Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα ενωμένη εναντίον του δημιουργισμού

Πηγή: Independent, 22 Ιουνίου 2006

Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα ενώθηκε για να προωθήσει μία από τις ισχυρότερες επιθέσεις που έγινε ποτέ εναντίον του δημιουργισμού, που προειδοποιούσε ότι η προέλευση της ζωής ήταν "κρυμμένη, αμφισβητούμενη ή γεμάτο σύγχυση".

Οι εθνικές ακαδημίες επιστημών 67 χωρών προειδοποίησαν τους γονείς και τους δασκάλους να εξασφαλίσουν ότι δεν θα υπονομεύσουν τη διδασκαλία της εξέλιξης ή δεν θα επιτρέψουν στα παιδιά να διδαχθούν ότι ο κόσμος δημιουργήθηκε σε έξι ημέρες.

Μερικά σχολεία στις ΗΠΑ υποστηρίζουν ότι η εξέλιξη είναι μόνο μια θεωρία, ενώ η Βίβλος αντιπροσωπεύει την κυριολεκτική αλήθεια. Έχουν υπάρξει επίσης φόβοι ότι αυτές οι απόψεις μεταφέρονται έστω και αργά και στα βρετανικά σχολεία.

Η δήλωση, την οποία η Βασιλική Εταιρεία υπέγραψε εξ ονόματος των επιστημόνων της Μεγάλης Βρετανίας, λέει:

"Πιέζουμε τους ιθύνοντες, τους δασκάλους και τους γονείς να εκπαιδεύσουν όλα τα παιδιά για τις μεθόδους και τις ανακαλύψεις της επιστήμης και να ενθαρρύνουν μια επιστημονική κατανόηση της φύσης. Η γνώση του φυσικού κόσμου στον οποίο ζούμε ενδυναμώνουν τους ανθρώπους να ικανοποιήσουν τις ανθρώπινες ανάγκες και να προστατεύσουν τον πλανήτη.

"Μέσα σε επιστημονικά μαθήματα, που διδάσκονται σε ορισμένα δημόσια εκπαιδευτικά συστήματα, οι επιστημονικές αποδείξεις, τα στοιχεία, και οι ελέγξιμες θεωρίες για την προέλευση και την εξέλιξη της ζωής πάνω στη γη κρύβονται, αμφισβητούνται, ή συγχέονται με θεωρίες μη ελέγξιμες από την επιστήμη."

Οι ακαδημίες επιστημών αποδέχονται την ύπαρξη ανοικτών ζητημάτων στην εξελικτική μεταβολή, αλλά δηλώνουν όμως ότι υπάρχουν αναμφισβήτητα γεγονότα, όπως τα παρακάτω:

• Η Γη σχηματίστηκε πριν από 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια μέσα σε ένα σύμπαν ηλικίας περίπου 15 δισεκατομμυρίων ετών. Μετά από τη δημιουργία της η όψη της Γης μεταβλήθηκε κάτω από την επίδραση πολυάριθμων φυσικών και χημικών επιδράσεων και συνεχίζει να μεταβάλλεται ακόμη.

• Η ζωή άρχισε να εμφανίζεται πάνω στον πλανήτη μας πριν από 2,5 δισεκατομμύρια χρόνια, ενώ πριν 2 δισ. χρόνια άρχισαν οι φωτοσυνθετικές διαδικασίες και τον εμπλουτισμό της ατμόσφαιρας με σημαντικές ποσότητες οξυγόνου. Η διαδικασία της φωτοσύνθεσης εκτός από την απελευθέρωση του οξυγόνου αποτελεί την ύστατη πηγή δεσμευμένης ενέργειας και τροφής, από τα οποία εξαρτάται η ζωή του ανθρώπου στον πλανήτη. Μάλιστα, η ζωή, αμέσως μετά την εμφάνισή της στον πλανήτη, έλαβε διάφορες μορφές που όλες εξελίσσονται με διαδικασίες που η παλαιοντολογία και οι σύγχρονες επιστήμες έχουν επιβεβαιώσει ανεξάρτητα η μία από την άλλη με ολοένα αυξανόμενη ακρίβεια.

• Αλλά το σπουδαιότερο γεγονός που μας κάνει να μιλάμε για την κοινή προέλευση των ειδών είναι η κοινή δομή του γενετικού κώδικα σε όλους τους οργανισμούς που ζουν σήμερα, συμπεριλαμβανομένου και του ανθρώπου, όπως και η μεγάλη ομοιότητα του RNA και DNA σε όλους τους οργανισμούς.

Η δήλωση αυτή έρχεται μετά από πληροφορίες ότι ορισμένα βρετανικά κολέγια διδάσκουν το δημιουργισμό σε μαθήματα επιστημών. Τα σχολεία στα βορειοανατολικά τμήματα, που  υποστηρίζονται από τον χορηγό Sir Peter Vardy, έχουν κατηγορηθεί για την προώθηση του δημιουργισμού παράλληλα με την εξέλιξη. Τα σχολεία αυτά έχουν βέβαια αρνηθεί τις κατηγορίες και επιμένουν ότι τηρούν το εθνικό πρόγραμμα σπουδών.

Οι ακαδημαϊκοί στις ΗΠΑ έχουν εκφράσει την ανησυχία τους σχετικά με παρόμοιες θεωρίες που διδάσκονται στα αμερικανικά σχολεία. Οι επιστήμονες φοβούνται επίσης τη διάδοση μιας άλλης θεωρίας, γνωστής ως "Ευφυής Σχεδιασμός". Αυτή προτείνει ότι τα είδη είναι πάρα πολύ σύνθετα για να έχουν εξελιχθεί μέσω της φυσικής επιλογής και πρέπει επομένως να είναι το προϊόν ενός "σχεδιαστή".

Ο Martin Rees, Πρόεδρος της Βασιλικής Εταιρείας, είπε: "Υπάρχει διαμάχη σε μερικά μέρη του κόσμου για τη διδασκαλία της εξέλιξης στους μαθητές και τους σπουδαστές, έτσι αυτή η δήλωση είναι μια έγκαιρη δήλωση που καθιστά σαφείς τις απόψεις της επιστημονικής κοινότητας. Ελπίζω ότι αυτή η δήλωση θα βοηθήσει εκείνους, που προσπαθούν να υποστηρίξουν τα δικαιώματα των νέων να έχουν πρόσβαση στην ακριβή επιστημονική γνώση για την προέλευση και την εξέλιξη της ζωής στη γη."

Έχει αποκαλυφθεί ότι ο δημιουργισμός περιλαμβάνεται στα προγράμματα σπουδών των επιστημών ενός αυξανόμενου αριθμού βρετανικών πανεπιστημίων. Το πανεπιστήμιο του Λιντς σχεδιάζει να ενσωματώσει μία ή δύο υποχρεωτικές διαλέξεις σχετικά με το δημιουργισμό και τον Ευφυή Σχεδιασμό, στο δεύτερο έτος σπουδών για τους προπτυχιακούς φοιτητές της ζωολογίας και της γενετικής τα επόμενα Χριστούγεννα, σύμφωνα με το πρόγραμμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στο πανεπιστήμιο του Λέιτσεστερ, οι ακαδημαϊκοί συζητούν το δημιουργισμό και τον Ευφυή Σχεδιασμό με τους προπτυχιακούς φοιτητές της γενετικής του τρίτου έτους, για περίπου 20 λεπτό στις διαλέξεις.

Και στις δύο περιπτώσεις, οι ομιλητές υποστηρίζουν ότι οι αμφισβητούμενες θεωρίες θα παρουσιαστούν σαν απατηλές και αδιάλλακτες με τις επιστημονικές αποδείξεις. Αλλά το γεγονός ότι αυτές οι "εναλλακτικές λύσεις" της εξέλιξης έχουν προταθεί για επίσημη συζήτηση στα μαθήματα έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία μεταξύ των βρετανών επιστημόνων.

Μια έρευνα έχει ανακαλύψει επίσης ότι υπάρχουν τουλάχιστον 14 ακαδημαϊκοί στα βρατανικά επιστημονικά τμήματα, που είναι σύμφωνοι με το δημιουργισμό. Θεωρούν ότι όλα τα είδη της ζωής σχεδιάστηκαν και δεν εξελίχθηκαν. Διάφοροι άλλοι είναι υπερασπιστές του Ευφυούς Σχεδίου, το οποίο απορρίπτει την εξέλιξη.

Σημείωση: Τη δήλωση αυτή έχει υπογράψει και η Ακαδημία Αθηνών