έχει παρομοιαστεί με το περιστρεφόμενο αναγνωριστικό σήμα ενός φάρου.

Το δε πάλσαρ δημιουργείται όταν εκρήγνυται με μια υπερκαινοφανή έκρηξη ένα πολύ μεγάλο άστρο και ακολουθεί κατάρρευση του πυρήνα του προς ένα γρήγορα περιστρεφόμενο αστέρι νετρονίων.

Οι καφέ νάνοι, αφ' ετέρου, είναι επίσης άστρα που στερούνται την απαραίτητη μάζα για να ξεκινήσουν οι αντιδράσεις πυρηνικής σύντηξης στους πυρήνες τους.

Ο Greg Hallinan από το εθνικό πανεπιστήμιο της Ιρλανδίας και οι συνάδελφοι του χρησιμοποίησαν το Πολύ Μεγάλο Ραδιοτηλεσκόπιο στο Νέο Μεξικό για να παρατηρήσουν έναν πολύ ψυχρό, γρήγορα περιστρεφόμενο καφέ νάνο, τον TVLM 513-46546.

Ένα πρόβλημα 40 ετών

Παρατηρήθηκε δε μια φωτεινή λάμψη από τον καφέ νάνο κατά προσέγγιση κάθε δύο ώρες.

Ας σημειωθεί ότι όλοι οι πλανήτες με ένα μαγνητικό πεδίο, συμπεριλαμβανομένης και της γης, έχουν μια λαμπρή ραδιοεκπομπή από τις μαγνητικές πολικές περιοχές τους.

Οι καφέ νάνοι θεωρούνται πως παραγάγουν την εκπομπή τους με παρόμοιο τρόπο με τα πάλσαρ. Αλλά εδώ, η εκπομπή είναι πολλές φορές λαμπρότερη από αυτές των πλανητών. Τα ραδιοκύματα παράγονται πάνω από τους μαγνητικούς πόλους του αντικειμένου.

Έτσι, αυτή η ραδιοεκπομπή απαιτεί οι καφέ νάνοι να έχουν πολύ ισχυρά μαγνητικά πεδία τόσο όσο και εκείνα που έχουν ανιχνευτεί στα περισσότερα μαγνητικά ενεργά αστέρια.

Οι περιοδικοί παλμοί που ανιχνεύονται από τους καφέ νάνους είναι αρκετά παρόμοιοι με αυτούς που παρατηρούνται στα πάλσαρ. Αλλά ολόκληρο το σύστημα είναι σε μια πολύ πιο αργή και μικρότερη κλίμακα, έτσι είναι ευκολότερο για τους αστρονόμους να αποκρυπτογραφήσουν τι συμβαίνει.

Υπάρχει σύνδεση;

Πώς όμως τα πάλσαρ παράγουν την ακτινοβολία τους είναι ένα πρόβλημα στην αστροφυσική για πάνω από 40 χρόνια.

Κι αυτό επειδή δεν κατανοούμε επαρκώς για το πώς το καυτό, ηλεκτρισμένο αέριο, ή πλάσμα, συμπεριφέρεται στις ακραίες συνθήκες που συναντάμε στα πάσαρ.

Οι καφέ νάνοι είναι τώρα η δεύτερη κατηγορία αστρικών αντικειμένου που είναι γνωστή πως παράγει εξαιρετικά φωτεινή, και "συνεπή" ακτινοβολία.

Επιπλέον, αυτό το ραδιοσήμα τους φανερώνεται με περιοδικούς παλμούς. Εντούτοις, στην περίπτωση των καφέ νάνων, και οι συνθήκες της πηγής και ο μηχανισμός της εκπομπής έχουν κατανοηθεί πολύ καλά.

Κάποια εποχή, οι επιστήμονες είχαν αναρωτηθεί εάν υπήρχαν ομοιότητες μεταξύ αυτού του τύπου εκπομπής και των περιοδικών ραδιοακτίνων από τα πάλσαρ. Τώρα όμως οι παρατηρήσεις του TVLM 513-46546 δίνουν τα πρώτα άμεσα στοιχεία για μια τέτοια σύνδεση.

Ο Δρ Hallinan λέει ότι οι ραδιοεκπομπές που βλέπουμε στο νάνο αστέρα είναι κάτι το ενδιάμεσο μεταξύ των ραδιοεκπομπών που βλέπουμε στον Δία και αυτών που παρατηρούμε στα πάλσαρ.