Η NASA σχεδιάζει να στείλει αστροναύτη σε αστεροειδή

Πηγή: The Guardian17 Νοεμβρίου 2006

Η NASA κάνει σχέδια για αποστολή αστροναύτη σε αστεροειδή με σκοπό την αποτροπή πιθανής μετωπικής σύγκρουσης του με τον πλανήτη μας. Ως γνωστόν ένας πολύ μικρός αστεροειδής σαν ένας μεγάλος βράχος, ο Απόφις (Apophis), είναι πιθανόν να κτυπήσει τη Γη το 2036.

Η διαστημοσυσκευή Deep Impact ανατινάζει τον Ιούλιο του 2005 τον αστεροειδή Tempel 1

Αν και μέχρι σήμερα η αποστολή ενός αστροναύτη σε αστεροειδή, ώστε να αποτραπεί η σύγκρουση του με τη Γη, αποτελούσε σενάριο επιστημονικής φαντασίας ή ένα σενάριο από την Αρμαγεδδών -  τώρα όμως η NASA ετοιμάζεται να το κάνει πραγματικότητα. Σχεδιάζει αποστολή σε έναν αστεροειδή ο οποίος θα απειλεί να προσβάλει τη Γη με μια ταχύτητα πάνω από 50.000 χιλιόμετρα την ώρα.

Ένας αστεροειδής βάρους 1 δισεκατομμυρίων τόνων αν κτυπήσει τη Γη με γωνία 45ο θα μπορούσε να δημιουργήσει έκρηξη ισοδύναμη με 50.000 μεγατόνους θερμοπυρηνικής έκρηξης. Αν προσπαθήσουμε να τον διασπάσουμε με μια ατομική πυρηνική κεφαλή μπορεί να παραγάγει χιλιάδες μικρότερα αντικείμενα με παρόμοιο εύρος, που θα μπορούσαν να μας δώσουν κάποιο χρόνο για να τα αντιμετωπίσουμε. Όμως, οι επιστήμονες συμφωνούν ότι η καλύτερη αντιμετώπιση θα ήταν πολύ πιο νωρίς να προωθήσουμε ελαφρά αντικείμενο ώστε να αλλάξουν σε μια ασφαλή τροχιά τον αστεροειδή.

Η αμερικανική διαστημική υπηρεσία ενδιαφέρεται να μάθει κατά πόσο ο άνθρωπος μπορεί να εκτρέπει τέτοια καταστροφικά ιπτάμενα αντικείμενα. Το εγχείρημα ωστόσο δεν προμηνύεται εύκολο. Αφενός οι προτάσεις βρίσκονται σε αρχικό στάδιο και αφετέρου η αποστολή ενός διαστημόπλοιου με έναν μόνο αστροναύτη, τόσο μακριά στο διάστημα, αποτελεί υπόθεση εργασίας.

Οι επιστήμονες όμως φαίνεται να το εννοούν πολύ σοβαρά. Ο Chris McKay, από τον σταθμό τηςs NASA στο Χιούστον, δήλωσε: "Το να μπορέσουμε να στείλουμε έναν αστροναύτη εκεί, ο οποίος θα απομακρύνει τον αστεροειδή με ένα είδος ραβδιού, θα ήταν επιστημονικά πολύτιμο και θα αποδείκνυε τις ανθρώπινες δυνατότητες".

Ο Matt Genge, διαστημικός ερευνητής στο Αυτοκρατορικό Κολέγιο του Λονδίνου, έχει υπολογίσει ότι ένα αντικείμενο ίσο με τη μάζα, την επιτάχυνση και την ώθηση ενός μικρού αυτοκινήτου θα μπορούσε να αλλάξει την πορεία του αστεροειδή προς τη Γη ακριβώς σε 75 ημέρες.

Ο Gianmarco Radice, ειδικός στους αστεροειδείς στο πανεπιστήμιο της Γλασκώβης, εκτιμά ότι η καλύτερη προσέγγιση θα ήταν να σκάψουμε με ένα μηχάνημα το σώμα του αστεροειδούε και έπειτα να τοποθετήσουμε στην επιφάνεια του κάτι, ώστε να το εκτινάξει  σπρώχνοντας  το προς άλλη κατεύθυνση.

Κάτοπτρα, φώτα και χρώματα θα μπορούσαν να μεταβάλουν τον τρόπο με τον οποίο ο αστεροειδής απορροφά το φως και τη θερμότητα σε τέτοιο βαθμό, ώστε να εκτραπεί από την πορεία του μέσα σε 20 χρόνια. Η NASA εκτιμά ότι συνολικά 831 αστεροειδείς ενδέχεται να προσκρούσουν κάποια στιγμή στη Γη.

Νέος μεγάλος αστεροειδής βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με τη Γη