Ο δορυφόρος Image που εξέταζε τη μαγνητόσφαιρα της γης σταμάτησε τη λειτουργία του

Πηγή: ΝΑΣΑ, 21 Ιανουαρίου 2006

Φωτογραφία της γήϊνης ατμόσφαιραςΈνας δορυφόρος της NASA που μελετά το γήινο μαγνητικό πεδίο έχει σταματήσει τη λειτουργία του μετά από έξι χρόνια, ανακοίνωσε η διαστημική υπηρεσία.

Δεξιά: Είναι η πρώτη εικόνα που λήφθηκε από το διάστημα, της εκτεταμένης λόγω του Ηλίου γήινης ατμόσφαιρας από τον δορυφόρο Image και έδειξε για πρώτη φορά την ολική εξασθένηση και ροή της θερμότητας, ιονισμένα αέρια (πλάσμα) γύρω από τη Γη καθώς αυτά έχουν μεταφερθεί μέσω του ηλιακού ανέμου.

Ο δορυφόρος Image, που προωθήθηκε στις 25 Μαρτίου του 2000, ολοκλήρωσε επιτυχώς τη διετή αρχική αποστολή του, σύμφωνα με τη NASA. Έκανε τις παρατηρήσεις του μέχρι τον περασμένο μήνα όταν ανακάλυψαν οι μηχανικοί ότι η παροχή του ηλεκτρικού ρεύματος του είχε σταματήσει.

Ο Image - για την απεικόνιση και την εξερεύνηση της μαγνητόσφαιρας - ήταν το πρώτο διαστημικό σκάφος που πέταξε για να μελετήσει ολόκληρη την μαγνητόσφαιρα, ένα αόρατο πεδίο που επεκτείνεται χιλιάδες χιλιόμετρα πέρα από τη γη.

Ρεύματα σωματιδίων από τον Ήλιο προξενούν το ΣέλαςΡεύματα σωματιδίων από τον Ήλιο προξενούν το Σέλας.

Το πλάσμα - ηλεκτρόνια και άλλα ιόντα - του ηλιακού ανέμου είναι αόρατο από τα συνηθισμένα αστρονομικά παρατηρητήρια, έχει μέχρι τώρα παρατηρηθεί από ειδικά όργανα ανιχνευτές των ιόντων, μαγνητόμετρα και όργανα του ηλεκτρικού πεδίου. Γι αυτό και το IMAGE έφερε ειδικά όργανα ανίχνευσης του αόρατου πεδίου και του πλάσματος. Για παράδειγμα χρησιμοποιούσε ουδέτερα άτομα, υπεριώδεις ακτίνες και ραδιοαπεικονιστικές μεθόδους.

Η περιοχή είναι εκεί όπου πραγματοποιούνται οι αλλαγές στον διαστημικό καιρό. Η δραστηριότητα εκεί εμφανίζεται με τα υψηλής ενέργειας σωματίδια από τον ήλιο να αλληλεπιδρούν με το γήινο μαγνητισμό. Αυτή δε η αλληλεπίδραση προκαλεί μερικές φορές τα πολύχρωμα σέλη ή την καταστρεπτική για τους δορυφόρους ακτινοβολία.

Τις τελευταίες δεκαετίες έχει γίνει όλο και περισσότερο σημαντική στους επιστήμονες η γνώση του πώς η μαγνητόσφαιρα αποκρίνεται στον ηλιακό άνεμο,  επειδή τέτοια δραστηριότητα μπορεί να αναστατώσει τους δορυφόρους, να διακινδυνέψουν οι αστροναύτες και να διακοπούν ακόμη και τα ηλεκτρικά συστήματα στη γη.

Κατά τη διάρκεια της αποστολής του Image, έστειλε πίσω στη Γη δωδεκάδες εικόνες, συμπεριλαμβανομένης και της πρώτης παγκόσμιας εικόνας ενός διπλού σέλαος.

Το Image είχε τρία όργανα καλούμενα Neutral Atom Imaging για να καταγράφουν την πυράκτωση των ταχέων ατόμων που έρχονται από παντού στο μαγνητικό πεδίο της Γης. Έτσι αποκαλύπτεται το σχήμα και η κίνηση των νεφών του πλάσματος που δημιουργούν μια μαγνητική θύελλα.

Το όργανο της άκρα υπεριώδους ακτινοβολίας συνέλεγε εικόνες από το διάστημα του γήινου στέμματος (του σέλαος) των πρωτονίων. Το στέμμα αυτό που είναι ένα φαντασμαγορικό οπτικό φαινόμενο και σχηματίζεται κοντά στο Βόρειο και Νότιο πόλο, εμφανίζεται δηλαδή σε περιοχές μεγάλου πλάτους. Το στέμμα πρωτονίων είναι αόρατο με γυμνούς οφθαλμούς και δεν έχει ποτέ ειδωθεί από το διάστημα.

Το όργανο αυτό του IMAGE ήταν για να συλλαμβάνει τις εικόνες της πλασμόσφαιρας (ή ιονόσφαιρας), μιας πολύ λεπτής στρώσης στην ανώτερη γήινη ατμόσφαιρα, από ηλεκτρισμένα σωματίδια. Η πλασμόσφαιρα εκτείνεται περίπου 20.000 km στο διάστημα. Επιστήμονες λέγουν ότι οι εικόνες από αυτήν την περιοχή θα είναι μια ευαίσθητη ένδειξη, των μελλοντικών δραστηριοτήτων της μαγνητικής καταιγίδας.

Άλλα όργανα απεικόνισης του πλάσματος εξασφάλιζαν μια τρισδιάστατη εικόνα της πλασμόσφαιρας, βυθομετρώντας την με ράδιο-παλμούς, όπως η εικόνα του ανθρώπινου σώματος με υπέρηχους. Για να το κατορθώσουν αυτό, χρησιμοποιούν την μεγαλύτερη κεραία που αναπτύχθηκε στο διάστημα, μακρύτερη κι από το ύψος του Empire State Building.

Ο δορυφόρος θα παραμένει σε τροχιά γύρω από τον ήλιο και δεν θα αποτελεί απειλή για τη γη.