Οι μετεωρίτες μεταφέρουν αρχαίο άνθρακα

Πηγή: BBC, 9 Μαίου 2006

Οι μετεωρίτες που έχουν πέσει στη γη περιέχουν κάποιες από τις πιο πρωτόγονες ουσίες της ζωής, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Αντίθετα με τη δημοφιλή πεποίθηση, αυτές φτιάχνονται με μόρια πλούσια σε αρχαίο άνθρακα (οργανικά), που ήταν βασικό συστατικό για το ξεκίνημα της ζωής πάνω στη Γη.

Μέχρι τώρα, πίστευαν οι επιστήμονες ότι τέτοια ύλη, που διαμορφώθηκε προτού να φτιαχτεί καν το ηλιακό μας σύστημα, μπορούσε να βρεθεί μόνο στην διαστρική σκόνη.

Κι αυτή η άποψη προκαλούσε την υπόνοια ότι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορούσαμε να ερευνήσουμε τη μοριακή μας προέλευση είναι να προσπαθήσουμε να συλλέξουμε δείγματα από το αμετάβλητο κοσμικό υλικό από το διάστημα - γι αυτό άλλωστε γίνονται και αποστολές, όπως είναι η Stardust.

Αντίθετα, τώρα μια ομάδα επιστημόνων του Carnegie υποστηρίζει ότι τα πρωτόγονα οργανικά υλικά - ουσιαστικά αμετάβλητα συστατικά των αρχικών δομικών μονάδων του ηλιακού συστήματος - μπορούν να βρεθούν και σε κομμάτια διαπλανητικών βράχου και μετάλλων που προσγειώνονται στον πλανήτη μας.

Οργανικά "δακτυλικά αποτυπώματα"

Οι αμερικανοί επιστήμονες ανέλυσαν έξι ανθρακούχους μετεωρίτες τους λεγόμενους χονδρίτες - τον παλαιότερο γνωστό τύπο.

Θεωρήθηκε δε ότι οι μετεωρίτες αυτοί θα περιείχαν μόνο μεταλλαγμένο υλικό.  Χρησιμοποιώντας, όμως, νέες τεχνικές, οι ερευνητές εξέτασαν τα σχετικά ποσοστά των ισοτόπων του αζώτου και του υδρογόνου, που συνδέθηκαν με την οργανική ουσία των μετεωριτών.

Η ανάλυσή τους βρήκε τμήματα όπου υπήρξε μια υπερβολή των βαρύτερων μορφών (ισοτόπων) αυτών των στοιχείων - κάτι που βρέθηκε επίσης και στους διαστρικούς κόκκους της σκόνης.

Αυτό δείχνει, επομένως, ότι οι μετεωρίτες περιείχαν υλικό που κατά ένα μεγάλο μέρος ήταν αμετάβλητο από την εποχή που σχηματίστηκε το ηλιακό σύστημα, από την κατάρρευση ενός γιγαντιαίου νέφους αερίου και σκόνης, αυτό που ονομάζεται ηλιακό νεφέλωμα.

"Είναι καταπληκτικό ότι τα παλιά οργανικά μόρια που συνδέθηκαν με αυτά τα ισότοπα ήταν σε θέση να επιζήσουν στις σκληρές και ταραχώδεις συνθήκες στο εσωτερικό ηλιακό σύστημα, όταν οι μετεωρίτες που τα περιέχουν ενώθηκαν μαζί", λέει ο Conel Alexander, ερευνητής του Carnegie.

"Αυτό σημαίνει ότι οι γονικοί οργανισμοί - οι κομήτες και οι αστεροειδείς - αυτών των φαινομενικά διαφορετικών τύπων εξωγήινων υλικών είναι πιο παρόμοιοι στην προέλευση από όσο προηγουμένως θεωρούσαμε".

Αόριστο χρονικό διάστημα

Η ανακάλυψη ανοίγει λοιπόν ένα νέο παράθυρο για να μελετηθεί μια μακροχρόνια εποχή.

Θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε τα κατάλοιπα των πρόδρομων οργανικών μορίων, που διαμορφώθηκαν στο διαστρικό μέσο προτού να υπάρξει ακόμη καν το ηλιακό σύστημα.

"Πριν, θα μπορούσαμε να εξερευνήσουμε μόνο μικρά δείγματα, από τα διαπλανητικά μόρια της σκόνης (IDP)", είπε ο επικεφαλής συντάκτης της επιστημονικής εργασίας Henner Busemann.

"Η ανακάλυψη αυτή μας επιτρέπει τώρα να εξάγουμε μεγάλα ποσά αυτού του υλικού από τους μετεωρίτες, που είναι μεγάλοι και περιέχουν αρκετά ποσοστά επί τοις εκατό του άνθρακα, αντί από τα μόρια IDP, τα οποία έχουν εκατομμύρια εκατομμυρίων φορές λιγότερη μάζα.

Οι επιστήμονες θεωρούν κι άλλη έρευνα για τους μετεωρίτες μπορεί να δώσει αρκετό υλικό για να εκτελεστούν τα πειράματα που δεν θα ήταν δυνατά με τους μικροσκοπικούς πρωτόγονους οργανικούς κόκκους από τα διαπλανητικά σωματίδια της σκόνης ή τους κόκκους από τον κομήτη, που επιστρέφονται με την αποστολή Stardust της αμερικανικής διαστημικής υπηρεσίας (NASA).

Προ-ηλιακή προέλευση

Ο ειδικός στην πλανητική επιστήμη Ian Wright, του ανοικτού πανεπιστημίου, θεωρεί ότι έχουμε τώρα τη δυνατότητα να μελετήσουμε τα προ-ηλιακά οργανικά μόρια στο εργαστήριο.

"Αυτά τα οργανικά μόρια στους ανθρακούχους χονδρίτες είναι προελεύσεως, τουλάχιστον εν μέρει, προ-ηλιακά, δεν είναι μια νέα ιδέα", ανέφερε.

"Τα στοιχεία που παρουσιάζονται εδώ δείχνουν ότι η κατανομή των ισοτοπικών συνθέσεων μέσα στο οργανικό συγκρότημα είναι ιδιαίτερα μεταβλητή.

"Υποθέτω ότι είναι δυνατό πως θα μπορούσαμε να παρατηρήσουμε τα κατάλοιπα των πρόδρομων οργανικών μορίων, που σχηματίστηκαν στο διαστρικό μέσο προτού να υπάρξει καν το ηλιακό σύστημα, ενσωματωμένα σε ένα συγκρότημα που σχηματίστηκε σε έναν πιο πρόσφατο χρόνο. Ίσως και μέσα το ίδιο στο ηλιακό νεφέλωμα".

Η μελέτη του Ιδρύματος Carnegie της Ουάσιγκτον αναφέρεται στο περιοδικό Science.

Κομήτες μπορεί να είναι η πηγή του νερού στη Γη