Βρέθηκε φυσαλίδα που είναι το μεγαλύτερο αντικείμενο στο σύμπαν

Πηγή: space.com, 27 Ιουλίου 2006

Μια τεράστια δομή σαν αμοιβάδα πλάτους 200 ετών φωτός και φτιαγμένη από γαλαξίες και μεγάλες φυσαλίδες αερίου είναι το μεγαλύτερο γνωστό αντικείμενο στο σύμπαν, λένε οι επιστήμονες.

Στην τρισδιάστατη δομή σαν πλέγμα, υπάρχουν τουλάχιστον τρία διασταυρούμενα πλέγματα.

Οι γαλαξίες και οι φυσαλίδες αερίου, λέγονται άλφα φυσαλίδες Lyman, ευθυγραμμίζονται κατά μήκος τριών καμπυλωτών  ινών που σχηματίστηκαν περίπου 2 δισεκατομμύρια έτη αφού εμφανίστηκε ο κόσμος μετά από το Big Bang. Τα πλέγματα φάνηκαν πρόσφατα χρησιμοποιώντας τα τηλεσκόπια Subaru και Keck στο Mauna Kea.

Οι γαλαξίες μέσα στην δομή που πρόσφατα βρέθηκε είναι τοποθετημένοι τέσσερις φορές πιο κοντά, από ό,τι είναι ο μέσος όρος στο σύμπαν.

Μερικές από τις φυσαλίδες του αερίου είναι διαμέτρου μέχρι και 400.000 έτη φωτός, σχεδόν δύο φορές τη διάμετρο του γειτονικού μας γαλαξία, της Ανδρομέδας. Οι επιστήμονες σκέφτονται ότι σχηματίστηκαν όταν εξερράγησαν πολύ μεγάλα αστέρια, γεννημένα πολύ νωρίς στην ιστορία του σύμπαντος, ως υπερκαινοφανείς και σκόρπισαν στο διάστημα τα περιβάλλοντα αέριά τους. Μια άλλη θεωρία είναι ότι οι φυσαλίδες είναι γιγαντιαία κουκούλια αερίου που μια ημέρα θα γεννήσουν νέους γαλαξίες.

Η ανακάλυψη θα δώσει στους ερευνητές μια νέα ιδέα με τι μοιάζει η δομή του σύμπαντος σε μεγαλύτερη κλίμακα.

"Κάτι μεγάλο και πυκνό θα ήταν σπάνιο στον πρώιμο κόσμο", λέει το μέλος της ερευνητικής ομάδας Ryosuke Yamauchi από το πανεπιστήμιο Tohoku.

"Η δομή που ανακαλύψαμε καθώς και άλλες παρόμοιες είναι πιθανώς οι πρόδρομοι των μεγαλύτερων δομών που βλέπουμε σήμερα, οι οποίες περιέχουν πολλαπλάσια σμήνη γαλαξιών", λέει ο Yamauchi.