Η βαρύτητα κάμπτει το φως, αλλά μήπως μπορεί και να ενισχυθεί;

Πηγή: Usa ToDay, 17 Ιανουαρίου 2006

Ο Αϊνστάιν έγινε διάσημος με την άποψη του ότι η βαρύτητα κάμπτει το φως, μια ιδέα που αποδείχθηκε σωστή από τις παρατηρήσεις του Ερμή το 1919. Αυτή η ιδέα ακόμα βασανίζει τους επιστήμονες. Έτσι, ακόμα και τώρα, τα τηλεσκόπια των αστροφυσικών στοχεύουν στις βίαιες περιοχές γύρω από τις απόμακρες μαύρες τρύπες, ελπίζοντας να δουν την έντονη έλξη αυτών των άστρων που έχουν καταρρεύσει για να αποκαλύψουν πλήρως τα μυστικά της βαρύτητας. Αλλά και το ηλιακό σύστημά μας μπορεί να προσφέρει μια δοκιμή της θεωρίας της βαρύτητας του Αϊνστάιν, μια "τρελή ιδέα," σύμφωνα με τον κοσμολόγο Michael Turner του Εθνικού Ιδρύματος Επιστημών.

Η ιδέα οφείλεται στον αστρονόμο Robert Nemiroff του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, που την πρότεινε στην τελευταία συνεδρίαση της Αμερικανικής Αστρονομικής Ένωσης στην Ουάσιγκτον. Ξέρουμε ότι το φως κάμπτεται από τη βαρύτητα, αλλά αυτός προτείνει ότι και "η βαρύτητα μπορεί να ενισχυθεί," επίσης.

Εάν είναι σωστή η άποψη του, προτείνει ότι περιοχές της ενισχυμένης βαρύτητας μπορούν να υπάρχουν στο ηλιακό μας σύστημα κοντά στην τροχιά του πλανήτη Ποσειδώνα. Αυτές οι "κοιλότητες βαρύτητας" - ή αιχμές ενισχυμένης βαρυτικής έλξης - θα υπήρχαν στο σημείο όπου η βαρύτητα του ήλιου ενισχύει τη βαρύτητα από ένα απόμακρο αστέρι ή μια μαύρη τρύπα, σαν ένας μεγεθυντικός φακός που ενισχύει το φως σε ένα ορισμένο σημείο.

Πώς όμως θα δοκιμαστεί αυτή η ιδέα;

Αν βάλουμε ένα διαστημικό σκάφος γύρω από μια περιοχή ενισχυμένης βαρύτητας και δούμε εάν επιβραδύνεται. Η μεγαλύτερη βαρυτική κοιλότητα θα προερχόταν από το γιγαντιαίο αστέρι Σείριος, η βαρύτητα του οποίου, εάν ενισχύεται, θα δημιουργούσε μια κοιλότητα πλάτους σχεδόν 60 χιλιομέτρων. Ένα ακριβές ατομικό ρολόι θα ήταν αρκετά ευαίσθητο για να βρει τη διαφορά στο χρόνο του ταξιδιού, λέει ο Nemiroff. Οι πολύ μικρότερες κοιλότητες θα δημιουργούνταν από την έλξη του Πολικού, του βόρειου αστεριού, και της τεράστιας μαύρης τρύπας στο κέντρο του Γαλαξία μας.

Ο Nemiroff ισχυρίζεται ότι έχει κάνει γκάλοπ στους ειδικούς της θεωρίας βαρύτητας ή Γενικής Σχετικότητας του Αϊνστάιν, και δεν είναι σίγουροι εάν η βαρύτητα θα μπορούσε να κάμψει τη βαρύτητα όπως κάμπτει το φως. Ο Turner αμφιβάλει, αλλά προσθέτει ότι "ξέρουμε ότι ο Αϊνστάιν δεν είχε πει την τελευταία λέξη στη βαρύτητα. Όλοι ψάχνουμε μια ιδέα αρκετά τρελή για να είμαστε σωστοί και αυτή είναι σίγουρα μια τρελή ιδέα.

Επίσης προσεκτικός είναι και ο αστροφυσικός Michael Martin Nieto του Εθνικού Εργαστηρίου Los Alamos, που λέει πως "είναι διασκεδαστικό να το σκεφτείς, αλλά για τώρα τα σχόλια του Nemiroff είναι διαισθητικά, και όχι φορμαλιστικά αρκετά για να αντέχουν σε κριτική από άλλους φυσικούς".

Τέλος ο Nemiroff λέει ότι η ιδέα του αξίζει να ερευνηθεί. Εάν βγει αληθινή, θα τίναζε όλα όσα ξέρουμε για τη γενική σχετικότητα και εάν βγει λάθος, αυτό μπορεί να μας πει κάτι για το πώς η βαρύτητα συμπεριφέρεται γύρω από αυτές τις απόμακρες μαύρες τρύπες, που οι κοσμολόγοι προγραμματίζουν να ερευνήσουν στις ερχόμενες δεκαετίες.