Το ταξίδι μέχρι τη μαύρη τρύπα κρατά 200.000 χρόνια
Οι επιστήμονες εξετάζουν το ιερό εσωτερικό μιας μαύρης τρύπας

Πηγή: Reuters, 10 Ιανουαρίου 2006

Το ταξίδι από τους βραχίονες ενός σπειροειδούς γαλαξία μέχρι τα όρια μιας μαύρης τρύπας - ένα σημείο χωρίς επιστροφή - κρατά περίπου 200.000 χρόνια, ανακοίνωσαν αστρονόμοι.

Δομή εσωτερικού δακτυλίου του γαλαξία NGC 1097Απεικόνιση της εσωτερικής δομής των δακτυλίων του NGC 1097, που έχει διάμετρο περίπου 4.500 έτη φωτός. Αυτή είναι η περιοχή όπου λήφθηκαν αρκετές χιλιάδες φάσματα με το φασματογράφο του Δίδυμου Νότιου Τηλεσκοπίου για να μπορέσουν οι επιστήμονες να καταλάβουν τις λεπτομερείς κινήσεις αυτού του αερίου.

Πώς ή ύλη κινείται σπειροειδώς προς το κέντρο ενός γαλαξία και στο στόμα μιας υπερμεγέθους μαύρης τρύπας;

Μια νέα μελέτη δίνει την καλύτερη άποψη από όσες έχουν δοθεί μέχρι τώρα για τη νεκρική σπειροειδή τροχιά του υλικού καθώς κατεβαίνει στον πυρήνα ενός γαλαξία όπου φιλοξενείται μια γιγάντια μαύρη τρύπα.

Αυτή η μελέτη προβλέπει ότι, εκτός κι αν εμποδιστούν, τα γαλαξιακά συντρίμμια θέλουν περίπου 200.000 έτη για να κάνουν το μονόδρομο ταξίδι τους μέσω των εσωτερικών περιοχών του γαλαξία και να πέσουν μέσα στη μαύρη τρύπα.

Έτσι ακολουθώντας τα ίχνη της νεκρικής τροχιάς του κοσμικού αερίου προς το κέντρο ενός ενεργού γαλαξία, του NGC 1097, οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι το αέριο υλικό που κινείται με 180.000 χιλιόμετρα την ώρα θα ήθελε αιώνες για να πέσει σε μια μαύρη τρύπα.

Οι μαύρες τρύπες είναι τεράστιες 'ρουφήχτρες' του διαστήματος γιατί έχουν μια τέτοια βαρυτική έλξη πάνω στα αντικείμενα, που τίποτα ακόμη και το φως δεν μπορεί να ξεφύγει. Είναι τεράστιες και πιστεύεται ότι κρύβονται στα κέντρα πολλών γαλαξιών συμπεριλαμβανομένου και του Γαλαξία, ο οποίος περιέχει το ηλιακό μας σύστημα.

"Θα ήθελε 200.000 χρόνια ταξίδι το αέριο για να φτάσει τη μαύρη τρύπα", είπε ο Kambiz Fathi του Τεχνολογικού Ιδρύματος Ρότσεστερ στην 207η συνάντηση της Αμερικανικής Αστρονομικής Ένωσης.

Κανένας όμως δεν έχει δει ποτέ μια μαύρη τρύπα, αλλά οι αστρονόμοι μελετούν πώς συμπεριφέρεται η ύλη και η ενέργεια γύρω από αυτές.

Μια διεθνής ομάδα που καθοδηγήθηκε από τον Fathi μελέτησε τη μαύρη τρύπα στο μέσον του γαλαξία NGC1097, ένα τέρας με μάζα 100 εκατομμύρια φορές αυτή του ήλιου.

Η ομάδα κατόρθωσε να παρατηρήσει με τη βοήθεια του Δίδυμου Νότιου Τηλεσκοπίου στη Χιλή, τι συμβαίνει σε μια απόσταση 10 φορές πιο κοντά στη μαύρη τρύπα από ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν, βλέποντας νέφη του υλικού σε μια απόσταση 10 ετών φωτός από τον γαλαξιακό πυρήνα, εκεί όπου θεωρείται ότι κατοικεί η μαύρη τρύπα.

Η προηγούμενη έρευνα έχει ανιχνεύσει νέφη αερίου από 100 έως 1.000 έτη φωτός από την καρδιά του γαλαξία.

Ένα έτος φωτός είναι περίπου 10 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα, η απόσταση που ταξιδεύει το φως σε ένα έτος. Ο γαλαξίας αυτός είναι περίπου 47 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά από τη γη, σχετικά κοντά με τις κοσμικές συνθήκες, και στο νότιο αστερισμό Fornax.