Η NASA θα ψάξει για μικρούς αστερεοειδείς που μπορεί να απειλήσουν τη Γη

Πηγή: NewScientist, 23 Δεκεμβρίου 2005

Από την αμερικανική Γερουσία έχουν εγκριθεί σχέδια για αναζήτηση, με τη καθοδήγηση της NASA, πολύ μικρών αστεροειδών μεγέθους 140 μέτρων που μπορεί να απειλήσουν τη γη. Όμως δεν απαιτούνται νέα κονδύλια μιας και ήδη αναπτύσσονται νέα τηλεσκόπια.

ImpactΗ αναζήτηση θα αφορά αστεροειδείς που μπορούν να απειλήσουν τη Γη στα επόμενα 15 χρόνια με πιθανότητα 90%. Ήδη η  NASA ψάχνει για μεγαλύτερους αστεροειδείς μεγέθους πάνω από 1 χιλιόμετρο επικίνδυνους για τον πλανήτη μας. Αλλά τώρα πιστεύει ότι πρέπει να γίνει έρευνα για πιο μικρούς.

Πάντως, με τους σημερινούς ρυθμούς ανακάλυψης η NASA δεν θα εκπληρώσει τους παλιούς στόχους της. Μέχρι τώρα έχουν καταχωρήσει 818 αστεροειδείς μεγέθους ενός χιλιομέτρου που αποτελούν απειλή για τη γη. Ο στόχος είναι να καταγράψουν το 90% όλων αυτών των αντικειμένων, συνολικά περίπου 1100 - μέχρι το 2008, κι αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν άλλοι 172.

Αλλά η επιτροπή του 2003 για τους αστεροειδείς κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι συνολικά καταστρεπτικές συγκρούσεις από μεγάλους αστεροειδείς είναι τόσο σπάνιες που θέτουν μόνο 30% του συνολικού κινδύνου από αστεροειδείς για την ανθρωπότητα κατά τη διάρκεια μεγάλων περιόδων. Οι μικρότερες συγκρούσεις εγκυμονούν πολύ περισσότερο κίνδυνο επειδή είναι πιο συνηθισμένες.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος, κατά 53%, προέρχεται από τα τσουνάμι που προκαλούνται από τους αστεροειδείς μεγέθους κάτω από 1 χιλιόμετρο, που θα πέσουν στους ωκεανούς. Το υπόλοιπο 17% του κινδύνου προέρχεται από τις συγκρούσεις με το έδαφος αστεροειδών της ίδιας τάξης μεγέθους.

Ισορροπώντας τους κινδύνους έναντι των δυσκολιών που υπάρχουν για την αναζήτηση τέτοιων μικρών αντικειμένων, η επιτροπή στοχεύει για αστεροειδείς τουλάχιστον 140 μέτρων επειδή αποτελούν το 90% της πιθανής καταστροφής. Εντούτοις, αυτό είναι αρκετά παραπάνω από το μέγεθος του μεγαλύτερου αντικειμένου που χτύπησε τον πλανήτη μας στην πρόσφατη ιστορία. Πρόκειται για το αντικείμενο 60 μέτρων μόνο που ισοπέδωσε χιλιάδες χιλιόμετρα δάσους όταν εξερράγη πάνω από την περιοχή Tunguska της Σιβηρίας σε 1908.

Η καταδίωξη των μικρότερων, πιο εξασθενημένων αντικειμένων θα απαιτήσει μια νέα γενεά τηλεσκοπίων έρευνας. Το καλύτερο υποψήφιο σύστημα είναι το Pan-STARRS, μια σειρά τεσσάρων τηλεσκοπίων των 1,8 μέτρων που προγραμματίζονται από το πανεπιστήμιο της Χαβάης και χρηματοδοτείται από το αμερικανικό Πεντάγωνο.

Κάθε ένα θα έχει ανιχνευτές με 1,4 δισεκατομμύρια pixels, η μεγαλύτερη ψηφιακή φωτογραφική μηχανή παγκοσμίως. Το πρώτο τηλεσκόπιο θα ξεκινήσει αρχάς του 2006.

Ένα άλλο όργανο που θα κυνηγήσει τέτοιους αστεροειδείς και θα εκτελέσει κι άλλες έρευνες στον ουρανό είναι ένα όργανο 8,4 μέτρων το Large Synoptic Survey Telescope (Μεγάλο Συνοπτικό Τηλεσκόπιο Ερευνών). Το σχέδιο είναι να ολοκληρωθεί μέχρι το 2012 με κόστος 300 εκατομμυρίων, αλλά μέχρι τώρα μόνο τα κεφάλαια του σχεδίου έχουν συγκεντρωθεί από το Αμερικανικό Ίδρυμα Επιστήμης.

Οι ειδικοί όμως προειδοποιούν ότι ο στόχος του Κογκρέσου για τα αντικείμενα 140 μέτρων θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Το Pan-STARRS σχεδιάστηκε για αντικείμενα 300 μέτρων, κατά προσέγγιση τέσσερις φορές φωτεινότερα.

Το Pan-STARRS θα ερευνήσει κάθε κομμάτι του ουρανού μόνο μία φορά κάθε τέσσερις ημέρες, κι αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσε εύκολα να χάσει τα αντικείμενα που κινούνται γρήγορα πάνω από τον ουρανό όταν βρίσκονται πολύ κοντά στη γη. Επιπλέον, τα μικρότερα αντικείμενα θα είναι πάρα πολύ εξασθενημένα για να παρακολουθηθούν από τους ερασιτέχνες αστρονόμους, οι οποίοι κάνουν συνεχείς παρατηρήσεις ζωτικής σημασίας για τον υπολογισμό των τροχιών των αστεροειδών.

Συναφείς ιστοσελίδες

Με ποιο τρόπο θα μπορούσε να σωθεί η Γη από τον Αρμαγεδδώνα;
Η NASA προς εξερεύνηση απειλητικών κομητών