Το ιαπωνικό σκάφος Hayabusa προσεδαφίστηκε τελικά στον αστεροειδή

Πηγή: Associated Press, 23 Νοεμβρίου 2005

Itokawa asteroidΣτο κόκκινο τετράγωνο φαίνεται η περιοχή που προσεδαφίστηκε στον αστεροειδή Itokawa η ιαπωνική διαστημική άκατος Hayabusa.

Η Διαστημική Υπηρεσία της Ιαπωνίας (JAXA) ανέφερε ότι τελικά το διαστημικό σκάφος της κατάφερε να προσεδαφιστεί επιτυχώς στον αστεροειδή με σκοπό να συλλέξει υλικό, κάπου 300 εκατομμύρια χιλιόμετρα από εδώ, παρότι είχε ανακοινώσει την Κυριακή ότι είχε αποτύχει στον σκοπό του.

Η Υπηρεσία ανακοίνωσε στις 23 Νοεμβρίου ότι τα στοιχεία επιβεβαίωσαν τελικά ότι το Hayabusa (γεράκι στα ιαπωνικά) είχε προσγειωθεί την Κυριακή στην επιφάνεια του αστεροειδή για ένα ημίωρο, αν και απέτυχε να συλλέξει το υλικό. Ακολούθως, το σκάφος αναχώρησε από τον αστεροειδή ενώ κατέφερε να απελευθερώσει τον εξοπλισμό που θα συνέλεγε τα δείγματα από την επιφάνεια, για να τα φέρει πίσω στη Γη. Η JAXA εξετάζει τώρα το ενδεχόμενο να επιχειρήσει νέα προσέγγιση την Παρασκευή. Αυτό ανακοίνωσε ο Seiji Koyama της JAXA.

Οι επίσημοι υπάλληλοι της JAXA είχαν πει λίγες μέρες πριν ότι ότι το Hayabusa, είχε ρίξει ένα μικρό ρομποτικό αντικείμενο με στόχο να φτάσει στην επιφάνεια του αστεροειδή και να τον φωτογραφήσει, αλλά δυστυχώς χάθηκε η επαφή με το μικροσκοπικό σκάφος. Επίσης, χάθηκε η επαφή και με το μητρικό σκάφος για περίπου τρεις ώρες ενώ αυτό έκανε ελιγμούς κοντά στον αστεροειδή. Αφού όμως ανέλυσε τα στοιχεία, η Υπηρεσία είπε ότι το σκάφος προσγειώθηκε στον αστεροειδή κάπου 30 μέτρα μακριά από τον αρχικό στόχο.

Η αποστολή δυστυχώς είχε μια σειρά δυσλειτουργιών μέχρι στιγμής. Η πρόβα προσεδάφισης στις αρχές του Νοεμβρίου απέτυχε, καθώς το σκάφος δεν μπόρεσε να εντοπίσει κατάλληλο σημείο για την κάθοδο. Το σκάφος παρουσίασε επίσης πρόβλημα σε ένα από τα τρία γυροσκόπιά του, το οποίο όμως διορθώθηκε.

Το Hayabusa προωθήθηκε τον Μάιο του 2003 και έχει μέχρι του στις αρχές Δεκεμβρίου προτού να πρέπει να αφήσει την τροχιά και να αρχίσει το μακρύ ταξίδι του κατ' οίκον. Αναμένεται για να επιστρέψει στη γη και το έδαφος στον αυστραλιανό εσωτερικό τις 2007, Ιουνίου

Ο αστεροειδής ονομάστηκε έτσι προς τιμήν του Hideo Itokawa, πατέρα της διαστημικής επιστήμης στην Ιαπωνία, και είναι σε τροχιά γύρω από τον ήλιο μεταξύ της Γης και του Άρη. Έχει μήκος 900 και πλάτος 300 μέτρα, βρίσκεται δε σε απόσταση περίπου 300 εκατομμύρια χιλιόμετρα.

Η εξέταση των δειγμάτων από αστεροειδείς αναμένεται να βοηθήσει να ξεκλειδωθούν τα μυστικά για το πώς διαμορφώθηκαν τα ουράνια σώματα, επειδή οι επιφάνειές τους θεωρούνται ότι έχουν παραμείνει σχετικά αμετάβλητες κατά τη διάρκεια δισεκατομμυρίων ετών. Αντίθετα τα μεγαλύτερα σώματα, όπως οι πλανήτες ή τα φεγγάρια, έχουν αλλάξει κατά πολύ.

Το Hayabusa  εκτοξεύτηκε το Μάιο του 2003 και έχει περιθώριο μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου να εγκαταλείψει το Itokawa και να αρχίσει το ταξίδι της επιστροφής. Αναμένεται δε να πέσει στην Αυστραλία τον Ιούνιο του 2007.

Ένα ειδικό σκάφος της NASA συνέλεξε στοιχεία για δύο εβδομάδες από έναν αστεροειδή του μεγέθους του Μανχάτταν, τον Έρωτα, το 2001, αλλά δεν επέστρεψε με τα δείγματα.

Χάθηκε ένα μικροσκοπικό ιαπωνικό ρομπότ που θα έφερνε δείγματα από ένα αστεροειδή