Μελέτη δείχνει ότι ο διαχωρισμός του ανθρώπου και του χιμπατζή έγινε πριν 4 εκατομμύρια χρόνια

Πηγή: Reuters, 25 Φεβρουαρίου 2007

Οι χιμπατζήδες και οι άνθρωποι διαχωρίστηκαν από έναν κοινό τους πρόγονο ακριβώς πριν 4 εκατομμύριο χρόνια -- πολύ πιο πρόσφατα από τις σημερινές εκτιμήσεις που λένε ότι έγινε πριν 5 έως 7 εκατομμύρια χρόνια, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύθηκε πριν λίγες μέρες.

Οι ερευνητές σύγκριναν το DNA των χιμπατζήδων, των ανθρώπων και του επόμενου στενού προγόνου μας, του γορίλα, καθώς επίσης και των ουραγκοτάγκων.

Humans just got youngerΈνα κοινό είδος χιμπατζή, ο Pan troglodytes. Οι άνθρωποι προέκυψαν από τον κοινό πρόγονο ανθρώπων-χιμπατζήδων, σύμφωνα με τη νέα έρευνα, πολύ πιο πρόσφατα από όσο νομίζαμε μέχρι τώρα.

Χρησιμοποίησαν έναν γνωστό τύπο υπολογισμού που δεν είχε εφαρμοστεί ποτέ πριν στη γενετική για να εκτιμήσουν με τη βοήθεια του "μοριακού ρολογιού" πότε ξεπήδησαν το ανθρώπινο είδος.

"Αν υποθέσουμε ότι οι ουραγκοτάγκοι διαχωρίστηκαν πριν 18 εκατομμύρια έτη, τότε ο χρόνος διαφοροποίησης του ανθρώπου και του χιμπατζή έγινε συνεπώς πριν περίπου 4 εκατομμύρια έτη", γράφουν στη μελέτη τους.

"Η εξέλιξη των πρωτευόντων είναι ένα κεντρικό θέμα στη βιολογία και μπορούν να ληφθούν πολλές πληροφορίες από την ακολουθία του DNA τους", δήλωσε ο Asger Hobolth του πολιτειακού πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας.

Η θεωρία ενός μοριακού ρολογιού είναι βασισμένη στην προϋπόθεση ότι όλο το DNA αλλοιώνεται με ένα ορισμένο ρυθμό. Αυτή η αλλαγή δεν γίνεται πάντα με ένα σταθερό ρυθμό, αλλά εξισώνεται κατά τη διάρκεια πολλών χιλιετιών και μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εξελικτική διαδρομή.

Οι εμπειρογνώμονες συμφωνούν ότι οι άνθρωποι και οι χιμπατζήδες είχαν έναν κοινό πρόγονο και διαχωρίστηκαν πριν αρκετά εκατομμύρια έτη, ενώ οι γορίλες και οι ουραγκοτάγκοι χωρίστηκαν πολύ νωρίτερα. Αλλά ήταν δύσκολο μέχρι σήμερα να πούμε ακριβώς πότε, αν και οι περισσότερες πρόσφατες μελέτες έχουν βάλει μια ημερομηνία, περίπου 5 έως 7 εκατομμύρια έτη πριν.

Ο Hobolth και οι συνάδελφοι του από το πανεπιστήμιο Aarhus στη Δανία και το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης στη Μεγάλη Βρετανία εξέτασαν τέσσερις περιοχές των γονιδιωμάτων του ανθρώπου, του χιμπατζή, και του γορίλα.

Γρήγορος διαχωρισμός

Οι επιστήμονες χρησιμοποίησαν μια στατιστική τεχνική,  το κρυμμένο μοντέλο Markov, που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του '60 και αρχικά χρησιμοποιήθηκε για τη λεκτική αναγνώριση. Αυτό όμως που βρήκαν μπορεί να έρθει σε αντίθεση με κάποια άλλη πρόσφατη έρευνα. Οι ερευνητές βρήκαν στοιχεία ότι μόνο 400.000 χρόνια κράτησε η περίοδος στην οποία οι άνθρωποι έγιναν ένα ξεχωριστό είδος, προερχόμενοι από τον κοινό πρόγονο των ανθρώπων και των χιμπατζήδων.

Ακριβώς τον περασμένο Μάιο, ο David Reich του Ιδρύματος Broad του ΜΙΤ και το τμήμα Γενετικής της Ιατρικής Σχολής του Χάρβαρντ βρήκε στοιχεία ότι αυτή η διάσπαση  για να ολοκληρωθεί κράτησε, πιθανώς, 4 εκατομμύρια έτη, αν και η ομάδα του έδωσε την τελική απόκλιση ακριβώς στα 5,4 εκατομμύρια έτη πριν.

"Δεν νομίζω ότι αυτό έρχεται σε αντίθεση με την εργασία μας", λέει ο Reich. "Εμείς εστιάζαμε στο μέγιστο χρόνο για τον κοινό πρόγονο των ανθρώπων και των χιμπατζήδων, ενώ αυτοί εστίασαν σε μια καλύτερη εκτίμηση", προσθέτει ο Reich, που έκανε κριτική στην εργασία του Hobolth προτού αυτή δημοσιευθεί.

Οι εμπειρογνώμονες από καιρό ξέρουν ότι οι άνθρωποι και οι χιμπατζήδες μοιράζονται σε μεγάλο βαθμό κοινό DNA, και είναι στην πραγματικότητα 96 τοις εκατό ίδιοι ως προς το γενετικό επίπεδο.

Και πριν ένα έτος, ο Soojin Yi και οι συνάδελφοι του στο Ίδρυμα Τεχνολογίας της Γεωργίας είπαν ότι βρήκαν γενετικά στοιχεία ότι οι χιμπατζήδες μπορούν να μοιάζουνε περισσότερο με τους ανθρώπους παρά με τους γορίλες και τους ουραγκοτάγκους.

Οι παρατηρήσεις τους στο μοριακό ρολόι έδειξαν ότι οι άνθρωποι εξέλιξαν ένα μοναδικό γνώρισμα, ακριβώς ένα εκατομμύριο χρόνια πριν -- να ζουν πολύ περισσότερο και να έχουν μια μακριά παιδική ηλικία, κάτι που σημαίνει ότι οι άνθρωποι φθάνουν στη σεξουαλική ωριμότητα πολύ αργά στη ζωή έναντι των άλλων ζώων.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο Current Biology

Καινούργια εκτίμηση για την περίοδο εμφάνισης του Homo Sapiens

Σύμφωνα με μια νέα μελέτη το Ανθρώπινο είδος εμφανίστηκε στις νότιες ακτές της Μεσογείου 35.000 χρόνια νωρίτερα από τις μέχρι τώρα επιστημονικές εκτιμήσεις. Έτσι, η εξέλιξη αυτή σημαίνει τον επαναπροσδιορισμό εμφάνισης του Homo Sapiens στη Βόρεια Αφρική κατά 160.000 χρόνια νωρίτερα.

Με τη χρήση μικροσκοπίων και ακτινών Χ για την εξέταση των δοντιών, οι ερευνητές εξέτασαν σκελετό τρίχρονου αγοριού που είχε βρεθεί στο Μαρόκο από το 1968. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το παιδί είχε περισσότερο τα χαρακτηριστικά παιδιού από την Ευρώπη. Τα πιο παλιά απολιθώματα σκελετού Homo Sapiens έχουν βρεθεί στην Αιθιοπία το 1967, και είναι περίπου 195.000 ετών. Όμως οι επιστήμονες θεωρούν ο πρωτόγονος άνθρωπος έφτασε εκεί περίπου 400.000 χρόνια πριν, ενώ τα πρώτα δείγματα ανθρώπων στην Ευρώπη χρονολογούνται πριν από 45.000 χρόνια.

Η καταγωγή και η εξέλιξη του Ανθρώπινου Γένους