Νέα μελέτη του ηλιακού συστήματος κάνει σκέψεις για τη ζωή σε άλλους πλανήτες

Πηγή: Πανεπιστήμιο του Bath, 13 Σεπτεμβρίου 2006

Δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες μια συνοπτική ανασκόπηση του ηλιακού συστήματός μας από κορυφαίους επιστήμονες, οι οποίοι κάνουν υποθέσεις για τη δυνατότητα να υπάρχει ζωή σε άλλους πλανήτες.

Το βιβλίο με τίτλο "Αναπροσαρμογή του Ηλιακού Συστήματος", συγκεντρώνει την εργασία 19 φυσικών, αστρονόμων, και κλιματολόγων, τόσο από την Ευρώπη όσο και από τις ΗΠΑ, σχετικά με τον ήλιο, τους κύριους πλανήτες και τους κομήτες.

Το βιβλίο, που συνυπογράφεται από τον Δρ Philippe Blondel του πανεπιστημίου του Bath, δίνει έμφαση στις πολλές πρόσφατες ανακαλύψεις και ειδικότερα την ποσότητα του νερού, ένα από τα κύρια προϊόντα πρώτης ανάγκης για τη ζωή, που βρίσκεται στο ηλιακό μας σύστημα.

Οι πρόσφατες μελέτες έχουν αποκαλύψει πάγο στους κρατήρες στον Ερμή, τον πιο κοντινό πλανήτη στον ήλιο, και ότι υγρό νερό μπορεί κάποτε να είχε παρουσιαστεί στην επιφάνεια του Άρη, και μπορεί ακόμα να είναι εκεί κάτω από την επιφάνεια του.

Επιπλέον, το υγρό νερό μπορεί να υπάρχει στα φεγγάρια γύρω από τον Δία, ειδικότερα στην Ευρώπη, το Γανυμήδη  και την Καλλιστώ, κάτω από ένα επιφανειακό πάγο.

Στο κεφάλαιό του για την Κατοικισιμότητα του Άρη: "Παρελθόν και Παρών", ο Thomas McCollom, του Κέντρου για την Αστροβιολογία στο πανεπιστήμιο του Κολοράντο, λέει ότι αν και οι θερμοκρασίες στον Άρη, είναι πολύ χαμηλές, -120ο Κελσίου, αυτό σημαίνει ότι το νερό δεν μπορεί να υπάρχει στην επιφάνεια, μπορεί όμως να είναι ένας "πλανήτης με υγρό υδροφόρο στρώμα σε κάποιο βάθος στον φλοιό του". Υπάρχουν, επίσης, γεωλογικά στοιχεία ότι το νερό έρεε στην επιφάνεια του κατά το παρελθόν.

"Φαίνεται ολοένα και πιο πολύ ότι υπάρχουν κατοικήσιμα περιβάλλοντα με μεγάλη πιθανότητα στον Άρη σήμερα, και μπορεί να ήταν αρκετά πιο διαφορετικά και πιο πολλά στο παρελθόν," γράφει.

Στο κεφάλαιό του "Τα Παγωμένα Φεγγάρια του Δία", ο Richard Greenberg, του τμήματος πλανητικών επιστημών στο πανεπιστήμιο της Αριζόνα γράφει: "Υπάρχει ένα πολύ μεγάλο κίνητρο για να συνεχιστεί η μελέτη των παγωμένων δορυφόρων."

Γράφει ότι τα τρία μεγάλα φεγγάρια του Δία "πιθανώς έχουν υγρά στρώματα του νερού, και το ένα φεγγάρι, η Ευρώπη, σχεδόν βέβαια έχει έναν ωκεανό ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του. Το φυσικά υγρό νερό ανεβάζει την πιθανότητα της εξωγήινης ζωής."

Εντούτοις, εάν ο πάγος της επιφάνειας ήταν πολύ παχύς, αυτό θα έκοβε το κάτω νερό από το οξυγόνο και το φως του ήλιου, που είναι σημαντικά για τις περισσότερες μορφές της ζωής στη Γη, και έτσι μπορεί να έχει αποτρέψει ώστε να αναπτυχθεί η ζωή.

Ο Δρ Blondel, που εργάζεται στο πανεπιστήμιο Bath στο τμήμα της Φυσικής, χρειάστηκε 18 μήνες για να εκδώσει το βιβλίο μαζί με τον Δρ John Mason.

"Αυτό το βιβλίο υπολογίζει πόσο νερό και πάγος υπάρχει στο ηλιακό σύστημα", είπε ο Δρ Blondel. "Η ποσότητα αυτή έχει προφανώς βαθιές επιπτώσεις στην αναζήτηση της εξωγήινης ζωής.

"Καταλαβαίνοντας καλύτερα πώς έχουν εξελιχθεί τα κλίματα των πλανητών, όπως ο Άρης και η Αφροδίτη, μπορούμε να καταλάβουμε περισσότερα και για την αλλαγή του κλίματος στη γη.

"Παραδείγματος χάριν, το πολύ καυτό και νεφελώδες κλίμα της Αφροδίτης είναι πιθανό να έχει αναπτυχθεί μετά από ένα φαινόμενο του θερμοκηπίου χωρίς επιστροφή, και όσο περισσότερο ξέρουμε για αυτό τόσο περισσότερο μπορούμε να καταλάβουμε μερικά γεγονότα που προκαλούνται από την αλλαγή του κλίματός μας πάνω στη Γη".

Τα σύνθετα οικοσυστήματα ξεκίνησαν νωρίς στη Γη γιατί όχι και στον Άρη
Είναι το μεθάνιο απόδειξη για την ύπαρξη ζωής στον Άρη;
Το οξυγόνο είναι σημαντικός παράγων για τη ζωή