Κρυμμένη σκοτεινή ύλη σε γαλαξίες χωρίς άστρα
Μια έρευνα της ραδιοαστρονομίας αποκαλύπτει έναν υποψήφιο σκοτεινό γαλαξία στον αστερισμό του Κριού

Πηγή: Astronomy.com, 14 Απριλίου 2006

Οι σκοτεινοί γαλαξίες δεν περιέχουν πολλά φωτεινά αστέρια, έτσι τα πιο πολλά από αυτά δεν μπορούν να βρεθούν με τα οπτικά τηλεσκόπια. Εντούτοις, μια μεγάλη ποσότητα του ουδέτερου αερίου υδρογόνου προειδοποιεί τους ραδιοαστρονόμους για την παρουσία αυτών των γαλαξιών. Το αποκαλυπτικό αυτό αέριο, που ανιχνεύεται στο μήκος κύματος των 21 εκατοστών, βρίσκεται στους περισσότερους γαλαξίες, είτε περιέχουν είτε δεν περιέχουν αστέρια.

Η Έρευνα του Περιβάλλοντος των Γαλαξιών Arecibo (AGES) στοχεύει να ανιχνεύσει τους κρυμμένους σκοτεινούς γαλαξίες ψάχνοντας για το ουδέτερο αέριο του υδρογόνου σε ένα πρόγραμμα διάρκειας τεσσάρων ετών.

Η έρευνα AGES άρχισε να συλλέγει στοιχεία τον Ιανουάριο. Μέχρι τον Απρίλιο, η έρευνα αυτή είχε αποκαλύψει έναν υποψήφιο σκοτεινό γαλαξία,  περίπου 153 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά στον αστερισμό του Κριού.

Οι αστρονόμοι χρησιμοποιώντας το ραδιοτηλεσκόπιο των 305 μέτρων του παρατηρητήριου Arecibo στο Πουέρτο Ρίκο, ανίχνευσαν το νέφος με το ουδέτερο υδρογόνο σε μια περιοχή που εκτείνεται 200.000 έτη φωτός. Το σκοτεινό σύννεφο βρίσκεται κοντά στον NGC 1156, ένα ανώμαλο γαλαξίας στον Κριό. Η αναζήτηση κάλυψε ένα πεδίο 2° έως 2½°, αλλά δεν βρέθηκε κανένα από κάποιο άστρου στην περιοχή που περιέχει το ουδέτερο υδρογόνο.

"Η νέα πηγή φάνηκε με σαφήνεια στην έρευνα AGES καθώς αυτή περιέχει τεράστια ποσά αερίου υδρογόνου, αλλά δεν είχαν φανεί σε όλες τις προηγούμενες αναζητήσεις, γιατί δεν εμφανίζεται να περιέχει πολλά φωτεινά αστέρια", λέει ο Robbie Auld, στο πανεπιστήμιο του Κάρντιφ στην Ουαλία.

Πάντως, η περιοχή που περιβάλλει το NGC 1156 πιθανό περιέχει πολλή σκόνη, η οποία μπορεί να μην αφήνει να περάσει μέσα από αυτήν το φως των άστρων για να παρατηρηθεί με τα γήινα οπτικά τηλεσκόπια.

Αν και απαιτούνται κι άλλες οπτικές παρατηρήσεις για να ελέγξουν ότι αυτό το αντικείμενο είναι ένας αξιόπιστος σκοτεινός γαλαξίας, ο Auld είναι βέβαιος ότι οι μελλοντικές οπτικές και ραδιο-έρευνες θα αποκαλύψουν περισσότερους σκοτεινούς γαλαξίες.

"Εάν υπάρχουν άλλοι σκοτεινοί γαλαξίες εκεί πάνω υπό μορφή ουδέτερου αερίου χωρίς αστέρια, θα τους βρούμε", λέει.  Ο τελευταίος στόχος της έρευνας AGES είναι να μάθουμε πόση σκοτεινή ύλη είναι κρυμμένη μέσα στους σκοτεινούς γαλαξίες.

Τα αποτελέσματα μέχρι σήμερα παρουσιάστηκαν στη συνεδρίαση της Βασιλικής Αστρονομικής Ένωσης στο Λέιτσεστερ στις 6 Απριλίου.

Μήπως η σκοτεινή ύλη δημιούργησε τα πρώτα άστρα;