Επιστήμονες βρήκαν το πιο ισχυρό μαγνητικό πεδίο του σύμπαντος

Πηγή: Πανεπιστήμιο του Exeter, 30 Μαρτίου 2006

Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο του Έξετερ και το Διεθνές πανεπιστήμιο της Βρέμης έχουν μάλλον ανακαλύψει το ισχυρότερο μαγνητικό πεδίο στον κόσμο.. Σε μια εργασία τους στο Science, ο Δρ Daniel Price και ο καθηγητής Stephan Rosswog δείχνουν ότι οι βίαιες συγκρούσεις μεταξύ των άστρων νετρονίων στα εξώτερα όρια του διαστήματος δημιουργούν ένα μαγνητικό πεδίο, που είναι 1.000 εκατομμύρια εκατομμυρίων φορές μεγαλύτερο από το μαγνητικό πεδίο της Γης μας. Θεωρείται ότι αυτές οι συγκρούσεις θα μπορούσαν να κρύβονται πίσω από μερικές από τις λαμπρότερες εκλάμψεις στον Κόσμο μετά από τη Μεγάλη Έκρηξη, που ονομάζονται σύντομες εκρήξεις ακτίνων γάμμα.

Ο Δρ Daniel Price, της σχολής της φυσικής στο πανεπιστήμιο του Έξετερ, τόνισε: "Έχουμε κατορθώσει να προσομοιώσουμε, για πρώτη φορά, τι συμβαίνει στο μαγνητικό πεδίο όταν συγκρούονται τα άστρα νετρονίων, και φαίνεται πιθανό ότι το μαγνητικό πεδίο που παράγεται θα μπορούσε να είναι επαρκές για να προκαλέσει τη δημιουργία εκρήξεων ακτίνων γάμμα. Οι εκρήξεις αυτές είναι οι ισχυρότερες εκρήξεις που μπορούμε να ανιχνεύσουμε αλλά μέχρι σήμερα λίγα έως τίποτα ήταν γνωστά για το πώς παράγονται.

Θεωρείται ότι τα ισχυρά μαγνητικά πεδία παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην παραγωγή τους, αλλά μέχρι τώρα κανένας δεν έχει επιδείξει πώς θα μπορούσαν να δημιουργηθούν τα πεδία με την απαραίτητη ένταση ."

Και συνεχίζει: "Αυτό που μας εξέπληξε πραγματικά ήταν το πόσο γρήγορα παράγονται αυτά τα τεράστια πεδία - μέσα σε ένα ή δύο χιλιοστά του δευτερολέπτου αφότου συγκρουστούν το ένα με το άλλο τα αστέρι. "

Ο καθηγητής Stephan Rosswog, προσθέτει: "Ακόμα πιο απίστευτο είναι ότι η ισχύς των μαγνητικών πεδίων που επιτυγχάνονται στις προσομοιώσεις είναι λίγο χαμηλότερη σε ισχύ από τις εντάσεις που μπορούν να παράγονται πραγματικά στη φύση.

Το πρόγραμμα αυτό έτρεχε μέρες και νύχτες για να υπολογίσει μόνο μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου μιας αληθινής σύγκρουσης, που σε έναν υπερυπολογιστή διαρκεί αρκετές εβδομάδες".

Τα κατάλοιπα των σουπερνοβών, τα άστρα νετρονίων διαμορφώνονται όταν ξεμένουν τα τεράστια αστέρια από τα πυρηνικά καύσιμα τους και εκρήγνυνται, απορρίπτοντας τα εξωτερικά στρώματά τους και μένοντας μόνο με έναν μικρό αλλά εξαιρετικά πυκνό πυρήνα.

Όταν δύο άστρα νετρονίων μπαίνουν σε τροχιά το ένα με το άλλο, θα κινηθούν σπειροειδώς αργά - αργά μαζί, με συνέπεια αυτές τις κολοσσιαίες συγκρούσεις.

Για τον υπολογισμό όσων συμβαίνουν στα μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου της έκρηξης μία σειρά υπερυπολογιστών χρειάστηκε να δουλεύουν επί σειράν αρκετών εβδομάδων.

Πώς σχηματίστηκαν τα πρώτα μαγνητικά πεδία του σύμπαντος