Η Lockheed Martin θα κάνει χρήση της κβαντικής διεμπλοκής στα ραντάρ για να βλέπει κάτω από οποιαδήποτε επιφάνεια

Πηγή: Guardian, 6 Μαρτίου 2007

Σχεδίασαν ένα πούρο - βόμβα για να δολοφονήσουν τον Φιντέλ Κάστρο και επιστράτευσαν μέντιουμ για να αντιμετωπίσουν τους Σοβιετικούς στον Ψυχρό Πόλεμο. Τώρα, ο αμερικανικός στρατός θέλει να κάνει πόλεμο στην τρομοκρατία με κάτι που ακόμα και ο Αλβέρτος Αϊνστάιν φοβόταν, να αξιοποιήσει δηλαδή την κβαντομηχανική. Η γνωστή βιομηχανία όπλων Lockheed Martin, πιστεύει ότι είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί τις έρευνες στο μεταίχμιο της θεωρητικής φυσικής για να κατασκευάσει το υπέρτατο ραντάρ, που θα μπορεί να βλέπει κάτω από οποιαδήποτε επιφάνεια.

Η εταιρεία έχει ήδη κατασκευάσει έναν πρωτότυπο ανιχνευτή, βασισμένος πάνω στην αρχή της κβαντικής διεμπλοκής, μια ριζοσπαστική ιδέα που βασίζεται στα περίεργα στάνταρτ της κβαντομηχανικής. Η εταιρεία, μάλιστα, υποστηρίζει ότι η εν λόγω συσκευή θα μπορεί να διεισδύσει κάτω από οποιαδήποτε ασπίδα προστασίας, να ανακαλύψει κρυμμένα όπλα και βομβιστικούς μηχανισμούς από απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτρων.

Η κβαντική διεμπλοκή λέει ότι όταν μεταξύ δύο σωματιδίων έχει υπάρξει στο παρελθόν αλληλεπίδραση, στο μέλλον ό,τι συμβεί στο ένα θα συμβεί και στο άλλο, ανεξάρτητα από την απόσταση που τα χωρίζει.

Ο Αϊνστάιν μιλούσε για "στοιχειωμένη δράση από απόσταση", αλλά η Lockheed Martin το θέτει απλούστερα: "Το κβαντικό ραντάρ παρέχει πληροφορίες για στόχους οι οποίοι δεν ανιχνεύονται με τα κλασικά συστήματα παρακολούθησης".

Στον ευρωπαϊκό αριθμό πατέντας EP1750145 αναγράφεται: "Συστήματα ραντάρ και άλλες μέθοδοι αξιοποίησης της κβαντικής διαεμπλοκής". Αναφέρεται, ακόμα, ότι μια τέτοια κατασκευή θα μπορεί να απεικονίσει χρήσιμες λεπτομέρειες στόχων κάτω από οποιαδήποτε μορφή κάλυψης πχ υπερηχητικά αεροπλάνα που βρίσκονται μέσα σε καλύμματα πλάσματος, ή σε υπόγειες εγκαταστάσεις, ή αυτοσχεδιαζόμενες εκρηκτικές συσκευές, και άλλες απειλές. Θα μπορεί δε να τοποθετηθεί σε αεροσκάφη ή διαστημικούς δορυφόρους.

Φυσικά, το γεγονός ότι έχει κατατεθεί μια ευρεσιτεχνία από την εταιρεία δεν συνεπάγεται ότι είναι σε θέση να κατασκευάσει ένα τέτοιο σύστημα – η εταιρεία Βρετανικών Σιδηροδρόμων είχε καταθέσει τα σχέδια κατασκευής ενός πυρηνοκίνητου ιπτάμενου δίσκου το 1970 –, αλλά είναι γνωστό ότι η Lockheed Martin πειραματίζεται με αισθητήρες που ανιχνεύουν βάσει των αρχών της κβαντικής διεμπλοκής, που είναι επίσης γνωστή σαν απεικόνιση φάντασμα. Ένας εκ των κορυφαίων επιστημόνων στον τομέα της κβαντικής φυσικής παραδέχτηκε πως άνθρωποι της Lockheed Martin του έχουν προτείνει να εργαστεί σε σχετικό πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ. "Δεν αστειεύονται", δήλωσε.

Θεωρητικά, τα πεπλεγμένα σωματίδια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αποκάλυψη των λεπτομερειών αντικειμένων με τα οποία δεν έχουν ποτέ αλληλεπιδράσει. Αν ένα σωματίδιο συγκρουόταν μ’ ένα αεροσκάφος, τότε το δίδυμό του σωματίδιο θα αντιδρούσε κατά τον ίδιο τρόπο ακόμα και αν ουδέποτε είχε εγκαταλείψει τον χώρο του εργαστηρίου. Αν λοιπόν οι επιστήμονες κατάφερναν να αποκρυπτογραφήσουν τη συμπεριφορά των δίδυμων σωματιδίων, τότε θα μπορούσαν να αναπαραγάγουν μία εικόνα, ακόμα και χωρίς την αναμετάδοση πληροφοριών από τον στόχο.

Όμως η Lockheed Martin οραματίζεται μια διαφορετική αξιοποίηση της διεμπλοκής. Η αξιοπιστία των σημερινών συστημάτων ραντάρ μειώνεται, καθώς η απόσταση από τον στόχο αυξάνεται διότι η απόσταση μειώνει την ευαισθησία των συχνοτήτων που αναμεταδίδονται. Σύμφωνα με την ευρεσιτεχνία, το πρόβλημα αυτό μπορεί να αντιμετωπιστεί, διαπλέκοντας σωματίδια φωτός σε διαφορετικές συχνότητες, τα οποία στη συνέχεια μπορούν να σταλούν μαζί προς τον εκάστοτε στόχο ως δέσμη φωτός.

Η εταιρεία λέγει ότι πεπλεγμένα κύματα ραντάρ μπορούν να συνδυάσουν ένα ή περισσότερα σωματίδια με μια σχετικά υψηλή συχνότητα για βελτίωση της οπτικής ανάλυσης, να συνδυάσουν ένα ή περισσότερα σωματίδια σε χαμηλότερες συχνότητες προς όφελος μιας πιο αποτελεσματικής διάδοσης. Η ακτίνα του ραντάρ μπορεί στην περίπτωση αυτή να διαδοθεί μέσα από διαφορετικά περιβάλλοντα και να παράσχει λεπτομερή ανάλυση διαφορετικών μεταξύ τους στόχων.

Η ανάλυση του σήματος που θα επιστρέφεται θα αποκαλύπτει την τοποθεσία, την ταχύτητα, τη φορά, το μέγεθος, τον όγκο και την επιφανειακή σύσταση του στόχου, αναφέρει η πατέντα.

Υπάρχουν, πάντως και οι σκεπτικιστές. Ο καθηγητής Φυσικής του πανεπιστημίου του Μάνστεστερ, Brian Cox έχει συζητήσει αναφορικά με την ευρεσιτεχνία με αρκετούς συναδέλφους του. "Είμαστε σίγουροι ότι η πατέντα είναι λάθος", λέει. "Η κβαντική μηχανική όπως την επικαλούνται δεν είναι η σωστή και το γεγονός αυτό κάτι σημαίνει για τους εργολάβους των αμερικανικών αμυντικών έργων".

Η Lockheed Martin πάντως αρνήθηκε να σχολιάσει.

Ραδιοκύματα εντοπίζουν εκρηκτικά