Αρχαία απολιθώματα δείχνουν ότι πλανήτης μας έχει συνηθίσει την υπερθέρμανση
Μέρος 2ο

Πηγή:New York Times, Νοέμβριος 2006

1o μέρος, 3o μέρος

Διαφωνίες για τα αποτελέσματα

Εκεί όμως που οι ειδικοί διαφωνούν είναι τι σημαίνουν αυτά τα στοιχεία για την άποψη ότι ο βιομηχανικός πολιτισμός και η καύση των ορυκτών καυσίμων είναι οι κύριοι ένοχοι για την αλλαγή κλίματος. Οι δύο πλευρές συμφωνούν ότι το διοξείδιο του άνθρακα μπορεί να εμποδίσει την ηλιακή ενέργεια να φύγει πίσω στο διάστημα, το γνωστό φαινόμενο του θερμοκηπίου. Αλλά αυτοί διαφωνούν αισθητά στην ισχύ του φαινομένου.

Μερικοί υποστηρίζουν ότι οι διακυμάνσεις του CO2 στον Φανεροζωϊκό Αιώνα ακολουθούν αρκετά καλά τις τάσεις του κλίματος, υποστηρίζοντας μια αιτιώδη σχέση μεταξύ των υψηλών επιπέδων του αερίου και των υψηλών θερμοκρασιών.

"Το γεωλογικό αρχείο κατά τη διάρκεια των προηγούμενων 550 εκατομμυρίων ετών δείχνει έναν καλό συσχετισμό", λέει ο Robert Berner, ένας γεωλόγος του Γέιλ και πρωτοπόρος παλαιοκλιματολόγος της ανάλυσης. "Υπάρχουν άλλοι παράγοντες που συνεισφέρουν εδώ. Αλλά γενικά, η παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας οφείλεται στο CO2. Ίσχυε κατά την προηγούμενη εποχή και ισχύει και τώρα."

Άλλοι ειδικοί λένε ότι είναι μια υπεραπλοποίηση μιας σύνθετης εικόνας της φυσικής παραλλαγής. Και λένε ότι οι διακυμάνσεις των επιπέδων του αερίου, συχνά συμβαίνουν κατά βήμα με τους καυτούς και ψυχρούς κύκλους του πλανήτη, υπονομεύοντας έτσι την απαιτούμενη υπεροχή του διοξειδίου του άνθρακα.

"Είναι πάρα πολύ απλοϊκό να λέει κάποιος ότι το χαμηλό CO2 ήταν η μόνη αιτία των παγετωνικών περιόδων σε χρονικές κλίμακες εκατομμυρίων ετών, λέει ο Robert Giegengack, γεωλόγος στο πανεπιστήμιο της Πενσυλβανίας που μελετά τις προηγούμενες ατμόσφαιρες. "Το αρχείο του κλίματος μας λέει ότι δεν υπάρχει αντιστοιχία του χαμηλού CO2 με τις ψυχρές περιόδους."

Ο ίδιος αλλά και άλλα αμφισβητίες λένε ότι ο πλανήτης θερμαίνεται σαφώς σήμερα, όπως έχει κάνει επανειλημμένα, αλλά επιμένει ότι κανένας δεν ξέρει ακριβώς το γιατί. Άλλες πιθανές αιτίες, λένε, περιλαμβάνουν τις αλλαγές στα θαλάσσια ρεύματα, τους κύκλους του ήλιου και τις κοσμικές ακτίνες που βομβαρδίζουν τον πλανήτη.

"Όλο και περισσότερα στοιχεία δείχνουν τον ήλιο και τα άστρα ως κυρίαρχο οδηγό", λέει ο Jan Veizer Veizer εμπειρογνώμονας στο κλίμα της Φαβεροζωϊκής στο πανεπιστήμιο της Οτάβας.

Το κλίμα κατά τον Φανεροζωϊκό Αιώνα

Και το χάσμα αυξάνεται, χάρις τη διαφωνία των δύο πλευρών για το πόσο πολύ θα θερμαινόταν η Γη σήμερα εάν η συγκέντρωση του διοξειδίου του άνθρακα διπλασιαζόταν από τα προβιομηχανικά επίπεδα, όπως αναμένουν οι επιστήμονες.  Πολλοί κλιματολόγοι βλέπουν μια αύξηση τουλάχιστον κατά 4 βαθμούς Κελσίου. Οι σκεπτικιστές, που αναφέρονται στα στοιχεία της Φανεροζωϊκής Εποχής, βλέπουν πολύ λιγότερη, ίσως 1,5 βαθμούς Κελσίου.

Στο Φανεροζωϊκό Αιώνα (η Εποχή της Ορατής ζωής), προέκυψαν οι σύνθετοι οργανισμοί. Εάν αυτή η Εποχή συμπιεστεί σε ένα έτος μόνο, τα ψάρια θα είχαν εμφανιστεί τον Ιανουάριο, τα χερσαία ζώα το Μάρτιο, οι δεινόσαυροι τον Ιούνιο, οι πίθηκοι το Δεκέμβριο και οι άνθρωποι αργά στην παραμονή του νέου έτους.

Η διαφωνία για το Φανεροζωϊκό Αιώνα, που αναπτύχθηκε κυρίως στα επιστημονικά περιοδικά και τις επιστημονικές συνεδριάσεις, δεν έχει εμφανιστεί δημοσίως σε σχέση με την παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας. Ο πρώην αντιπρόεδρος Al Gore στο βιβλίο του "Μια ενοχλητική αλήθεια" δεν κάνει καμία αναφορά σε αυτήν.

Μερικοί επιστήμονες εξοικειωμένοι με τα στοιχεία της Φανεροζωϊκής λένε ότι δεν μπορούν να θέσουν το θέμα αυτό ανοιχτά στο κοινό ή στην κυβέρνηση, παρά μόνο σε ειδικές συζητήσεις.

"Κατά την άποψή μου, οι αβεβαιότητες είναι πάρα πολύ μεγάλες για να συναγάγουμε οποιαδήποτε συμπεράσματα αμέσως",  αναφέρει ο Michael Oppenheimer, καθηγητής των γεωεπιστημών στο Princeton. "Όταν όμως ριχτεί άπλετο φως στο θέμα τότε θα δούμε τι θα γίνει με το τρέχον πρόβλημα - πώς δηλαδή θα διατηρήσουμε το κλίμα εντός ελέγχου ή πώς δεν θα μας ξεφύγει ολοκληρωτικά."

Οι σκεπτικιστές λένε ότι οι σταυροφόροι του CO2 βρίσκουν απλά τα στοιχεία της Φανεροζωϊκής στενάχωρα και κτυπούν συναγερμό. Έτσι οι άνθρωποι έρχονται στον Δρ Giegengack, του πολιτειακού πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, και του λένε να σταματήσει να μιλά έτσι γιατί δεν έχει δίκιο.

Ο Robert A. Rohde, ένας διαβαθμισμένος σπουδαστής στη γεωφυσική στο πανεπιστήμιο στο Μπέρκλεϋ, είναι ουδέτερος. Τα στοιχεία, λέει, "δείχνουν ότι το CO2 είναι μόνο μία από τις πολλές επιρροές πάνω στο κλίμα". Πρόσφατα δε ο Rohde δημοσίευσε δύο γραφήματα του διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και της ταλάντευσης του κλίματος κατά το Φανεροζωϊκό Αιώνα