Στην καρδιά του Γαλαξία

Πηγή:Chandra News, 19 Ιουλίου 2006

At the Centre of the Milky WayΤο κέντρο του Γαλαξία είναι μια πυκνή γειτονιά από άστρα και όχι πάντα ήρεμη, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη εικόνα από το Chandra. Εκτός από την τερατώδη μαύρη τρύπα στο κέντρο, την περιοχή ενοικούν διάφορα είδη αστρονομικών αντικειμένων, που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και φυσικά επηρεάζουν το ένα το άλλο.

Αυτή η εικόνα πάρθηκε από το διαστημικό παρατηρητήριο ακτίνων-X Chandra της NASA, και παρουσιάζει τρεις ογκώδη σμήνη άστρων να περιβάλλουν την υπερμεγέθη μαύρη τρύπα στο κέντρο του Γαλαξία μας. Αυτά τα σμήνη των άστρων έχουν τόσα πολλά μεγάλα και λαμπρά αστέρια που ολόκληρη η περιοχή λαμπυρίζει στο φάσμα των ακτίνων-X. Αυτή δε η εικόνα της μυστήριας περιοχής του Γαλαξία μας τραβήχτηκε μετά από 1 εκατομμύριο δευτερόλεπτα συσσωρευμένου χρόνου παρατήρησης από το Chandra.

Η νέα εικόνα στις ακτίνες X παρουσιάζει τρία σμήνη άστρων, το Arches, Quintuplet και ΤΟ GC, που είναι κοντά στην τεράστια μαύρη τρύπα γνωστή ως Sagittarius Α*. Τα ογκώδη άστρα σε αυτά τα σμήνη μπορούν να είναι πολύ φωτεινά, σαν σημειακές πηγές ακτίνων X, όταν άνεμοι που φεύγουν από τις επιφάνειες τους συγκρούονται με τους ανέμους που προέρχονται από τα άστρα συνοδούς τους. Τα αστέρια σε αυτά τα σμήνη αποδεσμεύουν επίσης απέραντα ποσά ενέργειας όταν φθάσουν στο τέλος της ζωής τους και εκρήγνυνται ως υπερκαινοφανείς, που στη συνέχεια θερμαίνουν το υλικό μεταξύ των άστρων. Τα αστέρια κοντά στο γαλακτικό κέντρο μπορούν επίσης να εκπέμψουν ακτίνες X ως αστρικά πτώματα - είτε ευρισκόμενα υπό μορφή άστρων νετρονίων είτε μαύρων οπών σε δυαδικά συστήματα και θεωρούνται επίσης ως σημειακές πηγές στην δεξιά εικόνα του Chandra.

Ενώ τα μεμονωμένα αστέρια σε αυτά τα σμήνη ζουν την ταραχώδη ζωή τους, τα ίδια τα σμήνη είναι επίσης πολυάσχολα αλληλεπιδρώντας με άλλους κατοίκους της κεντρικής γαλακτικής γειτονιάς. Παραδείγματος χάριν, τα αστρικά σμήνη συγκρούονται με τα πιο ψυχρά, πυκνά νέφη του μοριακού αερίου. Αυτές οι ισχυρές συγκρούσεις μεταξύ των σμηνών και των νεφών μπορούν να οδηγήσουν σε περισσότερα μεγάλα άστρα από ό,τι τα χαμηλής μάζας στο κέντρο του Γαλαξία, σε σύγκριση με τις πιο ήρεμες γειτονιές. Οι συγκρούσεις μπορούν επίσης να εξηγήσουν κάποια από τη διάχυτη εκπομπή ακτίνων-X που φαίνεται στην εικόνα του Chandra.

Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων χρόνων, πάνω από δύο εκατομμύρια δευτερόλεπτα παρατηρήσεων του Chandra έχουν αφιερωθεί στη μελέτη του κέντρου του Γαλαξία. Αυτή η πιο πρόσφατη εικόνα του Chandra αντιπροσωπεύει παρατηρήσεις πάνω από 1 εκατομμύρια δευτερόλεπτα και καλύπτει μια περιοχή διαμέτρου 168 μέχρι 130 έτη φωτός. Σε αυτήν την εικόνα, το κόκκινο, το πράσινο, και το μπλε αντιστοιχούν στις χαμηλότερες, στις μέσες, και στις υψηλής ενέργειας ακτίνες X αντίστοιχα.

Ανακαλύφθηκε μια πηγή κοσμικών ακτίνων γάμμα από το κέντρο του Γαλαξία μας