Ο αστεροειδής 2004 XP14 πέρασε κοντά από τη Γη

Πηγή: Reuters, 4 Ιουλίου 2006

Ο αστεροειδής 2004 XP14, που θεωρείτο εν δυνάμει επικίνδυνος για τον πλανήτη μας, πέρασε στις 3 Ιουλίου το πρωί λίγο πιο μακριά από το φεγγάρι και σε απόσταση 432.709 χιλιόμετρα από τη Γη, χωρίς φυσικά να σημειωθεί το παραμικρό πρόβλημα, όπως ακριβώς είχαν προβλέψει οι επιστήμονες.

Συγκεκριμένα, στις 06.44 (ώρα Ελλάδος) ο αστεροειδής 2004 XP14 προσέγγισε τη Γη πάνω από τις δυτικές ακτές της Βόρειας Αμερικής.

Ο αστεροειδής αυτός ανακαλύφθηκε τον Δεκέμβριο του 2004 με το πρόγραμμα Linear (Lincoln Near Earth Asteroid Research), που έχει σαν στόχο τον εντοπισμό αστεροειδών που είναι εν δυνάμει επικίνδυνοι για τη Γη. Ο αστεροειδής έχει διάμετρο έως και ένα χιλιόμετρο, βάσει μετρήσεων της λαμπρότητάς του, ωστόσο το ακριβές του μέγεθος θα μετρηθεί στη διάρκεια του περάσματός του από την ανάκλαση ραδιοκυμάτων υψηλής συχνότητας.

Π 2004 XP14 ανήκει στην κατηγορία των «δυνητικά επικίνδυνων αστεροειδών», σωμάτων με διάμετρο άνω των 100 μέτρων που μπορούν να διέλθουν από απόσταση μικρότερη των 7,5 εκατομμυρίων χιλιομέτρων. 796 τέτοια σώματα έχουν μετρηθεί έως τώρα στο διάστημα. Το συγκεκριμένο σώμα θα περάσει τουλάχιστον 10 ακόμα φορές κοντά από τον πλανήτη τα επόμενα 100 χρόνια, ωστόσο δεν εγκυμονεί κανένα κίνδυνο.

Στο τέλος του έτους αυτού η NASA έχει αναλάβει την υποχρέωση να παραδώσει στο Κογκρέσο έκθεση στην οποία θα περιγράφονται συγκεκριμένοι τρόποι με τους οποίους οι κάτοικοι της γης θα μπορούσαν να εκτρέψουν ένα επικίνδυνο ουράνιο σώμα που θα έπαιρνε πορεία σύγκρουσης με τη Γη.

"Πρόκειται για κάτι ιστορικό, με την έννοια ότι είναι η πρώτη φορά που η αμερικανική κυβέρνηση εκδηλώνει επίσημο ενδιαφέρον για το πρόβλημα, το οποίο είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα", δηλώνουν ειδικοί επιστήμονες που ασχολούνται με το θέμα. Σε αυτή την επιστημονική ομάδα, που εργάζεται στο Βέιλ του Κολοράντο, μετέχουν τεχνολόγοι, αστρονόμοι, αστροναύτες και άλλοι ειδικοί με στόχο να έχουν κατορθώσει μέχρι το 2015 να αλλάξουν και να ελέγξουν την τροχιά κάποιου αστεροειδούς.

Κυκλοφορούν πολλές απόψεις και ιδέες για τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να αποκρουστούν τέτοια σώματα από το διάστημα: από ακτίνες λέιζερ, βαρυτικά όπλα, ηλιακά ιστία, ακόμη και βόμβες, συμβατικές ή πυρηνικές. Ασφαλώς, όλοι αυτοί οι επιστήμονες δεν πρόκειται να καταλήξουν σύντομα σε τελικά συμπεράσματα. Αλλά είναι βέβαιο ότι μετά την παρατήρηση της στενής επαφής της Γης με τον αστεροειδή 2004 XP14 την προηγούμενη Δευτέρα, θα έχουν αποκτήσει πολύτιμα συμπεράσματα.

Νέος μεγάλος αστεροειδής βρίσκεται σε πορεία σύγκρουσης με τη Γη