Πόσο γρήγορα πέφτει η σκοτεινή ύλη;

Πηγή: American Physical Society, 1 Οκτωβρίου 2006

Η σκοτεινή ύλη είναι μια μυστήρια ουσία. Οι επιστήμονες δεν ξέρουν και πολλά πράγματα για αυτήν, εκτός από το γεγονός ότι φαίνεται να είναι ένα μεγάλο τμήμα του σύμπαντος. Χάρις σε μια νέα ανάλυση φυσικών στο Caltech και το πανεπιστήμιο του Τορόντο, μπορούμε να περιμένουμε ότι κομμάτια σκοτεινής ύλης θα ελκύονται μεταξύ τους βαρυτικά ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που κομμάτια κανονικής ύλης (όπως εσείς και η γη, παραδείγματος χάριν) ελκύουν το ένα το άλλο.

Οι ερευνητές συνήγαγαν το συμπέρασμά τους μελετώντας την κατανομή των άστρων στο νάνο γαλαξία Τοξότη, που είναι σε τροχιά γύρω από το Γαλαξία μας.

Εάν η σκοτεινή ύλη βίωνε διαφορετικές δυνάμεις από την κανονική ύλη, θα άλλαζε τους σχετικούς αριθμούς των άστρων που απομακρύνονται μπροστά και πίσω από το νάνο γαλαξία ως αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασής του με το Γαλαξία μας.

Αλλά η νέα μελέτη διαπιστώνει ότι η κατανομή των αστεριών είναι ακριβώς αυτό που πρέπει να αναμείνουμε, εάν η σκοτεινή ύλη υπακούει στους ίδιους νόμους της βαρύτητας που ισχύουν και στην κανονική ύλη, με ένα λάθος 10 τοις εκατό.

Οι μελλοντικές παρατηρήσεις και οι βελτίωση της γνώσης μας για την κατανομή της σκοτεινής ύλης, πρέπει να μειώσουν την αβεβαιότητα σε μερικά μόνο τοις εκατό.

Οι αναλύσεις αυτές βοηθούν ώστε να αποβληθούν τα αστροφυσικά μοντέλα που εξηγούν την κατανομή της ύλης στο σύμπαν προτείνοντας εξωτικές μορφές βαρυτικών αλληλεπιδράσεων για την σκοτεινή ύλη. Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν πολλές σκέψεις σχετικά με την αληθινή ταυτότητα της σκοτεινής ύλης και καμία εγγύησης ότι θα την συλλάβουμε ποτέ ή θα την παραγάγουμε στο εργαστήριο, τουλάχιστον ξέρουμε τώρα πόσο χρόνο θα χρειαστεί για να φθάσει στο πάτωμα,  εάν ένας κάτοικος ενός υποθετικού πλανήτη από σκοτεινή ύλη επρόκειτο να πετάξει μακριά του λίγη ύλη από αυτή.

Σκοτεινή ενέργεια και σκοτεινή ύλη - μήπως είναι τα αποτελέσματα μιας φυσικής με ελαττώματα;