Φαίνεται ότι χάθηκε οριστικά το Mars Global Surveyor

Πηγή: BBC, 21 Νοεμβρίου 2006

Η NASA ανακοίνωσε ότι το παλαίμαχο διαστημικό σκάφος Mars Global Surveyor είναι πιθανώς χαμένο και μη επανακτήσιμο.

Το διαστημικό όχημα που ήταν σε τροχιά γύρω από τον Άρη εισήλθε σε ασφαλή λειτουργία, καθώς στις 2 Νοεμβρίου το Εργαστήριο Αεριώθησης (JPL) της NASA έλαβε σήμα με το οποίο ο δορυφόρος ανέφερε βλάβη στον κινητήρα που διατηρεί προσανατολισμένο έναν από τους ηλιακούς συλλέκτες. Το λογισμικό του σκάφους ενεργοποίησε τα εφεδρικά συστήματα, ωστόσο η επαφή χάθηκε τις επόμενες δύο ημέρες.

Την Κυριακή 5 Νοεμβρίου ελήφθη ένα σήμα που δεν περιλάμβανε δεδομένα και υποδείκνυε ότι το Mars Globar Surveyor είχε τεθεί αυτόματα σε κατάσταση ασφαλούς λειτουργίας. Στην κατάσταση αυτή ολόκληρος ο δορυφόρος στρέφεται προς τον Ήλιο, για να εξασφαλίσει περισσότερη ενέργεια, δυσχεραίνοντας την επικοινωνία με τη Γη.

Η NASA θα χρησιμοποιήσει το ρόβερ Opportunity στην επιφάνεια του κόκκινου πλανήτη για να δοκιμάσει να επικοινωνήσει με το 10-χρονο διαστημικό σκάφος στις επόμενες μέρες.

Εντούτοις, οι επίσημοι αξιωματούχοι της αποστολής λένε ότι δεν αναμένουν κάποια επιτυχία στη νέα προσπάθεια.

"Ρεαλιστικά αν το δούμε, για μας δεν υπάρχουν πλέον πιθανότητες για επικοινωνία, και νομίζουμε ότι θα σταματήσει η ροή των επιστημονικών παρατηρήσεων από το
Globar Surveyor", είπε ο Fuk Li, διευθυντής του προγράμματος εξερεύνησης του Άρη στη NASA.

«Εν τούτοις, δεν σταματάει η ελπίδα."

Το
Mars Global Surveyor (MGS) προωθήθηκε στις 7 Νοεμβρίου 1996, και λειτούργησε περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο σκάφος που πήγε στον Άρη. Η αποστολή του ήταν να χαρτογραφήσει τον Άρη για διάστημα ενός αρειανού έτους, περίπου δύο γήινα χρόνια. Μεταφέρει μια ισχυρή κάμερα που έχει στείλει πίσω χιλιάδες εικόνες, στις οποίες ανακαλύψαμε φαράγγια τα οποία φαίνεται ότι δημιουργήθηκαν από τη ροή νερού, περιοχές με αποθέσεις μεταλλικών αλάτων που σχετίζονται με το νερό, καθώς και υποψήφιες τοποθεσίες προσεδάφισης για μελλοντικές αποστολές.

Η αποστολή παρατάθηκε στα δέκα χρόνια και το Mars Global Surveyor είναι σήμερα ένα από τα έξι σκάφη που παραμένουν ενεργά στον Άρη. Σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη βρίσκονται επίσης το Mars Odyssey και το Mars Reconnaissance Orbiter της NASA, καθώς και το Mars Express της ESA, ενώ στο έδαφος του πλανήτη κινούνται τα δίδυμα ρομπότ της NASA Opportunity και Spirit.